Avatar billede langbein Nybegynder
01. oktober 2006 - 22:21 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Forskjell mellom FreeBSD og NetBSD

Har akkurat gått i gang med å lære meg FreeBSD og ellers fått denne sånn rimelig godt opp å kjøre.

Er FreeBSD den ene BSD varianten man bør satse på eller bør man også satse på å lære seg NetBSD ?

Noen gode argumenter ?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. oktober 2006 - 23:19 #1
FreeBSD

begrundelse: http://newz.dk/forum/item/66715/
Avatar billede langbein Nybegynder
02. oktober 2006 - 12:25 #2
Takker - interessant - må nok prøves en gang. Kan du legge svar ?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. oktober 2006 - 12:59 #3
ok
Avatar billede cognacc Nybegynder
28. december 2006 - 01:32 #4
Jeg er meget uenig med arne_v, ellere rettere den artikel der nævnes, NetBSD er ikke
ved at dø lige foreløbig, der er en core gruppe der er fuldt ud funktionsdygtig.
Godt nok er charles Hannum en af de kræfter der var med fra starten, men hvis du
kigger på NetBSD'site og læser hist og pist, ser de ikke ud til at at de er stoppet op.
NetBSD er mmeget interressant på den måde det er bygget op på for  at gøre koden meget portabel, hvis man mere er til systemadministration så kan jeg også fortælle at jeg lærte rigtig meget af at bruge neetBSD bare på en lille uges tid(og skal helt klart lege mere med det).
Jeg har ellers brugt Unix systemer i nogle år efter hånden. men NetBSD har en
opbygning som man kan lære rigtig meget af.
Check bare deres site og man kan se masser af nuværende aktivitet.
Avatar billede farmer Nybegynder
14. marts 2007 - 23:17 #5
Til server: OpenBSD skulle vist være den sikreste variant, hvis du skal bruge BSD til en server... Kommer uden x, men alt kan vel installeres efter behov.

Til Firewall: Her er m0n0wall et godt valg. Den er baseret på også bsd. Du kan installere på en pc, men kan også bare benytte fx. en soekris med min. 2 net-porte og et 8MB SD-kort. Systemet læses ind i rammen, så der er ikke brug for mere end 8MB hukommelse, om det så er et SD-kort el. en harddisk.

Til desktop: Ved ikke. Har hørt mest om FreeBSD i forbindelse med desktops.