Avatar billede david89 Nybegynder
21. september 2006 - 16:12 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Ligninger og naturligt sprog.

Jeg sidder med en lektie i matematik, som jeg simpelhen bare ikke kan finde ud af. :)

Så jeg ville blive glad hvis der var en, som gider at bøje løsningsmetoderne i neon for mig. Hele ideen med opgaverne er at løse dem ved hjælp af en ligning.

Noget siger mig at man kan bruge pythagoros til opgave fire. Eller er det helt i skoven?

Opgaverne lyder således...

Opgave 1:
En far er tre gange så gammen, som sin søn. Når sønnen når faderen alder, er faderen 80 år. Hvor gammel er far og søn nu?

Opgave 2:
Om to rektangler A og B gælder:
A's areal er lig B's areal
A's bredde er 11cm
A's højde er ukendt
B's bredde er 9cm
B's højde er tre cm højere end A's højde
Hvad er højderne på de to rektangler

Opgave 3:
En rekangulær grund er 20m længere, end den er bred. Da der skal anlægges en ny vej, er det nødvendigt at tage 3m af længden. Til gengæld øges grunden med 2m i bredden: herved bliver grunden 4 kvadratmeter større end den var før. Tegn en skitse og bestem den oprindelige grunds mål

Opgave 4:
Et rør af ukendt længde (x) står op ad en lodret mur. Når den øverste ende sænkes 3, skrider den nederste 9 vinkelret ud fra mures. Find rørets længde.

På forhånd mangen gange tak for hjælpen :)
Avatar billede christiansenbo Nybegynder
21. september 2006 - 16:21 #1
1: Sønnen er 18 år, faderen er 54.
3 x 18 = 54. Når sønnen bliver 54 er faderen 80
Avatar billede ulykken-smed Juniormester
21. september 2006 - 20:13 #2
hej . cristiansenbo er du sikker på at det ikke er 16 år sønnen er
Avatar billede ulykken-smed Juniormester
21. september 2006 - 20:38 #3
jeg har forsøgt mig med opgave nummer 3 og mener at x=30

x*(x+20)=Y
og
(x+2)*(x+20-3)=y+4
Avatar billede ulykken-smed Juniormester
21. september 2006 - 20:47 #4
opgave nummer 2 mener jeg at x = 13,5

(11*x)-y
og
(9*(x+3)-y
Avatar billede christiansenbo Nybegynder
21. september 2006 - 21:05 #5
hæ.. jo selvfølgelig. 16 og 48 år...!! Regnede med 90... dooo
Avatar billede ulykken-smed Juniormester
21. september 2006 - 21:22 #6
okay , kan du løse nr 4 , jeg har ikke fået løst den i nu , men senge tid for i dag , for mig
Avatar billede roenving Novice
22. september 2006 - 00:09 #7
Når du skal udtage ligninger fra en tekst-opgave, skal du lede efter steder, hvor noget bliver sat lig noget andet, f.eks. den første opgave:

Fars alder = x, søns alder = y:

x = 3*y

Derefter, forskellen på x og y betyder at x forøges til 80 (fordi der går x-y år, før sønnen når faderens alder !-)

x + (x - y) = 80

Så har du to ligninger med 2 ubekendte ...

Så du indsætter det første udtryk i stedet for forekomsterne i det andet:

3*y + (3*y - y) = 80

-- og så viser det sig, at christiansenbos og ulykken-smeds diskussion er endt med det rigtige resultat ...

-- i den anden opgave ved du, at arealet i et rektangel findes ved at gange højde med bredde, hvilket vil sige, at de to ens størrelser er:

breddeA * højdeA = breddeB * højdeB

Hvis du så sætter højdeA til en ubekendt (x) bliver det:

11 * x = 9 * (x + 3)

-- og resultatet findes så ved at løse ligningen !o]
Avatar billede david89 Nybegynder
22. september 2006 - 13:48 #8
Mange tak for hjælpen :)

Det er jo egentlig ret simpelt at løse når man lige forstår konceptet :D

ulykken-smed og Roenving må gerne ligge et svar. Så vil pointene blive lige fordelt.
Avatar billede ulykken-smed Juniormester
24. september 2006 - 19:36 #9
jeg har ikke tid til at rode med opgave nr 4 , men tror heller ikke at jeg kan , så jeg lægger ikke noget svar . roenving har også svaret lidt mere detaljeret ,

ulykken-smed
Avatar billede roenving Novice
25. september 2006 - 23:06 #10
Velbekomme '-)
Avatar billede david89 Nybegynder
26. september 2006 - 07:54 #11
Point er nu fordelt :)
Avatar billede roenving Novice
26. september 2006 - 12:13 #12
Tak for point ;~}