Avatar billede superanden Nybegynder
27. september 2006 - 20:09 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kontrollering af LAN i hjemmet

Hej.

En af mine kammeraters forældre efterspørger en løsning hvorved de kan kontrollere hvornår "børnene" får adgang til internettet.

Det som jeg havde tænkt mig af opsætning var en trådløs router i den ene ende så man altid kan komme på via dette. Herfra skal så gå et enkelt kabel til en computer med 2 netkort et til netværks indgang og et til netværks udgang, og igennem den computer som netværket går skal det så være muligt at åbne / lukke forbindelsen til netværket som så løber ud af det andet netværk.

Er dette den smarteste løsning.? (Børnene er ret store så de kan godt finde ud af hvis kablet bare er hevet ud, så det skal også være en løsning som fungere hvis forældrene ikke er hjemme.

Hvordan realisere man denne løsning (såfremt det er den smarteste) på den computer hvor netværket løber igennem.? Hvordan tillader man / afbryder netværket hvad skal der opsættes osv. Jeg har ca. 1000 kr til ekstra udstyr / software til rådighed (ud over det der allerede er (router, kabler, swich.) så det er kun hvis der er en anden smart løsning.

Håber nogen kan hjælpe de forældre som desperat prøver at få deres børn til at lave flere lektier og spille mindre på nettet.

Mvh Anders Rohde
Avatar billede kenp Novice
27. september 2006 - 20:20 #1
I nogle routere kan man gøre således at man blokere for bestemte porte på bestemte tidspunkter eller lign. f.eks. zyxel 334wt og 335wt.

Og det kan gøres på tid/ugedag mv.
Avatar billede nolimit_dk Nybegynder
27. september 2006 - 20:28 #2
Er der forældrestyring eller børnesikring på antivirus/firewall-løsningen, så er der måske en mulighed for at begrænse/nægte internetadgang på nærmere definerede tidspunkter. Dette under passwordbeskyttelse.
Jeg ved, at F-secure har den mulighed.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
27. september 2006 - 22:33 #3
Put den yderste ADSL-router/modem i et låst skab, og slå strøm til og fra med et tænd/sluk-ur, inde i skabet. Ikke alene laver børnene så lektier (eller ser TV), men du sparer også lidt i strøm.
Avatar billede michaels102 Nybegynder
30. september 2006 - 00:19 #4
Vil også forslå at samme løsning som "kenp" forslår.
Der findes et hav af router hvor du kan spærre for web adresser og alt muligt andet.
Husk at ændre standard kodeordet på routeren så de ikke bare slår op hvad dens standard kodeord er og slå jeres beskyttelse fra og til når ikke er hjemme. Derudover kan du også godt få software firewall hvor du kan blokkere for forskellige ting og beskytte den med kodeord
Avatar billede superanden Nybegynder
28. januar 2007 - 17:44 #5
En advanceret router var løsningen, smid nogle svar og i får lov til at dele pointene.
Avatar billede kenp Novice
28. januar 2007 - 18:09 #6
.