Avatar billede -slap- Nybegynder
06. september 2006 - 22:13 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

fejl ved dual boot

hej alle skal lige sige at jeg har ikke meget styr på Linux og er igang med at laven dual boot pc
jeg får denne fejl

"the partition table on hda was unreadable" samtidig med at jeg kun kan fortsætte hvis jeg slætter min Windows XP hvilket ikke lige var ideen help!!!
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2006 - 07:41 #1
Hvad er det helt præcis du mener? er det under installationen af Red Hat du får meldingen ?  Hvis ja er der fri plads på harddisken til Red Hat ?
Avatar billede -slap- Nybegynder
07. september 2006 - 14:09 #2
ja det er under installationen og jeg skulle mene at der er plads nok jeg har sat 20GB af til det
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2006 - 17:04 #3
Har du valgt automatisk eller brugerdefineret partitionering ? mener du Red Hat eller Fedora ?
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
07. september 2006 - 19:08 #4
hvilken version er det du vil installere?
Du skal jo ikke fjerne din windows. Jeg anbefaler Mandriva/pclinux/keldix
fordi den kan lave størrelsen på din windows-partition om uden problemer.
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2006 - 20:00 #5
Lad aldrig installationen styre partitioneringen hvis du har windows på maskinen, før eller siden kokser det
Avatar billede -slap- Nybegynder
08. september 2006 - 08:48 #6
ok men den er ligeglad om det ene eller det andet den kommer med samme fejl
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2006 - 10:32 #7
Hvis du har 20 Gb. fri plads (non alloceret) så garanterer jeg for at du kan installere Fedora - Hvor bor du henne i verden ??
Avatar billede -slap- Nybegynder
08. september 2006 - 10:49 #8
oppe i nærheden af gilleleje
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2006 - 22:43 #9
Ja så bor vi jo lidt langt fra hindanden - jeg vil gerne hjælpe dig memn det kræver at du lige kort forklarer hvad du har gjort og hvad du agter at gøre -
Avatar billede -slap- Nybegynder
10. september 2006 - 15:12 #10
Til at starte med må du undskylde at jeg ikke lige har svaret tilbage lige med det samme.

Min plan fra start af, var at jeg ville lave mig en dual boot maskine, med Windows Xp og Linux red hat.
Jeg har to versioner liggende på Cd’er det er v7.2 og v8.0 jeg ved godt at der er kommet en 9.x et eller andet, med da jeg har de to vil jeg bare starte med en af dem.

Jeg har 20GB plads på min HDD som er fri plads hvor det ikke indgår i nogen partition.

Den fejl jeg tidligere har nævnt kommer under installationen og det ar lige meget hvilken af de to versioner jeg vælger og det er når jeg vælger om Linux selv skal styre det eller om jeg selv skal at fejlen kommer.

Ligger problemet i at jeg ikke bruger fdisk??
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2006 - 15:36 #11
"Ligger problemet i at jeg ikke bruger fdisk??" Bruger du Disk Druide ??
Avatar billede -slap- Nybegynder
10. september 2006 - 16:08 #12
ja det har jeg det havde jeg læst at det var det man skulle bruge
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
10. september 2006 - 16:15 #13
Red Hat 7.2 og 8.0 er altså noget gammelt noget, jeg tror det er måske 5 år gammelt. Du gør dig selv en bjørnetjeneste at bruge disse versioner.

Den gratis version af Red Hat hedder nu fedora. De lidt ældre vesioner af fedora havde ikke støtte for Windows XP's filsystem HTFS, og jeg tvivler på at Fedora 5 har det heller. Derfor anbefalede jeg Mandriva/PclinuxOS/Keldix, som har haft støtte til at ændre størrelse på HTFS længe.

Tjoe, men du har vist fri plads. Så skal du jo ikke lave om på partitionerne.
Jeg mener du så kan bruge hvilken som helst diskpartitionering. men lad være med at bruge de der gamle versioner, du har.
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
10. september 2006 - 21:12 #14
Hmm, det kan godt være, at det er fordi du bruger sådan noget gammelt linux. De redhat'er du har, er fra før der var noget der hed XP. Så hvis du benytter nyeste fedora, så er der en god chance.
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
13. september 2006 - 00:57 #15
Og hvad er det du vil bruge linux til? Er det muligt for dig at downloade en nyere version af Linux? I så fald er der lidt forskellige distroer at vælge imellem - som hver har deres fordele. Jeg har en guide til begyndere med linux på http://www.klid.dk/sw/kom-igang.html
Avatar billede -slap- Nybegynder
13. september 2006 - 08:40 #16
jeg havde bare tænkt mig at lære lidt om Linux til at starte med ikke så meget andet
Avatar billede -slap- Nybegynder
13. september 2006 - 08:48 #17
jeg har nemlig leget med linux lidt tidligre derfor har jeg de to tidligre udgaver af Red Hat men jeg fattede ikke lige så meget af det
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
13. september 2006 - 12:44 #18
Ja, det kan jeg godt forstå, men jeg anbefaler dig alligevel at få fat i noget nyere, da der er sket utroligt meget med Linux de seneste 5 år. Det er blevet meget nemmere, og kan meget mere, og en masse fejl er blevet rettet. Inklusive sikkerhedsfejl, som ellers kan bevirke at folk kan bryde ind på dit system. Og fejl som gør at du ikke kan køre dual boot sammen med XP.

Prøv gerne en live-cd så kan du altid komme i luften og se på det, ved bare at køre fra cdrom. Læs den lille vejledning jeg gav dig, det er kun en sides penge. Og du må gerne komme tilbage med spørgsmål, hvis der er noget du ikke forstår. Der er meget Linux der er fint til folk der ikke har særligt meget erfaring med det. Jeg har nogen bekendte, som ikke kender meget til computere overhovedet, og det går fint og de bebyrder mig ikke med spørgsmål, det kører bare, og hendes unger på 12 og 16 kører det også helt uden problemer (siger de).
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2006 - 13:21 #19
Avatar billede -slap- Nybegynder
19. september 2006 - 17:02 #20
ja nu har jeg hået det til at virke so du kan bare smide et svar så er der point
Avatar billede -slap- Nybegynder
19. september 2006 - 17:02 #21
>hået
>>fået
>so
>>så
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2006 - 20:43 #22
Du afviser bare hvis det ikke er mig du mener
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
20. september 2006 - 12:22 #23
Tjoe, jeg er heller ikke klar over om mine kommentarer har været brugelige, men her er i alle fald et svar. Du kan evt dele pointene.
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
20. september 2006 - 15:12 #24
Fint. Hvad blev løsningen?
Avatar billede -slap- Nybegynder
20. september 2006 - 15:39 #25
jeg har delt det mellem jer da i begge to har givet mig det jeg skulle bruge
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
20. september 2006 - 16:55 #26
ja, det ser jeg, men hvordan løste du problemet?