Avatar billede axel21 Juniormester
13. oktober 2006 - 18:28 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

SELECT komando gør ikke som jeg vil

Har disse tabeller:

KUNDE                  BYER

navn                  kundenr
adresse                postnr
postnr

Så sætter jeg denne kode ind:

SELECT kunde.navn, kunde.adresse , kunde.postnr
FROM kunde, byer

Men den skriver ud så alle navne går igen med alle postnumre. Dvs. f.eks Jannik står 10 gange med alle postnumre osv?

Håber at i forstår. Please help???
Avatar billede jaw Nybegynder
13. oktober 2006 - 18:32 #1
Hvorfor har du kundenr og postnr i tabellen byer og resten info om kunden i tabellen kunde?
Avatar billede axel21 Juniormester
13. oktober 2006 - 18:38 #2
fordi, opgaven jo går ud på at sætte dem sammen?
Avatar billede jaw Nybegynder
13. oktober 2006 - 18:40 #3
Gør det? Jeg prøver bare at forstå, hvordan det skal sættes sammen, ellers kan jeg ikke lave et ordentligt udtræk.

Jeg forstår bare ikke helt, for alle værdierne er jo unikke for den enkelte kunde, så hvorfor dele dem i 2?
Jeg kunne forstå, hvis du havde postnr og by i den ene, og kundeinfo i den anden. På den måde vil du slippe for at skrive bynavnet hver gang. Som jeg ser det du har nu, ser det bare tosset ud :)

Men oplys mig endelig !
Avatar billede bromer Nybegynder
13. oktober 2006 - 18:42 #4
SELECT navn,adresse,kunde.postnr FROM kunde LEFT JOIN byer ON (kunde.postnr = byer.postnr);
Avatar billede axel21 Juniormester
13. oktober 2006 - 18:53 #5
Kan du uddybe det der sker med LEFT JOIN, og hvorfor du skriver kunde.postnr, men navn, adresse for sig selv
Avatar billede arne_v Ekspert
13. oktober 2006 - 18:55 #6
KUNDE
-----
kundenr
navn
adresse
postnr

BYER
----
postnr
by

virker mere logisk
Avatar billede axel21 Juniormester
13. oktober 2006 - 18:59 #7
du har ret arne
Avatar billede axel21 Juniormester
13. oktober 2006 - 19:04 #8
kan det ikke laves på andre måder. Det virker meget advanceret?

Smid et svar bromer..!
Avatar billede arne_v Ekspert
13. oktober 2006 - 19:10 #9
laes evt. http://www.eksperten.dk/artikler/389 for en intro til SQL queries
Avatar billede jaw Nybegynder
13. oktober 2006 - 19:24 #10
Hvis du laver en tabel med postnr + by (som undertegnede og Arne har kommenteret), så er jeg enig i Bromer's løsning...
Avatar billede jaw Nybegynder
13. oktober 2006 - 19:28 #11
Det en left join sådan set gør, er at den sætter tabellerne i forlængelse af hinanden og derved opfatter dem som:

Kundenr | navn | adresse | postnr | by |
---
etc.
Avatar billede bromer Nybegynder
14. oktober 2006 - 15:52 #12
et svar