Avatar billede palito Nybegynder
05. oktober 2006 - 09:28 Der er 6 kommentarer

Hvordan passer jeg bedst på et batteri?

Hvordan passer jeg bedst på mit batteri i min mobil og ipod?

Skal batterierne helst køres helt flade før jeg oplader, eller er det fint nok at de bare ryger i oplader HVER dag når jeg kommer hjem?

Er måden at behandle batteriet bedst på ens for begge?

--
Smid gerne al den info til hvordan man passer bedst på sin ipod!
Avatar billede frankeeh Nybegynder
05. oktober 2006 - 09:39 #1
Det er helt klart bedst hvis du de første 10 gange lader din iPod kører TOTAL død, og derefter lader den HELT op..

Derefter burde du kunne oplade den efter lyst.

Frankeeh
Avatar billede sun Nybegynder
05. oktober 2006 - 10:02 #2
Det er desvaere meget forkert det som du siger frankeeh.

Laese denne paa denne side om hvordan du goere det bedst:
Maximize your iPod's battery life
http://help.cnet.com/9602-12576_39-0.html?messageID=2505120&tag=tip-2505120

Om hvordan du holde din mobil bedste gaa an paa om den ogsaa har et "lithium polymer"
batterier.
Avatar billede mtj111 Novice
05. oktober 2006 - 10:09 #3
Der sider et Lithium-Ion batteri i din ipod, og højst sandsynlig også i din mobil.

Lithium-Ion (li-ion) kan lades efter behov, men foretrækker at blive opladet så tit som muligt. Der er mange der ikke tror på det, men det er sandt. Det er de gamle NiCad-batterier der skal lades op når de er "udkørte".

En Li-ion tager en minimal skade af at blive kørt ned til næsten 0% hvergang.

Hvis du ikke skal bruge strøm fra batteiet i længere tid, skal du køre dem ned til ca. 40%, da de holder sig bedst sådan.
Hvis du skal opbevare dem "løst" (altså ikke i en mobil eller ipod), så skal de have det koldt (køleskab er ideelt).

Michael :-)
Avatar billede mtj111 Novice
05. oktober 2006 - 10:13 #4
Og hvis batteri-indikatoren skal være meget præcis, skal du kalibrere dit Li-ion-batteri. Du behøves ikke at gøre det, men hvis du vil have det meget præcis (her taler vi om ca. 1% misvisning), så skal du ca. hver 20. gang du oplader, lade den køre ned til 40%, og derefter oplade.
Avatar billede pehory Nybegynder
05. oktober 2006 - 15:57 #5
Jeg har et tillægsspørgsmål: Hvordan har et li-ion batteri det så med at blive ladt op samtidig med brug? (i bærbar f.eks.)
Avatar billede mtj111 Novice
05. oktober 2006 - 16:53 #6
Det skulle den vist være ligeglad med...