Avatar billede gnyff Nybegynder
09. oktober 2006 - 01:35 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Installation af ubuntu

Eksperter...

Tja, jeg har brug for jeres hjælp.. jeg har 2 computere jeg har prøvet at installere ubuntu på, og jeg bliver ved med at få en fejl så snart den er ved at installere base-system.
Hvis jeg beder den om at tjekke cd'en siger den at der er fejl i md5sum... hvad det så lige betyder er jeg noget på bar bund..

Fair nok, så prøver jeg da bare at installere debian 2.6... så kommer mit problem så lige igen efter som et af mine netværkskort er 1000mbs... Der følger da en fin driver til man så skal installere, men også der melder den fejl...

Jeg har prøvet med 4 forskellige harddisk, og 5 forskellige cd-rom drev... men lige fedt, stadig samme fejl..

Godt nok... Det jeg skal have hjælp til er entetn at få installeret ubuntu, eller hjælp til at få lavet en driver til mit dge528t netværkskort.

Jeg tager hatten af for den ekspert der kan hjælpe mig med det her...
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
09. oktober 2006 - 09:52 #1
din ubuntu-installations-cd er ikke hentet korrekt, bytesne stemmer ikke overens - det er det md5summet fortæller.

hent den igen og sørg for at internettet ikke forsvinder eller du henter andet imens.
ellers hent den mindste version frem for dem på flere gb. så kan du altid opdatere den når du har installeret
Avatar billede gnyff Nybegynder
09. oktober 2006 - 13:59 #2
Jamen jeg har allrede hentet den 3 gange og brændt en milliard cd'er... er der ikke en net-installer til ubuntu som der er til debian?
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
09. oktober 2006 - 16:14 #3
jo det mener jeg, men hvor(dan) ved jeg ikke.
Avatar billede Slettet bruger
09. oktober 2006 - 20:11 #4
Der findes en mulighed for at lave en netinstall. Men det kan du selv lige google, da der er mange hits. Der er endda nogle der starter med at lave en Debian- netinstall og derefter "opgraderer" den til Ubuntu bagefter.

Men mon ikke det var lettere at fjerne netkortet og så lave installationen.

Det er i hvert fald helt sikkert, at hvis du får fejl på md5sum, så er der enten en fejl i din download eller også er der sket en brænderfejl.
Avatar billede gnyff Nybegynder
09. oktober 2006 - 21:48 #5
Opgradere... hvordan?

Har prøvet at gøre det ved først at installere debian 2.4 eller 2.6 og så proppe cden i, men så vil den lave en installation.
Avatar billede gnyff Nybegynder
10. oktober 2006 - 11:30 #6
OK... jubel... Jeg har nu installeret debian 2.6 og opdateret den ved at skriver apt-get upgrade, med en ubuntu-cd siddene i...

Nu kommer næste problem... Den kan godt registere at der sidder et D-link dge528 i men når jeg skriver ifup eth1... melder den fejl med no such device :o/
Please at der er en der kan hjælpe mig med det...
Avatar billede gnyff Nybegynder
10. oktober 2006 - 22:47 #7
OK, jeg fant ud af det :oD
http://www.linuxquestions.org/questions/showthread.php?s=&threadid=350564

Mange mange tak for hjælpen :oD
Avatar billede gnyff Nybegynder
10. oktober 2006 - 22:48 #8
Hov jeg skal lige bruge et svar så jeg kan give dig de velfotjente point :o)
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
11. oktober 2006 - 09:43 #9
jeg går ud fra det var henvendt til palau :)
Avatar billede gnyff Nybegynder
11. oktober 2006 - 09:57 #10
Ja hovedsaglig gør jeg :o) Men jeg syntes da ikke du skal snydes for point, du hjalp mig jo også :o)
Avatar billede Slettet bruger
11. oktober 2006 - 17:20 #11
Skal vi ikke dele?
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
11. oktober 2006 - 18:12 #12
jeg kan tage 25%, er vist mest rimeligt :)
Avatar billede gnyff Nybegynder
11. oktober 2006 - 18:28 #13
Kan kun give jer ret :o)

Og igen mange tak for hjælpen til jer begge :o)
Avatar billede Slettet bruger
11. oktober 2006 - 18:42 #14
Så kan jeg da vist kun sige TAK!