Avatar billede controller_wanna_be Nybegynder
05. oktober 2006 - 17:49 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Opdatering af sumformler

Jeg har et Excelark, hvor en sumformel fx
"=sum(Al:A2)"
ikke opdateres, når jeg ændrer i værdierne, den refererer til.
Det gælder både ved manuel (F9) og automatisk beregning. Stiller jeg mig i cellen, trykker F2 og trykker ENTER, opdateres den dog, men der er mange celler, som skal opdateres tit, så et tip er velkomment. Nogle gange virker det, andre gange ikke...
05. oktober 2006 - 18:14 #1
Funktione | Indstillinger - fanebladet Beregning - sæt beregningen til Automatisk istedet for Manuel
Avatar billede controller_wanna_be Nybegynder
05. oktober 2006 - 18:26 #2
Det virker ikke i noget af de to modes og det skal køre med manuel, da det er mange tunge ark. Ellers nogle gode ideer?
Avatar billede excelent Ekspert
05. oktober 2006 - 18:50 #3
man kan via makro bestemme hvilket/hvilke områder som skal
genberegnes når  beregning er sat til manuel
fx.

Sub beregn()
Range("A4:C6").Calculate
End Sub

men noget tyder på det ikke er problemet her

hvordan ser en af dine formler ud?
(undlad "" og andet godt)
kun formlen som den ser ud
Avatar billede brynil Nybegynder
05. oktober 2006 - 19:26 #4
Måske du skulle kontrollere hvordan cellerne er formateret. Formel-cellerne skulle gerne være Standard, især når formlen indtastes. Ellers kan det godt drille.
Avatar billede controller_wanna_be Nybegynder
05. oktober 2006 - 22:35 #5
cellerner er vist i kr. og de ser fx sådan ud: =sum(CD104:CD118).
Avatar billede excelent Ekspert
07. oktober 2006 - 09:27 #6
prøv

Sub beregn()
Application.CalculateFullRebuild
End Sub

genberegner hele projektmappen
Avatar billede controller_wanna_be Nybegynder
12. oktober 2006 - 18:53 #7
Tak for det Excellent! Point til dig - du styrer!
Nu er jeg ny her, så vil du også forklare, hvordan du får dine point?

Det tog lige lidt tid inden jeg kunne teste det, så undskyld sent svar.

Det tager godt nok lidt længere tid pga stort datasæt. Hvis jeg vil gøre det på èt ark ligesom F9, hvad skal VBAen så hedde? Arket hedder fx global
Avatar billede excelent Ekspert
12. oktober 2006 - 18:58 #8
velbekom

er ikke sikker på man kan lave den Application.CalculateFullRebuild
på et enkelt ark, men skal nok prøve at teste det.
Avatar billede excelent Ekspert
12. oktober 2006 - 19:04 #9
blot marker box med mit navn og klik accepter