Avatar billede charley78 Novice
07. oktober 2006 - 09:49 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

formatering af harddisk

Jeg har forsøgt at formatere en harddisk, der er tømt for al information. Det burde være ligetil, men jeg får desværre på trods af, at jeg har lukket alle selvstartende programmer i proceslinien, flg. besked:
"Dette drev kunne ikke formateres. Afslut alle programmer, der benytter dette drev, og kontroller, at indholdet af drevet ikke vises i et vindue. Prøv derefter at formatere igen. (option: ok)"
Jeg har også trykket control, alt og delete og kunnet konstatere fra fanebladet "programmer" at ingen kører.

Kan nogen hjælpe?
Avatar billede la3r Nybegynder
07. oktober 2006 - 09:53 #1
Du kan ikke formatere en Windows XP maskine ved bare "format c:" du bliver nød til at bruge din windows XP cd til at boote op fra. Eller et andet boot program der kan formatere disken.
Avatar billede charley78 Novice
07. oktober 2006 - 10:00 #2
jeg kører win 2000!
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
07. oktober 2006 - 10:14 #3
Det er det samme!

Du skal bruge din Windows 2000 installations cd for at formatere!!
Avatar billede zenze Nybegynder
07. oktober 2006 - 10:16 #4
Hvis du har haft programmer installeret på drevet, som du har slettet ved at delete i stedet for at fjerne dem "Tilføj eller fjern programmer" i kontrolpanel, så vil du have et problem med registreringsdatabasen.
Ellers kan du gå i kontrolpanel -> Administration -> Computeradministration -> Diskhåndtering -> Højreklik på drevet -> Formater eller Slet
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2006 - 11:24 #5
Du kan godt formatere din harddisk via konsollen - skriv, format /? så kan du se parameteren du skal angive
Avatar billede charley78 Novice
07. oktober 2006 - 12:23 #6
Jeg har nu fundet ud af at der ligger to mapper tilbage på drevet som jeg ikke kan slette. "Recycler" og "System Volume Information" Kan det være dem der blokkere for formateringen?, og hvordan slipper jeg af med dem?
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2006 - 12:53 #7
Det bør ikke betyde noget har du ikke diskettedrev i dyret?
Avatar billede charley78 Novice
07. oktober 2006 - 13:03 #8
til Helgec (eller en der kan følge ham):
- jo jeg har diskettedrev (a). Hvor kommer det lige ind i billedet?
Går man i Start - Kør - ok til cmd og skriver "format/G"
er det korrekt?
- eller "format /G"
- eller "format\G"
jeg har prøvet alle 3 muligheder - uden anførselstegn, men intet sker, så der er muligvis noget jeg har misforstået!?
Avatar billede charley78 Novice
07. oktober 2006 - 13:07 #9
der stod:
C:\WINDOWS\system32\cmd.exe
Microsoft Windows 2000 [version 5.00.2195]
<C> Copyright 1985-2000 Microsoft Corp.

C: Docoments and Settings\Mit Navn\format...
Avatar billede charley78 Novice
07. oktober 2006 - 13:08 #10
Documents.. forstås!
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2006 - 13:21 #11
Hvis du har diskettedrev i dyret så lav formateringen med en Win98 startdiskette
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2006 - 13:24 #12
Se guiden http://www.helgec.dk/format_floppy.html - har du ingen startdiskette så hent en på "bootdisk.com" hvis din disk er formateret i NTFS skal du slette partition og oprette ny partition - win98 kender ikke NTFS
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2006 - 13:26 #13
Vedr. 07/10-2006 13:03:37
format g: /fs:ntfs /u
Avatar billede charley78 Novice
18. oktober 2006 - 18:15 #14
helgec, skal du ikke have noget for din indsats?
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2006 - 18:20 #15
Hvis det virkede ellers afviser du blot
Avatar billede charley78 Novice
19. oktober 2006 - 14:18 #16
- jeg emner da nok at min kæreste brugte nogle af dine råd. Tak :o)