Avatar billede darkstyler Nybegynder
12. september 2006 - 21:48 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

link til Roden

Her kommer dagens dumme spørgsmål :)

jeg har ikke rørt webdesign af nogen art i lang tid og har i derfor glemt en smule :(

Hvordan er det at jeg linker til roden?

Hvis nu jer er her:

root\undersider\undermappe\siden.htm
og gerne vil linke til forsiden (index.htm)???

er det så ikke noget med "../" ???

Det skal ikke kun gå én mappe tilbage, men helt tilbage til roden uanset hvor 'dybt' jeg er i undermapper.
Avatar billede stenger Nybegynder
12. september 2006 - 22:01 #1
Kan ikke lige huske kommandoen, må jeg indrømme!

Men man kan jo også angive den fulde URL, istedet for den relative position. Den relative position gør det dog noget nemmere, indrømmet!
Avatar billede hmm10 Nybegynder
12. september 2006 - 22:01 #2
Kan du ikke blot linke til adressen "http://www.ditdomain.dk/index.htm" ? hvis du skal linke tilbage i mapper, hvis antal er ukendte, skal du over i noget mere "dynamisk" end blot html.
Avatar billede steen_hansen Forsker
12. september 2006 - 22:02 #3
<a href="/">Til forsiden</a>
Avatar billede steen_hansen Forsker
12. september 2006 - 22:02 #4
Så kommer du til roden af domænet.
Avatar billede stenger Nybegynder
12. september 2006 - 22:04 #5
href="../index.html" skulle vist også gøre det!
Avatar billede hmm10 Nybegynder
12. september 2006 - 22:04 #6
steen_hansen > Hvad nu, hvis det er "mit_nye_index.htm", som jeg vil linke til i roden?
Avatar billede steen_hansen Forsker
12. september 2006 - 22:05 #7
<a href="/mit_nye_index.htm">Mit nye indeks</a>
Avatar billede steen_hansen Forsker
12. september 2006 - 22:08 #8
Der skelnes mellem den absolutte stiangivelse:

<a href="/">Til roden af dette domæne</a>

- og den relative stiangivelse:

<a href="../../../ .....................">Til roden af dette domæne</a>

Skal du til en given mappe - uanset hvor du befinder dig:

<a href="/mappe1/mappe2/mit_gamle_index.htm">Mit gamle indeks</a>
Avatar billede hmm10 Nybegynder
12. september 2006 - 22:08 #9
Så blev jeg dog lidt klogere idag, takket være dig steen_hansen :)
Avatar billede darkstyler Nybegynder
12. september 2006 - 22:11 #10
og det var det sidste jeg ledte efter :)
må jeg få et svar?
Avatar billede steen_hansen Forsker
12. september 2006 - 22:11 #11
Vi tager udgang i roden med

/

Derefter skal vi til mappe1, som ligger i roden:

mappe1/

Derefter ind i mappe2:

mappe2/

Hvor mit_gamle_index.htm ligger:

mit_gamle_index.htm

Dette er lig med:

/mappe1/mappe2/mit_gamle_index.htm

- som igen er lig med:

<a href="/mappe1/mappe2/mit_gamle_index.htm">Mit gamle indeks</a>
Avatar billede steen_hansen Forsker
12. september 2006 - 22:12 #12
Og det glæder mig du kunne bruge det. Takker for point :o)
Avatar billede steen_hansen Forsker
12. september 2006 - 22:27 #13
Lige en ekstra kommentar:

Hvad der er til højre for / (skråstregen), er hvad der i roden eller mappen.

Hvis du ejer et domæne (www.mydomain.dk), har din udbyder sat en default-side op på serveren, som den besøgende ser, når vedkommende går ind på www.mydomain.dk. I dit tilfælde er det nok index.htm. Du vil da kunne se http://www.mydomain.dk/ i adresselinien.

Hvis du linker til roden af mappe1, som ligger i roden af dit domæne, vil du se dette i adresselinien, hvis du lægger index.htm ind i mappe1:

Link:
<a href="/mappe1/">Mappe 1</a>

Adresselinie:
http://www.mydomain.dk/mappe1/

Selvom den besøgende ikke kan se, at han/hun kigger på index.htm, som ligger i mappe1, som ligger i roden af domænet, er det index.htm, som han/hun kigger på.

Du behøver med andre ord ikke at linke til index.htm, men blot til roden af mappe1 - forudsat, at du har lagt index.htm derind. Men du kan selvfølgelig også linke til et givent dokument i mappe1, eller et hvilket som helst andet dokument i en hvilken som helst anden under/mappe:

Link:
<a href="/mappe1/undermappe14/dokument347.htm">Dokument 347</a>

Adresselinie:
http://www.mydomain.dk/mappe1/undermappe14/dokument347.htm

Håber det kastede lys over land :o)
Avatar billede darkstyler Nybegynder
12. september 2006 - 22:35 #14
jeg behøvede ikke al den info... Bare "/"  :)

men det kan måske hjælpe andre (fx hmm10?)
Avatar billede steen_hansen Forsker
12. september 2006 - 22:36 #15
Ok, men nu ligger den her. Held og lykke med siden :o)
Avatar billede darkstyler Nybegynder
12. september 2006 - 22:46 #16
takker skal du da ha'!
Avatar billede hmm10 Nybegynder
13. september 2006 - 21:28 #17
darkstyler -> hehe, det vidste jeg nu godt :O)