Avatar billede 131421 Nybegynder
16. september 2006 - 04:24 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

ting som flyder på vandet

hej med jer

hvordan kan man lave en animation hvor en box flyder på vandet? jeg har lavet vandet således at der kommer bølger, men box følger bare ikke med.

tak på forhånden
Avatar billede osborne Nybegynder
23. september 2006 - 14:32 #1
Har set det lavet med Particle Flow .. jeg mener at Allan Mckay viser hvordan man kan få partikel objekter til at flyde på vandet i følgende  video tutorial:

http://www.charleycarlat.com/amckay/tuts/pflow_surfacefloat.avi
http://www.intrinsia.net/amckay/tuts/pflow_surfacefloat.avi

Hvis det er en enkelt box, så har jeg haft gode resultater ved blot at animere boxen (evt. med noise controllers) og så håndanimere de store bevægelser. Det kan kommer til at se meget realistisk ud, da en box aldrig helt vil følge vandet.
Avatar billede 131421 Nybegynder
24. september 2006 - 15:30 #2
tusind tak for hjælpen!!! :-)
Avatar billede osborne Nybegynder
24. september 2006 - 16:19 #3
Jammen selv tak .. og for de mange point.

Igen er en anden tilgang at bruge det indbyggede Reactor system i 3ds max. Her et udklip fra hjælpen omkring Reactors vand objekt og simulation af et objekt på overfalden:

"A reactor Water object allows you to simulate the behavior of a water surface. Objects can interact with the water in physically realistic ways, creating waves and ripples. reactor calculates a buoyancy value for any objects that fall into the water using their mass and size, so some objects will sink and others will float. You can even change the density of a water object, which will affect how objects float in it.

Water in reactor is a space warp that is simulated as water when brought into the display simulation. Since space warps can't be rendered, you need to provide reactor with a graphical representation for the water if you want it to appear in your final animation. You do this by binding a plane or other geometry to the space warp. Note, however, that a representation of the water will still appear in the Preview Window even if you haven't done this. "

Reactor er i mange tilfælde rigtig god til at simulere fysisk korrekte ting og sager. Du kan efter simulationen, og når den har lavet en masse animation til dig, "reduce" antallet af keys og evt. hånd justere på det. Jeg bruger også nogle gange Reactor til still-billeder, f.eks. til at placere et antal kugler i en glasvase på en fornuftig og naturlig måde eller lignende. Bla bla .. jeg snakker for meget. Anyways håber det lykkedes for dig.