Avatar billede al Nybegynder
18. september 2006 - 15:49 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Fejl på harddisk, kan den reddes?

Hej eksperter

Jeg har et problem med en harddisk. Computeren vil ikke genkende den, så jeg kan ikke boote eller installer på den.

Når jeg sætter den i en anden PC installeres den korrekt, og den står på listen over harddiske i enhedshånteringen.

Men den kommer ikke frem i "denne computer". Når jeg så kikker i computeradministration under diskhåntering er den heller ikke på listen der. Jeg kan derfor hverken formatter den eller noget.

Er disken (og data) til at redden? Findes der værktøjer til det, eller er der kun professionelle firmaer som fx Ibas som kan redde disk og data?

på forhånd tak
Avatar billede niels_hansen Praktikant
18. september 2006 - 15:53 #1
ibas redder ikke disken, de kan muligvis redde data, men disken adskilles og samles ikke igen, så det er kun data de muligvis kan redde.

Klikker disken eller siger andre underlige lyde ?
Avatar billede larsenj Nybegynder
18. september 2006 - 15:56 #2
er det fordi det er en disk over 137gb, eller hvad det nu grænsen er for winXP sp1 ??

du skal jo som minimum have installeret SP2 for XP for at se diske over den størrelse.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
18. september 2006 - 16:08 #3
SP1 er nok, og disken vil stadig kunne ses, dog kun de første ca 128Gb.
Avatar billede nva Praktikant
18. september 2006 - 17:16 #4
Hvis du kan give den engang Killdisk kan den måske reddes - men alle data på den er væk efter en tur med Killdisk-programmet.
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2006 - 17:23 #5
Prøv at sæt den over i en anden computer som du skriver du har prøvet - download og kør TESTDISK - guide på http://www.helgec.dk/lost%20partition.html - hvis TESTDISK kan se din "syge" disk så meld tilbage her i tråden
Avatar billede off-line Nybegynder
18. september 2006 - 17:49 #6
Når harddisken fungere korrekt i en anden PC, så er der sandsynlighed for, at
den enten ikke er jumpet rigtigt til den PC den ikke kan køre på, eller, at
kablerne ikke sidder rigtigt. Du kan også prøve, at tage CD/DVD drev fra, før
du booter op. Og se efter i bios, om den findes der, og om den står til auto.
Avatar billede al Nybegynder
18. september 2006 - 18:52 #7
niels_hansen: ok, disken er heller ikke vigtig at redde, hvis man i forvejen bruge de 3-8.000,- det koster at få data reddet :P

larsenj: Jeg har SP2, og den er ikke så stor at dette er aktuelt

nva: Kildisk kender jeg ikk, vil jeg lige kikke på!

helgec: Testdisk kender jeg heller ikke, vil jeg også lige tjekke!

asveg: Disken funger ikke i nogen som helst PC, jeg har tjekket jumperen!
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2006 - 18:59 #8
Beslutter du dig for KILLDISK kan du finde dansk guide på http://www.helgec.dk/killdisk.html
Men prøv nu TESTDISK først
Avatar billede off-line Nybegynder
18. september 2006 - 19:18 #9
Nå Ok. Men det var noget du selv skrev, som gav anledning til misforståelsen.
"Når jeg sætter den i en anden PC installeres den korrekt, og den står på listen over harddiske i enhedshånteringen."
Avatar billede nva Praktikant
20. september 2006 - 08:50 #10
respons?
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2006 - 17:28 #11
RESPONS??
Avatar billede al Nybegynder
24. september 2006 - 22:18 #12
Hverken Killdisk eller Testdisk kunne udmiddelbart finde nogle data. Men jeg har endnu ikke haft tid til at færdiggøre projektet. jeg skal nok vende tilbage til jer.
Avatar billede nva Praktikant
25. september 2006 - 08:03 #13
Du skal IKKE forvente at Killdisk finder nogen data - tværtimod sletter den ALLE data, hvis den får adgang til disken.
Avatar billede al Nybegynder
20. oktober 2006 - 17:25 #14
Jeg fik ikke reddet nogen data eller disk. Lukker. Tak for jeres svar.