Avatar billede ladyhawke Novice
14. september 2006 - 11:44 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Import af streng med danske tegn bliver volapyk

Jeg benytter en engelsk udgave af excel og når jeg importerer en streng med danske tegn fra en database bliver de til underlige tegn, nogen forklaring på fænomenet (tegnene vises fint i databasen, så det er ikke dér problemet er)?
Avatar billede wizdom Nybegynder
16. september 2006 - 18:27 #1
Hej, Prøv at checke at din database ikke exporterer dine data
med MD5 kryptering, dette giver nemlig en masse underlige tegn :)

Blot en ide

Exporter evt. som semikolon sepereret

/WizDom
Avatar billede ladyhawke Novice
16. september 2006 - 18:51 #2
Det gør den ikke, det er kun danske og visse specialtegn der bliver sådan
Avatar billede pidgeot Nybegynder
16. september 2006 - 18:52 #3
Kan du give et eksempel på de mærkelige tegn?
Avatar billede ladyhawke Novice
17. september 2006 - 15:44 #4
æøåÆØà er oprindeligt danske tegn (kan ikke huske hvilke pt. men det kan jeg skå op i basen om nødvendigt)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. september 2006 - 15:47 #5
Det er en konflikt mellem ISO-8859-1 og UTF-8. Prøv at fortælle Excel hvad tegnsæt, den skal forvente.
Avatar billede ladyhawke Novice
17. september 2006 - 15:49 #6
og det gør man lige hvor? (sorry, men jeg er ikke vildt stor haj i Excel endnu)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. september 2006 - 15:57 #7
Heller ikke mig - derfor mit uldne svar.
Avatar billede ladyhawke Novice
08. november 2006 - 09:40 #8
ingen yderligere svar her.... erikjacobsen læg et svar så deler vi i porten
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. november 2006 - 09:53 #9
Jeg samler ikke på point, tak.
Avatar billede ladyhawke Novice
08. november 2006 - 10:25 #10
OK, men i det mindste kom du med et bud :o) Takker for assistancen, selvom det så ikke løste problematikken.