Avatar billede peterjk Nybegynder
10. oktober 2006 - 16:09 Der er 5 kommentarer

TV optagelse i Windows Media Center Edition

Med en tv-tuner tilkoblet sin PC med Microsoft Media Center Edition 2005 (og computeren tændt naturligvis) er det så muligt at spole tilbage i live tv – og i givet fald hvor langt tilbage?

Med andre ord, kan man som jeg har set på Apple systemer, stille Windows Media Center edition til løbende at optage alt, f.eks. et døgn tilbage?
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
10. oktober 2006 - 16:17 #1
Som standard fungerer det sådan at Media Center optager og gemmer en halv time tilbage. Det er muligt at det kan lade sig gøre vha. registry tweak at ændre tiden, men den sletter optagelsen lige så snart du skifter kanal eller laver noget andet (ser DVD, billeder osv.).

Hvad vil du opnå ved at sætte den til at optage et døgn tilbage?
Avatar billede peterjk Nybegynder
10. oktober 2006 - 21:51 #2
Hvis jeg tænder for mit TV og opdager at jeg pludselig har misset ½ time af en film, vil jeg gerne kunne spole tilbage.

Eller man kommer på arbejde og det viser sig at der var et vigtigt indslag i nyhederne aftenen før?

Det tuner kort jeg kigger på har 2 tunere, men Windows Media Center, er nok ikke så smart at det kan udnytte det i denne her sammenhæng?
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
11. oktober 2006 - 09:06 #3
Jeg ved ikke rigtig om det kan lade sig gøre som du beskriver. Media Center er i hvert fald ikke beregnet til det, så det bliver nok ikke helt godt.

Media Center kan udnytte op til tre tunere. Jeg kører selv med Hauppauge PVR500 dobbelttuner kort, det fungerer helt perfekt.
Avatar billede peterjk Nybegynder
11. oktober 2006 - 21:31 #4
Er du sød at forklare lidt mere indgående hvordan du bruger dit system med 3 tunere. (Jeg tror nu WMC kan bruge i alt 4!) Jeg overvejer at købe en pinaccle 2000i 2 tuner kort.
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
11. oktober 2006 - 22:58 #5
Jeg bruger det kun med 2 tuner (ét dobbelttuner kort).
Jeg mener nu kun det er 3 som max, men pyt nu med det.

Jeg bruger den bare som alm. optager, altså kan sætte den til at optage vha. programguiden, eller blot trykke optag. Den kan også sættes til at optage serier eller optage alle programmer der indeholder et bestemt nøgleord i enten titel eller beskrivelse.

Det er selvfølgelig også muligt at spole tilbage i live udsendelser (30 min. som nævnt tidligere), men det er nu ikke noget jeg bruger ret meget. Muligheden for at pause live udsendelser er til gengæld næsten uundværlig.
At der er 2 tunere i i stedet for én betyder bare at den kan optage fra 2 kanaler samtidig, eller optage fra én, mans man ser en anden.

Du skal dog være opmærksom på at MCE kun understøtter én "signalkilde", dvs. at du ikke kan tilslutte f.eks. både analog antenne og parabol.

Jeg kender ikke pinnacles kort, men MCE kan godt være lidt "picky" med hvilke kort den vil acceptere. Det er i hvert fald et minimumskrav at der er hardware baseret MPEG2 encoder på kortet!