Avatar billede pzyrex Nybegynder
13. september 2006 - 14:34 Der er 71 kommentarer og
1 løsning

Computer genstarter

Hej,

jeg har nu i lang tid levet med at min computer pludselig genstarter, men nu kan jeg altså ikke have det længere.

Det der helt præcist sker, at er computeren simpelthen bare lige pludselig genstarter, og det er ligemeget hvad det er jeg laver. Nogengange gør den det hele tiden, måske 5 gange på 10 min, hvor i mod der nogengange kan gå et par timer, mellem hvert genstart.

Det er virkelig irreterende, er der nogle der ved hvad det kan være, og hvad det nemmeste er jeg kan gøre for at lave det?
Avatar billede nva Praktikant
13. september 2006 - 14:36 #1
Det kan være Ram-fejl. Test med www.memtest86.com
Avatar billede nva Praktikant
13. september 2006 - 14:41 #2
Eller fejl på disk - prøv en scandisk. Du kan slå automatisk genstart fra under egenskaber-avanceret-start og genopret på 'denne computer' for at se en evt. fejlmeddelelse.
Avatar billede team-temp Nybegynder
13. september 2006 - 14:46 #3
Hejsa Pzy

Kommer den slet ikke med nogle fejl ?

Vh Temp
Avatar billede pzyrex Nybegynder
13. september 2006 - 14:51 #4
Kan du give mig lidt mere info omkring www.memtest86.com, hvordan bruger jeg det? Jeg har Windows XP.
Avatar billede team-temp Nybegynder
13. september 2006 - 14:56 #5
Du skal ligge det ned på en USB key diskette og så trykke f8 (Flere gange vis du er usikker) og så skal du vælge boot from USB eller diskette
Avatar billede team-temp Nybegynder
13. september 2006 - 15:00 #6
Usb key ELLER diskette
Avatar billede off-line Nybegynder
13. september 2006 - 19:34 #7
Du kan også prøve, at højreklikke på "Denne computer" under "Egenskaber,
start og genopret. Og fjerne fluebenet i "Genstart automatisk"
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
14. september 2006 - 08:34 #8
Som asveg skriver. Dermed får du fejlen på skærmen. Du kan også kigge i logbogen, ""Kontrolpanel" -> "Administration" -> "Logbog", men den når som regel ikke at registrere noget ved den slags fejl du har.
Avatar billede nva Praktikant
14. september 2006 - 11:06 #9
Den med 'genstart automatisk' foreslog jeg 13/09-2006 14:41:14 så jeg håber da det er gjort ;-)
Avatar billede pzyrex Nybegynder
14. september 2006 - 12:14 #10
Jeg har prøvet og slå alt fra inde under denne computer, egenskaber, så jeg vil lige se om den holder op med at genstarte nu
Avatar billede pzyrex Nybegynder
14. september 2006 - 12:55 #11
Det er den her fejl-meddelse den kommer med:

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

*** Stop 0x0000001 (0x06034F00,0x0000002,0x0000001,0xF6FDG888)

*** rtl8a80.SYS adress F6FDC888 base at F6FCC000, datastamp 3edo351a
Avatar billede off-line Nybegynder
14. september 2006 - 13:09 #12
nva - øv, der var jeg ikke vågen:) Her mangler en knap med "kvajeblæk".
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
14. september 2006 - 13:15 #13
Lyder som netkort. Er det et Realtek netkort du har, RTL8?
Avatar billede pzyrex Nybegynder
14. september 2006 - 16:43 #14
ja det er det vist, det hedder IEEE 802.11b Wireless Cardbus/PCI Adapter.

men alt det her har ikke hjulpet, nu får jeg bare en blå skærm hele tiden hvor der står:

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

*** stop: 0x00000D1 (0x0000006D,0x00000007,0x00000000,0xF6D07B0)

*** nv4_mini.sys  - address F6DO7DBO base at F6CD2000, Datestamp 447f902d
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
14. september 2006 - 16:50 #15
Den sidste er dit grafikkorts driver der driller. Installer en nyere, eller prøv med en ældre!
Avatar billede pzyrex Nybegynder
15. september 2006 - 07:58 #16
Er gjort nu, men genstarter stadig
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
15. september 2006 - 08:13 #17
Måske bliver grfikkortet for varmt? Er der en blæser på den, og kører denne?
Avatar billede pzyrex Nybegynder
15. september 2006 - 08:15 #18
Skal jeg da lige tjekke. Tjekker det når jeg kommer hjem, er lige i skole nu, også skal jeg nok skrive tilbage
Avatar billede pzyrex Nybegynder
16. september 2006 - 00:32 #19
Ja mit grafikkort har en blæser, og den kører som den skal.

Ville også undre img hvis min computer skulle være for varm, for jeg har et utal af blæsere osv sat til den
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
16. september 2006 - 01:28 #20
Ja, men hvad siger temperaturen?
Avatar billede pzyrex Nybegynder
16. september 2006 - 01:38 #21
Det ved jeg ikke, hvordan checker jeg det?

Men synes umuligt det kan være det, da jeg har 3 blæsere + den ene side af mit kabinet taget af
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
16. september 2006 - 01:48 #22
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
16. september 2006 - 01:53 #23
Det er IKKE sikkert den fortæller noget om grafikkortets temperatur. Det kræver at grafikkortet understøtter det. Men det kunne være rart at høre hvad de andre følere i PC'en siger.
Avatar billede pzyrex Nybegynder
16. september 2006 - 01:54 #24
tak, det fatter jeg så bare ingenting af, hvor downloader jeg programmet, eller hvordan bruger jeg det? Eller hvad er det lige jeg skal gøre, lidt mere info end bare et link please
Avatar billede pzyrex Nybegynder
16. september 2006 - 01:55 #25
fik lige skrevet for tideligt der, det er jo sent hehe, men jeg downloader programmet nu, og tjekker om jeg kan se varmen et sted
Avatar billede pzyrex Nybegynder
16. september 2006 - 01:59 #26
Ved dog ikke helt præcist hvor henne jeg skal kigge for at se tempaturen på min computer, men jeg kan sige dig der står 30C ved temp1, 41C ved temp2, 34C ved HD0 og 44C ved den sidste temp1.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
16. september 2006 - 02:03 #27
Når du starter programmet op, vises fanhastigheder og temperaturer på alle sensorer på computeren. de er ikke navngivet! Så det er lidt af et gæt hvilke følere der er hvad.
Men Temp1 er normalt CPU, Temp2 er som regel temperaturen på bundkortet. Temp. 3 o.s.v kan være grafikkort, strømforsyning m.m.

Grafikkortets føler plejer dog at have et specielt navn. kan ikke lige huske hvad. Den letteste måde at checke er at køre en grafiktest, og se hvad der stiger. En CPU test og se hvad der stiger. Harddiske på samme måde. Formatér den ene disk (hvis du har flere) og se hvilken HD føler der stiger.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
16. september 2006 - 02:09 #28
Ja, det er jo ikke alarmerende. Ikke desto mindre kan grafikkortet jo stadig have været for varm. Som regel når blæseren på et grafikkort begynder at være slidt, starter det med at blæseren kan have svært ved at komme igang. Nogen gange starter den måske slet ikke. Og få minutter uden køling kan være fatalt.

Den eneste måde du nok kommer videre på er ved at skifte grafikkortet for en kort periode, og se om computeren fejler. Det kan også være ram, CPU, og så meget andet der driller.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
16. september 2006 - 02:14 #29
Prøv at lade programmet Speedfan køre nogle dage. Du kan angive alarm på forskellige temperaturer, og få vist dem i proceslinien. Pres maskinen lidt, og se hvad der sker.
Avatar billede pzyrex Nybegynder
17. september 2006 - 01:14 #30
Når jeg presser computer lidt, viser "temp2" en flamme og 54C

:S
Avatar billede pzyrex Nybegynder
17. september 2006 - 01:24 #31
Nu viser temp1 et billede af flammer og 54C
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
17. september 2006 - 01:37 #32
Så skal du bare finde ud af hvad det er for en føler. Alt andet end processoren må gå så højt! Og alt efter processor, kan det også være for højt.

Er det ved høj ydelse du får blå skærm?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
17. september 2006 - 01:38 #33
Hvilket bundkort har du?
Avatar billede pzyrex Nybegynder
17. september 2006 - 01:55 #34
Både temp1 og 2 "brænder nu" altså viser flammer og 54C.

Og nej det er ikke ved høj ydelse jeg får blå skrærm, det er bare generelt nogengange (hele tiden)

Og jeg ved ikke lige hvilket bundkort jeg har, hvordan tjekker jeg det? :S
Avatar billede pzyrex Nybegynder
17. september 2006 - 02:14 #35
"Temp1" som der hele tiden er vist flamme ud for, og er omkring de 54C står der hedder ACPI inde under Configure
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
17. september 2006 - 12:38 #36
Speedfan læser en masse adresser på din computer. Ud fra disse adresser kan Speedfan ikke fortælle hvad en pågældende føler er til. Det må man selv finde ud ad! At du får et brændende flammeikon er bare en standardindstilling på de respektive følere! Hvis temp1 er din CPU, og det er en Athlon CPU, må denne gerne komme over 70 grader. Er det din PSU, er det alt for meget! På hver føler i Speedfan, kan man sætte et alarmeringsniveau, samt omdøbe navnene fra temp1, temp2 o.s.v. til noget andet, men det kræver at du finder ud af hvad følerne er til. Dette er slet ikke så svært.

Der er 2 måder at finde ud af hvilke temp følere der er til hvad.

1. Kør CPU test program, grafikkort testprogram o.s.v. Se hvornår de forskellige temp stiger.
2. find en config fil til dit bundkort på http://www.almico.com/sfhandleconfig.php (registrering og login krævet). Man skal som regel prøve med flere forskellige, før man finder en der passer til sit bundkort. Vær opmærksom på at en config fil kun fortæller oplysninger om bundkortet, og ikke om strømforsyning, grafikkort m.m.

Et par ting jeg er kommet i tanke om:
Er din strømforsyning stor nok?
I hvilken forbindelse startede problemerne?
Har du monteret blæsere fra CPU, PSU m.m. på de rigtige stik på bundkortet?

Som udgangspunkt vil jeg sige at kun CPU må komme over 40 grader. Alt andet skal helst holdes under. Skal du gå i detaljer, må du ind på hver producents hjemmeside og se max. tilladte driftstemperaturer. Mange CPU'er kan klare både 60 og 80 grader i belastninger.

Kort sagt, jeg mener der er noget galt.
Avatar billede pzyrex Nybegynder
17. september 2006 - 13:43 #37
Min CPU er en Pentium 4, altså ikke en Athlon.

Problemet startede for lang tid siden, i en periode hvor jeg havde mange problemer med virus osv på min computer.

Jeg vil da mene min strømforsyning er stor nok, den er ret ny.

Stikkene skulle også gerne være monteret korrekt.

Det du siger med jeg skal teste mine forskellige ting, har jeg ingen idé om hvordan man gør.

Men er der ikke en måde jeg kan gøre sådan så alle mine ting blive køligere på?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
17. september 2006 - 14:04 #38
Prøv at hente Sisoft Sandra Lite her:
http://www.sisoftware.co.uk/index.html?dir=&location=downandbuy&langx=en&a=

Jeg ved ikke om Liteudgaven har testprogrammer, da jeg selv har købt Pro udgaven, men den indeholder diverse test af ram, CPU m.m.

Det hjælper ikke at køle hele tårnet ret meget, hvis eksempelvis grafikkortet bliver for varmt. Hvor stor er din nye PSU?
Hvilket bundkort har du? Der er tit software med disse, der kan give dig en måling af forsyningsspændingen til bundkortet. På den måde kan du se om PSU'en kan følge med!
Har du haft virus, er det som regel en god ide at lave en geninstallation af styresystemet, da virus kan lave ged i dette.
Avatar billede pzyrex Nybegynder
17. september 2006 - 15:07 #39
PSU er strømforsyning ikke? Den er på 230V.

Har faktisk Sisoft på min computer, men jeg ved ikke helt hvor jeg skal lede for at finde navnet på mit bundkort. Men under mainboard står der MICRO-STAR INTERNATIONAL, hvis det ikke er det, må du lige fortælle mig hvor jeg skal kigge for at finde det rigtige navn.

Og det der geninstallation af styresystemet, mener du formateret? For det har jeg gjort.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
17. september 2006 - 18:15 #40
PSU = strømforsyning
Jeg skal vide om det er en 300W, 400W eller...

Bundkort: Kig under Mainboard Information -> Mainboard -> Model
Avatar billede pzyrex Nybegynder
17. september 2006 - 21:01 #41
Jeg er altså ikke god til at finde sådan noget info.

Hvor henne kan jeg se hvor mange W min størmforsyning kører på? Det eneste jeg kan se, er at der står AC 230V omme bag på den.

Og jeg kan ikke finde det du skriver jeg skal finde der under mainboard, men jeg fandt det her, kan det være det?:
Model : VIA Technologies Inc VT8751 ProSavageDDR P4M266 System Controller
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
17. september 2006 - 23:21 #42
På mærkeskiltet, på din PSU, skal der stå en masse data. Mærkeskiltet kan sidde på en side du ikke kan se når PSU'en er monteret.

Har du ikke nogle papirer på din computer? Er den købt samlet?

Hvis det er et MSI board du har, kan du prøve at hente denne software, http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_liveupdate.php

Den finder updates til computer, måske noget overvågningssoftware under "Utilities" eller lignende.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
17. september 2006 - 23:22 #43
MICRO-STAR INTERNATIONAL = MSI
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
17. september 2006 - 23:24 #44
Avatar billede pzyrex Nybegynder
18. september 2006 - 07:00 #45
Har desværre ikke rigtig nogen papirer til den, da jeg selv har samlet den.
Avatar billede pzyrex Nybegynder
18. september 2006 - 07:06 #46
Jeg har downloadet og installeret de programmer du nævner.
Avatar billede nva Praktikant
18. september 2006 - 08:01 #47
Fik du testet dine RAM?
Avatar billede pzyrex Nybegynder
18. september 2006 - 08:07 #48
Nej, fandt aldrig ud af hvordan man gjorde.
Avatar billede nva Praktikant
18. september 2006 - 08:18 #49
Fejlen DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL er ofte pga. dårlige ram. Hvis du har flere ram-blokke kan du jo prøve at fjerne 1 af dem og se om det hjælper. Er du heldig fjerner du den dårlige blok første gang hehe. Kører det så stabilt (måske langsommere pga. færre ram) ved du at rammene er dårlige og kan købe en ny blok.

Mht. memtest86 - hvis du har et floppy-drev downloader du og lægger ud på diskette, som du så kan restarte på. Det burde stå rimeligt forståelig på siden.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
18. september 2006 - 08:22 #50
Virker programmerne?

I Sisoft Sandra kan du køre noget der hedder Burn-in Wizard. Du kan køre forskellige test i loop, så mange gange du vil. F.eks ramtest 10 gange.
Avatar billede pzyrex Nybegynder
18. september 2006 - 15:01 #51
Nva > jeg prøver og fjerne en af mine ram blokke i dag, for at se om det er det, min computer kommer bare til at kører af lort af det.

akyhne > jeg skulle da mene programmerne virker? Burn-in Wizard, skal jeg ikke kunne sige hvordan og hvorledes det fungere. Har prøvet det, men aner ikke hvad jeg kan bruge det til?
Avatar billede pzyrex Nybegynder
18. september 2006 - 15:21 #52
Men... hvis vi nu siger det er mit grafikkort der bliver for varm f. eks, hvad gør jeg så for at køle det ned? For der er jo ét eller andet der er for varmt, eller som i hvert fald bliver det, når min computer har været tændt i et stykke tid.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
18. september 2006 - 17:27 #53
Jeg hælder lidt til strømforsyning, da fejlen gælder flere hardwarekomponenter. For lille strømforsyning = crash.
Hvis der kommer der meget støv i en blæser, f.eks ved CPU, bliver komponenten hurtigt for varm.
Små kabinettårne kan blive for varme, da computere i dag bruger betydelig mere energi end for år tilbage. Man skal i et kabinet sørge for flow. Luften skal som regel blæse fra bunden/bagsiden til toppen. Dæk aldrig huller til.

De hjælper ikke at dit grafikkorts blæser kører for fuld skrue, hvis luften i hele kabinettet står stille!
Avatar billede pzyrex Nybegynder
18. september 2006 - 18:37 #54
Så hvad er dit forslag til jeg gør ved det?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
18. september 2006 - 19:22 #55
Find ud af hvad det er for en føler.
Avatar billede pzyrex Nybegynder
18. september 2006 - 21:25 #56
Kan jeg ikke starte med bare at nedkøle nogle af mine kompomenter, eller hvad det nu kaldes, også se hvornår tempaturen begynder at sænke sig?
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2006 - 21:29 #57
Jeg holder 1 soft ice på at dit problem skyldes ram
Avatar billede pzyrex Nybegynder
19. september 2006 - 08:10 #58
Ok, det var ikke voldsomt meget, men måske kan jeg bruge soft ice'en til at køle PC'en ned.
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2006 - 08:21 #59
OK - jeg var nærig, 2 soft ice :o)
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2006 - 17:33 #60
RESPONS??
Avatar billede pzyrex Nybegynder
24. september 2006 - 17:36 #61
Jamen jeg er stuck, har prøvet alt, men den genstarter stadig. Beklager :/

Jeg værdsætter jeres hjælp, hvis I har flere forslag så bare kom med dem
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
24. september 2006 - 17:56 #62
Det er lidt svært når du ikke tester det vi foreslår!
Avatar billede pzyrex Nybegynder
25. september 2006 - 09:42 #63
Jamen jeg kan jo ikke finde ud af at teste de ting som I siger. Aner ikke hvordan jeg tester mine ram med det program. Og det med at den skulle blive for varm, der ved jeg ikke hvordan jeg finder ud af hvilke ting det er som bliver for varme.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
30. september 2006 - 22:51 #64
Skal vi starte forfra?
Avatar billede pzyrex Nybegynder
02. oktober 2006 - 14:23 #65
Kan ikke rigtig se hvad det skulle hjælpe at starte forfra, og tråden er jo også ved at være godt lang, må man sige.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
02. oktober 2006 - 14:45 #66
Det jeg mener er at vi prøver at hjælpe forfra. Prøv memtest86 som nva foreslår. Følg guiden. Kan du ikke finde ud af det, så skriv.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
14. oktober 2006 - 10:51 #67
Skal vi ikke bare lukke her?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
22. oktober 2006 - 23:18 #68
Vi kommer vidst ikke videre.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
22. november 2006 - 11:01 #69
Jeg tror vi skal smide nogle svar. Måske der så bliver lukket...
Avatar billede pzyrex Nybegynder
22. november 2006 - 12:10 #70
God idé. Tak for hjælpen Akyhne, selvom jeg stadig ikke har fået løst problemet.
Avatar billede loppehund Nybegynder
22. november 2006 - 12:15 #71
Hvorfor så lukke og give point for en løsning der ikke virker måske.
Avatar billede pzyrex Nybegynder
22. november 2006 - 15:13 #72
Fordi tråden har kørt uendelig længe, og desuden stået stille i en længere periode.