Avatar billede roslev Nybegynder
16. maj 2001 - 14:56 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

SCSI

Jeg skal snart igang med DV-redigering, og mine nuværende harddiske er ikke optimale til det formål. Jeg overvejer derfor at købe en SCSI HS og controller.

IBM UltraStar 36LZX 18,3GB
4MB / 4,9ms / 10000RPM / Ultra160 / 5 Years

Adaptec AHA-29160N Bulk
PCI / 160MB/s

Spm:

Passer controller og HD sammen? Evt. andre forslag til controller??

Skal HD\'en have ekstra køling??

Hvis jeg tilføjer en ekstra HD, samme model, vil jeg så have mulighed for RAID-0?? Enten software mode eller via hardware add-on til controlleren??
Avatar billede roslev Nybegynder
16. maj 2001 - 14:59 #1
Kan controlleren håndtere andre enheder: CD-R drev, DVD, scanner??
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
16. maj 2001 - 19:25 #2
Hejsa....

Totalfed SCSI-controller........ja den passer helt fint til den disk....nej HDD skal ikke have ekstra køling....alle Ultra160 har selv køliing som fungerer ganske fint....du skal være opmærksom på at en SCSI-HDD bliver en del varmere end IDE-HDD, men det er normalt.

Ja du vil kunne køre RAID-0, men jeg har en del kammesjukker der har prøvet det, og er gået bort fra det.....med den grund, at hvis det går så galt at du er nødt til formattere, FØR du kan komme ind og redde data, så mister man temmelig meget mere end ellers.......
Den controller kan håndtere mindst 15 enheder,så du kan sagtens sætte alle SCSI-enheder på....også CD-ROM, DVD og scanner.......:-)

Good luck

Mr.Athlon
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
16. maj 2001 - 19:26 #3
P.S: Kan VAAARMT anbefale en SCSI-brænder.......det spiller MAX., og det vil du ikke fortryde......:-)
Avatar billede roslev Nybegynder
16. maj 2001 - 20:29 #4
Tak for informationerne.
Jeg ville aldrig opbevare vigtige informationer i RAID-0 - jeg er klar over den øgede risiko.
Nogen tal på hastighedsforøgelse ved RAID-0 med 2 diske??

-Og ja - alt vil løbende blive undskiftet med SCSI - er træt af billige IDE CD-ROM drev med 4 seks. spinup tid og buffer-underruns på brænderen :)
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
16. maj 2001 - 20:53 #5
Hehehe...kan godt følge dig i det med bufferunderruns...har aldrig set en på min egen maskine....:-)
Har ikke nogen direkte tal på en RAID-0 ved 2 diske.....men kan fortælle dig at med en SCSI-HDD, er den lidt hurtigere inde i OS, og i sleve brugen, overførsel, kopiering osv.......er det totalt vildt.......:-)
Avatar billede roslev Nybegynder
18. maj 2001 - 18:54 #6
Controller findes både i en PCI og en 64bitPCI udgave - hvad er forskellen og hvilken skal jeg vælge?? (Har Asus P3V4X mobo)

HDD findes både i en 68 og en 80 pins udgave - hvilken passer til den controller jeg skal vælge??

Hmmm, forvirringen er total - ikke nemt at være SCSI-newbie! :)
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
18. maj 2001 - 20:09 #7
Du har helt ret...det er ikke nemt at være \"newbie\" mht. SCSI....det er en helt anden verden......men det spiller ok....:-)
Har lige kigget lidt på asus.com, og adaptec.com....sådan som jeg læser info, vil det bedst kunne betale sig for dig, at købe det der hedder PCI.....altså det helt almindelige.......hvis du køber det der hedder 64bitPCI vil det \"drosle\" din bushastighed ned til 33, istedet for 66, som din bus jo kører nu........så selvom PCI-kortet er 400,- kr. dyere kan det godt betale sig at betale de ekstra oenge....:-)

Jeg vil anbefale dig en 68 pins HDD.......det er den der kører Ultra160....altså UltraWide.....det er helt sikkert den ultimative for dig..........80 pins har det hele i stikket.......både strøm og dataoverførsel.....og så kan du \"hotplugge\" den.....:-)
Avatar billede roslev Nybegynder
18. maj 2001 - 20:19 #8
Tak - og nu skal jeg nok lade dig være i fred! :)
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
18. maj 2001 - 20:54 #9
Det er helt ok du spørger......det skal du bare blive ved med.......det er rart at kunne hjælpe andre ..........har jo selv stået som du, på et tidspunkt....:-)
Avatar billede chrede Nybegynder
22. maj 2001 - 15:02 #10
roslev>> bare nysgerrig......hvad koster den disk+controller du har kigget på ?

(overvejer selv scsi)
Avatar billede roslev Nybegynder
31. maj 2001 - 12:30 #11
Det endte med at jeg købte:
Controller: Adaptec AHA-19160 Retail: kr. 2.156,-.
Harddisk: IBM Ultrastar 36 LZX 18.2GB Ultra 160 SCSI (68 PIN): kr. 2.549,-.
CD-ROM: UltraPlex 40TSi 40X SCSI Bulk: kr. 730,-.

altsammen fra www.itbutikken.dk

Den eneste forskel på 29160 og 19160 er muligheden for at køre på Unix-maskiner - jeg valgte derfor den billige 19160 til min lille windåse-maskine - i en retail udgave hvor alle kabler m.m. er inkluderet.

Farvel IDE!

Goddag SCSI!

...så er det bare spændende at se hvor mange dage der går inden jeg bliver nødt til at købe en harddisk mere...!
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
01. juni 2001 - 15:38 #12
:o)))
Well heller ikke noget dårligt valg......det vil du ikke blive ked af, det er helt sikkert.....:o)

Det er da muligt jeg har en kammerat, der vil sælge dig en Quantum Atlas 10K II....en UltraWide SCSI-disk med 36 Gb......det er en vildt fed disk, har selv haft en.......:-)

Mr.Athlon