Avatar billede trm Nybegynder
03. oktober 2006 - 09:08 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Overførsel af data fra defekt harddisk til ekstern disk

En bekendt har bedt mig se på en bærbar, som ikke kan boote. Med diverse eksterne værktøjer har jeg fundet ud af, at der er defekte områder på disken. Jeg vil gerne redde nogle data ved hjælp af en ekstern harddisk med USB, inden jeg prøver at formattere disken. Er der nogen der kan hjælpe? Jeg har en cd fra nettet der (BOOT-CD) med forskellige værktøjer, men jeg har ikke fundet et værktøj der gør det muligt at se den eksterne disk og overføre data. Jeg har dog fundet de data, jeg vil redde, og de ser ud til at være intakte. PC'en er en lidt ældre Fujitsu Siemens Amilo.

/Trm
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
03. oktober 2006 - 09:18 #1
Hvis du kan se harddisken fra windows når den er tilsluttet via USB, skulle det jo være lige ud ad landevejen.
Hvis den er så beskadiget så du ikke umiddelbart kan kopiere data, kan du prøve et program som R-Undelete (http://www.r-undelete.com)
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2006 - 09:30 #2
Det problem løses let og elegant med DAPPIX se lidt nærmere på http://www.helgec.dk/dappix.html
Avatar billede trm Nybegynder
05. oktober 2006 - 09:50 #3
jeg har downloadet både KNOPPIX og DAPPIX og brændt dem på CD. Desværre skal jeg boote flere gange, før de kører på PC'en (der kommer forskellige fejl undervejs), og det er ikke lykkedes at få DAPPIX til at boote helt fejlfrit (det går fint på en anden PC). KNOPPIX har jeg derimod fået til at virke (det er en lidt anden brugerflade), men jeg har det problem at der er mange filer (jpg) den ikke vil kopiere over. Jeg får en fejl der hedder "Kunne ikke kopiere til /media/../.../<filnavn.jpg>". Nogle billeder bliver kopieret, selv om nogen af dem kommer med en meddelelse "Kunne ikke ændre tilladelser for...". Jeg har prøvet at åbne en konsol i Knoppix og skrive "su root" som angivet for Dappix, men uden held. Nogen forslag?

/Trm
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2006 - 21:34 #4
Du skal logge ind som "root" (su root) herefter skal du ændre rettighederne  - eks. /media/hda1
chmod 777 /media/hda1
Avatar billede trm Nybegynder
23. oktober 2006 - 08:25 #5
Tak for hjælpen. En kollega prøvede for sjov at sætte en USB memorystick i PC'en, og den kunne vi af en eller anden grund godt kopiere til, så det blev ikke nødvendigt at ændre rettigheder i denne omgang.

/Trm