Avatar billede ze-men Nybegynder
08. september 2006 - 18:31 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Problemer med installation af phpmyadmin og MySql

Hej Eksperter..

Jeg er ved at opsætte et servermiljø. Jeg har installeret:

Apache Webserver (2.0.52)
PHP5 (5.1.6)
MySql (4.0.26)
Phpmyadmin (2.6.4-pl4)

De tre første programmer virker - men når jeg kalder phpmyadmin frem på min lokaleserver (http://localhost/phpmyadmin) så kommer følgende fejl:

kan ikke indlæse udvidelsen mysql,
check PHP-konfigurationen!
Dokumentation

Klikker jeg på "dokumentation" kommer følgende forklaring:

[1.20] I receive the error "cannot load MySQL extension, please check PHP Configuration".
To connect to a MySQL server, PHP needs a set of MySQL functions called "MySQL extension". This extension may be part of the PHP distribution (compiled-in), otherwise it needs to be loaded dynamically. Its name is probably mysql.so or php_mysql.dll. phpMyAdmin tried to load the extension but failed.

Usually, the problem is solved by installing a software package called "PHP-MySQL" or something similar.

- jeg kan forstå hvad der er galt - men ikke hvad jeg skal gøre. Kan I hjælpe??
Avatar billede tcp Nybegynder
08. september 2006 - 20:11 #1
Jeg kører ud fra MySQL 5.0.22
Nyeste version kan findes på www.mysql.com under downloads
Gennem hele eksemplet går jeg ud fra at stien til dine apache dokumenter er: c:\webserver\Apache2\htdocs, ellers må du bare rette det selv. Igennem eksemplet går jeg også ud fra at der ikke er kode på root brugeren fra starten.

Jeg vil gennemgå hele installtionen fra bunden af, vi starter med en installation af phpmyadmin 2.8.2

Først skal du hente PhpMyAdmin 2.8.2

http://switch.dl.sourceforge.net/sourceforge/phpmyadmin/phpMyAdmin-2.8.2.zip
Nyeste version kan findes på www.phpmyadmin.net

-- Installation --
1. Pak filen ud til c:\webserver\Apache2\htdocs
2. Åben mappen c:\webserver\Apache2\htdocs
3. Find mappen phpMyAdmin-2.8.1
4. Omdøb den til phpmyadmin
5. Åben filen c:\webserver\Apache2\htdocs\phpmyadmin\libraries\config.default.php i din editor
6. Find disse 3 linjer

$cfg['Servers'][$i]['auth_type'] = 'config';
$cfg['Servers'][$i]['user'] = 'root';
$cfg['Servers'][$i]['password'] = '';

7. Ret linjer til

$cfg['Servers'][$i]['auth_type'] = 'http';
$cfg['Servers'][$i]['user'] = '';
$cfg['Servers'][$i]['password'] = '';

Nu er selve phpmyadmin egentlig installeret, men nu skal vi have sat lidt sikkerhed på.
Alle og enhver kan nu udefra logge ind på din phpmyadmin, hvilket jo ikke er så smart, så her opretter vi brugerne.

-- Tilpasning af brugere --
1. Åben siden http://127.0.0.1/phpmyadmin/index.php i din webbrowser
2. Login med
Bruger: root
Kode:
3. Klik på "privilegier"
4. Sæt hak ud for ”Enhver”
Og under emnet "Fjern valgte brugere" trykker du "Udfør"
5. Tryk på "tilføj en ny bruger"
6. Udfyld følgende:
Bruger: (den bruger du ønsker)
Kodeord: (den kode du ønsker) (skal udfyldes i to felter)
(Sæt hak i alle bokse)
Tryk udfør
7. Tryk på det lille exit skilt i venstre side
8. Login med det brugernavn du lige har angivet (Ingen kode)
9. Tryk på "privilegier"
12. Marker ”root”
Og under emnet "Fjern valgte brugere" trykker du "Udfør"
13. Klik på det lille hus for at komme til forsiden

Nu skulle det virke, ingen kan komme ind udefra, kun ved hjælp af den bruger du har lavet..

Jeg håber du kunne bruge den, ellers må du jo spørge, og jeg kan evt. tilføje ting...

ChangeLog
Artikel opdateret til nyere version af phpmyadmin.

Sti til configfilen var ikke korrekt pga. den nye phpmyadmin version. Det er hermed rettet.

Svar til evt. kommentar
Skal der stå % ved vært i privilegier?: Ja det skal der, når du har udført guiden, står alt korrekt!
Avatar billede ze-men Nybegynder
08. september 2006 - 22:02 #2
Hej igen..

Jeg har slettet tidl. versioner af My-Sql og PHPmyadmin - og skiftet til dem du beskriver. Men der sker stadig sammefejl:

phpMyAdmin - Fejl
Kan ikke indl泥 mysql udvidelsen. Tjek venligst din PHP konfiguration. - Dokumentation

????? Hvad gør jeg?
Avatar billede ze-men Nybegynder
27. maj 2008 - 11:40 #3
afsluttet
Avatar billede haraldblaatand Nybegynder
15. marts 2010 - 08:57 #4
Hej ze-men
Blev du nogensinde klogere på en løsning til dit problem?

Jeg sidder idag med fuldstændig samme problem og aner ikke hvad jeg skal gøre.

Jeg kører dog Vista Home Premium

Hilsen

Morten