Avatar billede newbie.dk Praktikant
12. oktober 2006 - 11:15 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Hvad er en Citrix-løsning

Er der nogle der kan forklare på godt dansk hvad en Citrix løsning er?
Avatar billede hacked Nybegynder
12. oktober 2006 - 12:09 #1
Det er en serverbaseret løsning. Brugernes programmer ect. bliver afviklet på serveren og dermed ikke lokalt. Brugeren benytter tyndeklienter der er tilkoblet serveren. Tyndeklienter der blot bruges til visuel at præsentere de programmer brugeren bruger. Alt hvad brugeren benytter af programmer ect. er centraliseret og derved nemmere at håndtere samt vedligeholde. Løsningen er dog ikke uden ulemper - Såfremt serverne står af står du med et stort problem såfremt de helt tynde-klienter anvendes. Nogle skoler benytter denne løsning.
Det skal dog siges at selve Citrix tilbyder mange løsninger, hvor dette blot er en af dem.
Avatar billede hacked Nybegynder
12. oktober 2006 - 12:12 #2
Jeg kan oplyse det ikke er så smart, at anvende denne løsning i eksamenssituationer, såfremt serverne har en tendens til at stå af. =)
Avatar billede glargaard Nybegynder
12. oktober 2006 - 15:48 #3
Den nye version af Citrix er virkelig god. Vi har ominstalleret nogle gamle PC'ere, som ellers ikke var meget værd, så de kun har XP og Citrix klienten liggende. På den måde har vi sparet at købe en masse dyre tynde klienter og det fungerer rigtig godt. Dog skal brugerne lige lære at de ikke længere kan gemme på skrivebordet.
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
12. oktober 2006 - 19:07 #4
lidt læsestof www.neoware.com
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2006 - 23:09 #5
På den tekniske skole har vi Citrix installeret :)

Så jeg kan sidde herhjemme og logge på min computer dernede på serveren, og så se det som mit egetn windows, med skrivebord osv :)

glargaard>

Jeg har mit skrivebord fyldt?
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
13. oktober 2006 - 16:32 #6
om skrivebordet gemmes eller ej - afhænger om serveren er opsat til at køre global / roaming profil. (Hvor de private drev ligger gemt på serveren og ikke på den lokale pc)