Avatar billede bozzi Nybegynder
07. oktober 2006 - 02:04 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

problemer med installation af xp på bærbar

Jeg har købt en bærbar toshiba qosmio g30. Ville installere engelsk xp men det kan jeg ikke pga der er raid-1 på de 2 hd i den. Har efterfølgende snakket med toshiba support og hentet en raid driver på deres hjemmeside, men midt i installationen spørger den efter driveren til raid og derfra får jeg ikke lov til at installere mere der er kun enter og f3 at vælge imellem og enter virker ikke. Er der en venlig sjæl med forstand på dette der kan hjælpe???????
Avatar billede duff80 Nybegynder
07. oktober 2006 - 02:08 #1
Ville tro du skal lave en diskette med raid driveren... Under xp installationen er står der på et tidspunkt at man skal trykke F6 for installation at "bla bla raid bla bla" herefter beder den om en diskette med raid driveren...
Avatar billede bozzi Nybegynder
07. oktober 2006 - 02:21 #2
Alt der er gjort. Jeg gøre følgende.starter med en formateret HD, hvori jeg opretter en partission. sætter xp cd'en ind og booter fra den, så spørger den om jeg vil installere en raid driver (f6) og jeg instalere driveren via et externt usb floppy drev. Jeg trykker videre og xp spørger om tryk R for at reperere. Så kommer der en dos promt hvor toshiba har send mig en mail om hvad der skal stå. Jeg citere: format c: /fs: ntfs og så spørger den om y/n jeg trykker y og partisationen er formateret så fortsætter jeg exit og gentarter installationen. Jeg kører det hele en gang til og installere raid igen og fortsætter med godkende f8. jeg bliver så spurt hvor jeg vil installere xp og jeg vælger den samme partisation og så går det galt her. her spørger xp om raid driveren igen og når jeg trykker på enter for at installere den samme driver fra før så reagere xp ikke og min eneste mulighed er af afslutte med f3.
Avatar billede zenze Nybegynder
07. oktober 2006 - 09:55 #3
Jeg tror du skal slette array'et først og dernæst sætte et nyt op: RAID 0 (stripe) for hastghed eller RAID 1 (mirror)for redundancy.
Hvis jeg var dig ville jeg vælge det sidste, så du altid kan køre videre efter HD-nedbrud.
Mener du skal trykke Ctrl +I for at kome i RAID-opsætningen.
Avatar billede bozzi Nybegynder
07. oktober 2006 - 15:02 #4
Da jeg ikke er en garvet pc mand kan du fortælle nærmere om proceduren ifm array og hvor i processen skal jeg trykke Ctrl+i???
Avatar billede bozzi Nybegynder
07. oktober 2006 - 15:05 #5
det letteste ville være hvis man kunne slå raid fra,men toshiba siger at det kan man ikke og har ydermere fået at vide at minexterne usb floppy drev absolut skal være af mærket toshiba fordi de siger at windows xp ikke kan finde floppy usb driveren, men at biosen i denne bærbar har toshibas egen usb floppy driver indbygget....Er der nogen der har en løsning
Avatar billede zenze Nybegynder
07. oktober 2006 - 17:59 #6
Du skal trykke Ctrl + I op bootfasen.
Din manual må have en anvisning på hvordan du kommer ind i SATA RAID controillerens BIOS, - hvis det nu ikke er I du skal taste.
Avatar billede bozzi Nybegynder
07. oktober 2006 - 22:04 #7
Der kan man skifte mellem  raid-0, raid-1 og jeg tror det hedder jab. men hvad er arrey?
Avatar billede zenze Nybegynder
07. oktober 2006 - 22:19 #8
Du må også have mulighed for at slette RAID'et = ARRAY'et:o)
Avatar billede bozzi Nybegynder
07. oktober 2006 - 23:27 #9
det kan man ikke siger toshiba support
Avatar billede zenze Nybegynder
08. oktober 2006 - 09:20 #10
Normalt skal disketten med RAID-driveren blive siddende under installation, så du skal lade den sidde i diskettedrevet.
Kan du ikke lade WinXP CD'en partitionere og formattere dit array - som under almindelig installation?
Avatar billede bozzi Nybegynder
08. oktober 2006 - 12:19 #11
jeg lader den sidde i under installationen, og jeg får også lov til at lave partisation, men så snart man acceptere f8 så dukker det op igen hvor den spørger efter raid driveren og her er det som om den ikke kan kommunikere med usb floppy drevet.... Jeg har ladet mig høre at man skal ha en original toshiba usb floppy drev, da bios har programmeret driver til toshibas usb floppy drev. Jeg har nu bestilt et sådan drev og må se hvad jeg kan gøre, med mindre der er nogen derude der har en løsning på mit problem. Det burde da ikke være sådan at man skal igennem alt dette for at installere et andet windows produkt....
Avatar billede supportbutikken Nybegynder
10. oktober 2006 - 09:15 #12
Det er din version af din Windows CD der har problemet. Jeg har haft samme problem flere gange både med XP & 2003 Server. Den stopper med at installere ved kopirering af RAID drivere og siger at den ikke kan læse filerne. Få dig en anden XP cd og prøv igen. Så brude det virke.
Avatar billede bozzi Nybegynder
28. oktober 2010 - 16:32 #13
lukker
Avatar billede bozzi Nybegynder
28. oktober 2010 - 16:33 #14
lukker