Avatar billede jeffe Nybegynder
11. september 2006 - 17:55 Der er 5 kommentarer

Red min harddisk!

Hejsa!

Jeg har længe haft en 80 GB Seagate Barracuda som faktisk bare har ligget 'som den er', da jeg har to kabler der faktisk gør det ud for en HD-skuffe. Det vil sige at jeg har den med på farten. Nu er den så bare holdt op med at fungere, desværre.

Det er ikke livsnødvendige data, men jeg kunne da godt tænke mig at det blev reddet alligevel.

Når den sættes til, enten eksternt eller almindeligt (som primær slave) futter den fint nok rundt, og lyder normal, men den kan ikke findes af computerne (prøvet på tre computere). Dvs. at den ikke popper op med ekstra enhed når den tilsluttes via USB, og at de to computere, jeg har haft den til 'normalt' ikke kan finde den i BIOS.

Er der nogle gode råd til en nødstedt? - Mekanikken ser jo ud til at virke, så jeg tænkte at der kunne være et eller andet at gøre.

At gå til en HD-redder-fagmand-ting er ikke en løsning. Dataene er trods alt ikke så essentielle, at jeg vil betale noget videre for dem. Det var mest, hvis HD'en kunne komme til at fungere igen.

På forhånd tak!!
Avatar billede off-line Nybegynder
11. september 2006 - 23:49 #1
Har du set om den findes i diskhåndtering, og hvis den gør, om den så
har et bogstev.
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. september 2006 - 00:20 #2
Den største sandsynlighed for at få kontakt med en syg harddisk er hvis den er monteret som Slave og ikke som Master, ganske som du har gjort. Hvis du har en Master enhed på sekundær kontroller, så kunne du også teste den der, selvfølgelig også som Slave.

Hvis det ikke giver bid, så kunne du prøve SeaTools Desktop (Seagate) fra http://www.ultimatebootcd.com/
Det kan være den kan få kontakt med disken.
Avatar billede jeffe Nybegynder
12. september 2006 - 10:50 #3
asveg: Den findes ikke i Diskhåntering, da den heller ikke findes i BIOS og Windows som sådan. Den er så at sige fraværende :)

dragonknight: OK, jeg vil i hvert fald primært koncentrere mig om slave så. MEn jeg prøver også lige sek. master, hvor mit DVD-drev sidder nu.

Jeg har hentet og prøvet SeaTools (både online og desktop), men det virker kun på diske, som computeren kender til, så det er desværre ikke brugbart i dette tilfælde. Jeg havde nemlig selv tænkt på, at der kunne være et sådant disk-program :)

Har i nogle andre forslag? ;)
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. september 2006 - 12:22 #4
Test for guds skyld også positionen efter dit DVD drev, altså som sekundær Slave.

Du har husket at jumpe disken rigtig ?
Avatar billede jeffe Nybegynder
04. november 2006 - 17:07 #5
Undskyld, jeg ikkehar svaret! Jeg er så dårlig til at huske de løse ender herinde. Beklager!
Jeg fik det aldrig til at virke. Har prøve både slave/master på jumper samt IDE-kabel, USB-tilgang og lige meget hjælper det. Den må have lidt en stille død :(
Smid svar, hvis du/i vil have point!