Avatar billede minipod Nybegynder
11. oktober 2006 - 20:21 Der er 10 kommentarer

Kan ikke se harddisk

Jeg har reinstalleret XP Home, men har problemer med at mit d-drev, som er er min anden harddisk forsvinder.
Især når jeg bruger Media Player og afspiller mp3'er fra d-drevet.
Hvad skal jeg geninstallere for at få det til at fungere igen?
Avatar billede justme Nybegynder
11. oktober 2006 - 20:27 #1
Kører den som slave?
Kan du se den under "computeradministration", klik start-indstillinger-kontrolpanel-administration-"computeradministration" og dernæst "Diskhåndtering"...
Hvis det er en USB extern harddisk skal du muligvis installere en usb driver før det virker korrekt. Giv evt. besked om hvad for en harddisk det er...
Avatar billede minipod Nybegynder
11. oktober 2006 - 20:43 #2
Jeg kan ikke se den under diskhåndtering. Det er en SATA-harddisk. Den har fungeret som slave i et halv år uden problemer. Jeg har reinstalleret XP før hvor der heller ikke var problemer.
Avatar billede justme Nybegynder
11. oktober 2006 - 21:11 #3
Hvad hedder harddisken, altså SATA'en ;o
Kører din primære hardisk også SATA? eller er "slaven" via en SATA controller?
Avatar billede minipod Nybegynder
11. oktober 2006 - 21:14 #4
Seagate Barracuda. Mener også at min anden harddisk er en Sata, hvordan ser jeg det?
Avatar billede justme Nybegynder
11. oktober 2006 - 21:26 #5
Det kan de se hvis du f.eks. åbner kabinettet. SATA kabler er mindre i stikkene end almindelige IDE kabler. Kører den via en SATA Controller? Hvis din "primære" harddisk også er SATA så kører du nok ikke via en SATA Controller. Hvis du kører via en SATA controller (pci interface), så skal du downloade en driver til denne controller før det funker, men lad mig lige hvad hvad dit setup er...
Avatar billede minipod Nybegynder
11. oktober 2006 - 22:04 #6
Begge diske er sata-diske. Både den primære og den sekundære (som jeg har problemer med).
Avatar billede minipod Nybegynder
11. oktober 2006 - 22:07 #7
Under enhedshåndtering står der kun IDE-enheder. Skal der stå SATA?
Avatar billede justme Nybegynder
11. oktober 2006 - 22:30 #8
Ja det er standard. Til gengæld burde der stå noget med SATA under "systemenheder" i enhedshånteringen. Gør der det?
Søg evt. efter gule udråbstegn i enhedshåndteringen, er der nogle?
Hvad hedder den mere end Seagate Barracuda? Gerne alt hvad der står fysisk på harddisken, så jeg kan søge efter den...
Avatar billede minipod Nybegynder
12. oktober 2006 - 08:12 #9
Den primære hedder: ST3160812AS
Slaven hedder: ST3250824AS
Avatar billede justme Nybegynder
12. oktober 2006 - 17:10 #10
Hmm det var underligt og den kører ikke via en SATA controller? (Det er sådan et lille pci-interface, som sidder på bundkortet)...
Umiddelbart ville jeg forsøge at opdatere systemenhederne med seneste nye drivere.
Hvad for en computer er det? eller er det noget selvbyg?
Du kunne jo lige starte med at køre en "chkdsk", som tjekker disken for eventuelle fejl:
det gør du således: Luk først alle åbne programmer og dernæst:
start-run og skriv "cmd" og tryk enter.
I DOS-promten skriver du "chkdsk e: /f" (hvor e: udskiftet med dit drev bogstav for den sekundære harddisk)...