Avatar billede herbert Nybegynder
19. november 1999 - 19:29 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

PC = musikanlæg

Kan man bruge sin pc som forstærker i et anlæg? Er det godt eller stinker det?

Jeg vil gerne sætte et par store højtalere til og en lp-afspiller.
Avatar billede spacey Nybegynder
19. november 1999 - 19:41 #1
Du vil få en sk*d lyd hvis du bruger et alm. soundblaster 16 eller 32 lydkort som forstærker!

Hvis du derimod har et bedre lydkort (eksempelvis et SB live) vil du kunne få en god lyd ud af det.

/Spacey
Avatar billede neptun Nybegynder
19. november 1999 - 19:41 #2
Jeg ved ikke rigtigt om man kan kalde max. 4Wat for et musikanlæg ????

Faktisk er det pc'eren du skal tilslutte til en forstærker, evt. surround anlæg, før du kan sætte "store højtalere" til.

Hvis du tilslutter "store" højtalere til dit lydkort, brander det sammen.

Din plade spiller kan du godt sætte i line-in, så du har mulighed for at copier pladerne.

God fornøjelse !
Avatar billede michaels Nybegynder
19. november 1999 - 19:52 #3
Jeg vil bare lige give neptun ret.

Gvis man skal have det optimale ud af sit Live lydkort skal man slutte det til en (god) forstærker. Og hvis det skal være rigtig godt skal man have 2 forstærkere med hvert deres sæt højtalerer, så kan man få en god surroundsound (er der ikke en stave fejl i det??).
I ørrigt skodder det jo også at man skal have sin computer tændt hvis man skal spille en cd. Computeren larmer alt for meget til at man kan høre en stille cd, uden at blive forstyret.
Avatar billede spacey Nybegynder
20. november 1999 - 15:40 #4
Hvad med at acceptere?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
20. november 1999 - 17:18 #5
neptun hvor dum er du? man kan sgu da ikke sætte en pladespiller til en line in.... hvorfor tror du der er noget der hedder en phono indgang på en forstærker?
Avatar billede herbert Nybegynder
20. november 1999 - 17:22 #6
Prøv og hold din kæft Cyber(spasser)esben! HVOR DUM ER DU?? kender du noget der hedder stik og ledninger? sådan nogle man kan købe i Fona som gør sådan at man godt kan sætte PHONO i et normalt LINEIN stik.

Det er fandeme irreterende du altid spiller så smart!
Avatar billede cyberesben Nybegynder
20. november 1999 - 17:55 #7
Det er ikke det jeg mener! jeg ved sgu godt man kan få en omformer fra phono stik til minijack, det bruger jeg selv!

men lad mig komme med en tekninsk forklaring:

en almindelig pickup på en pladespiller leverer et meget svagt signal og frekvensområdet ligger desuden højere end de almindelige 20-20000 Hz.

Derfor sidder der bag Phono indgangen i en forstærker, et såkaldt RIAA kredsløb som forstærker signalet og konverterer det til et almindeligt liniesignal.

derfor kan en pladespiller ikke sættes i en alm. linieindgang...

prøv selv!
Avatar billede herbert Nybegynder
20. november 1999 - 19:48 #8
Hvorfor bruger du det så selv?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
20. november 1999 - 19:49 #9
hvad bruger jeg selv? jeg har ikke rørt en pladespiller i 5 år....
Avatar billede spacey Nybegynder
20. november 1999 - 20:10 #10
Suspekt!!!!

Jeg har selv en elektronisk pladespiller med stort Jack-stik, og den virker fint med min puter!

Det kan jo være at det er anderledes når den har Jack-stik, hvem hved?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
20. november 1999 - 20:37 #11
det ved jeg ikke, det er måske fordi den har indbygget et RIAA kredsløb, men det har 99% af alle pladespillere ikke...

i øvrigt så er lydkortet ikke mere velegnet som forstærker fordi det er et SB live i stedet for et SB16, begge er uegnede, da de ikke rigtig kan levere mere end 2*1,5 watt...
Avatar billede spacey Nybegynder
20. november 1999 - 21:28 #12
Jeg havde både El-guitar, pladespiller og cd afspiller og båndoptager, tilsluttet min gamle puter, såhhhhh.

Det var en fin lyd!
Avatar billede cyberesben Nybegynder
20. november 1999 - 22:00 #13
satte du dem i line in eller mic in?

og var guitaren sat direkte på lydkortets indgang?
Avatar billede herbert Nybegynder
20. november 1999 - 23:17 #14
cyberesben> Du skriver: man kan få en omformer fra phono stik til minijack, det bruger jeg selv!

Hvor bliver dit RIAA kredsløb så af? sidder det også bag minijackstikket?

Avatar billede cyberesben Nybegynder
20. november 1999 - 23:43 #15
herbert>> nu skal jeg fortælle dig noget:

et phono stik er det stik man bruger bag på sit anlæg, altså de sorte og røde med et rundt ben i midten og en metalring uden om.

en phono indgang hedder på dansk en grammofonindgang, og det er der der sidder en RIAA inde bag...
derfor kan en pladespiller kun tilsluttes der.

pointe: phono stik er en slags stik til HiFi-lyd, en phono indgang er en indgang som har en RIAA så den kan tage signalet fra en pladespiller...
Avatar billede spacey Nybegynder
21. november 1999 - 01:35 #16
Esben>>> Jeg satte dem i line in.

Jeg havde 6 line in's på mit gamle lydkort, og guitaren, gik direkte i lydkortet.

/Spacey
Avatar billede cyberesben Nybegynder
21. november 1999 - 01:49 #17
det er muligt man kan med en guitar men ikke med en std. pladespiller
Avatar billede jesperschlam Nybegynder
21. november 1999 - 12:54 #18
Jeg vil nu give cyberesben ret, selvom jeg ikke bryder mig om hans sprog. Man kan godt tale pænt til hinanden selvom man er på Internettet.

Jeg har et andet lille problem: Lyden er i modfase når jeg tilslutter mit Soudblaster 64V lydkort til mit anlæg. Er der nogen der kender til det problem?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
21. november 1999 - 13:11 #19
når du siger modfase mener du vel at der er byttet om på signal og ground i den ene kanal?

det er vel bare dit kabel så...
Avatar billede lybecker Nybegynder
21. november 1999 - 18:12 #20
Hold da kæft en gang lort.... Alt dette kunne overståes ved at sige at "forstærkere" i lydkort stinker! Det er det billigeste lort, ligemeget om det er SB Live Plus med ekstra crom, eller om det er et 8 bit skod noname lydkort!!!!

/Lybecker
Avatar billede herbert Nybegynder
21. november 1999 - 19:04 #21
cyberesben> Det phono stik jeg har bag på mit anlæg er et rundt stik med 5 små ben og et stort ben, hvor der står phono over.
Avatar billede herbert Nybegynder
21. november 1999 - 19:05 #22
Er der RIAA kredsløb bag det?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
21. november 1999 - 19:43 #23
herbert>> det er ikke et phono stik det er et DIN stik til en phono indgang
Avatar billede cyberesben Nybegynder
21. november 1999 - 19:47 #24
og ja der sidder en RIAA bag den..
Avatar billede herbert Nybegynder
21. november 1999 - 21:27 #25
Så der sidder altså RIAA kredsløb bag alle PHONO og DIN stik? Hvis det er tilfældet ville det da være mest normalt hvis det også bag lydkortets stik.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
21. november 1999 - 21:37 #26
nej der gør ej!

der sidder en RIAA bag phono indgangen på din forstærker.

de andre indgange (tuner/tape/aux/cd) er almindelige linjeindgange...

altså et phono stik er de der almindelige røde/sorte stik med en rund pind i midten og en metalkrans uden om...

en phono indgang er den indgang hvor pladespilleren tilsluttes...
Avatar billede neptun Nybegynder
22. november 1999 - 08:19 #27
Jeg takker dem der har støttet mig, og hvorvidt diskusionen skal fortsætte med hensyn til: om man kan tilslutte en pladespiller eller ej, så virker den upåklageligt i mit tilfælle.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
22. november 1999 - 14:58 #28
... HEhe cyber, du brillerer rigtigt i dag hva???... *GG*
Avatar billede i11uzion Nybegynder
22. november 1999 - 14:59 #29
... Eller i går... :)
Avatar billede cyberesben Nybegynder
22. november 1999 - 16:12 #30
det lyder halvsygt hvis i har fået jeres pladespiller til at køre i line in.. det kan man normalt ikke på et anlæg med en moderne grammo... så det er nok en ældgammel pladespiller med krystalpickup fra før krigen...