Avatar billede lklingenberg Nybegynder
05. september 2006 - 11:12 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

Flydende knapper

Hi E,

I et excelark har jeg nogle hjaelpeknapper, som ligger i en lang kolonne i venstre side. Jeg har 'frosset' vinduet, saa knapperne altid er synlige, naar der scrolles horisontalt. Jeg har desvaerre ikke mulighed for at goere det samme i vertikalt plan, da udstraekningen af knapperne er for hoej, og det tilgaengelige arbejdsomraade da vil blive for lille.

Findes der en anden mulighed, hvormed man kan lade samlingen af knapper flyde uanset, om man scroller til horisontalt og vertikalt og uanset, om man har frosset vinduerne eller ikke?

/Lars
Avatar billede darth-domino Nybegynder
05. september 2006 - 11:23 #1
Kan du faktisk godt!

Prøv først at frigive dit vindue, stil dig feks i celle R¤, og vælg frys ruder!

Så laver den 2 skille linjer!
Avatar billede lklingenberg Nybegynder
05. september 2006 - 11:40 #2
Ja, en vertikal linje og en horisontal linje. Det, jeg leder efter, er enten en tredje horisontal linje i det 'frosne' vinduet til venstre eller en helt anden metode til at faa en samling knapper til at 'flyde'.
Avatar billede x-lars Novice
05. september 2006 - 11:49 #3
Var det en idé at oprette en særlig værktøjslinie til dine knapper, så de liggger helt udenfor vinduet?
Avatar billede lklingenberg Nybegynder
05. september 2006 - 11:56 #4
-> x-lars:
Ja, det tror jeg faktisk... Det kigger jeg lige paa.
Avatar billede lklingenberg Nybegynder
05. september 2006 - 12:21 #5
Hm, hvordan tildeler jeg via VBA makroer til de knapper jeg opretter?

Jeg opretter ved Workbook_Open en ny toolbar og laver en raekke knapper, men jeg kan ikke lige greje at faa tildelt makroer til knapperne...
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
05. september 2006 - 13:44 #6
Opret en userform med knapper og lad ShowModal være false - så har du knapperne i et "vindue"

Private Sub CommandButton1_Click()
entest
End Sub

Private Sub entest()
MsgBox "Hello world"
End Sub
Avatar billede x-lars Novice
05. september 2006 - 13:51 #7
Til 05/09-2006 12:21:33: Mens du har Tilpas-menuen åben, vælg fanebladet Kommandoer og Kategorier: Makroer i venstre-panelet. I højre-panelet vælger du Brugerdefineret knap, og trækker den ud på din nye værktøjslinie. Når du højreklikker på denne nye knap, får du mulighed for at tildele makro, ændre formattering og meget andet.
Avatar billede lklingenberg Nybegynder
05. september 2006 - 16:34 #8
-> x-lars:
Jo, men ideen er, at værktøjslinjen skal oprettes og nedlægges når excel-arket åbnes og lukkes. Arket bliver brugt af mange forskellige brugere, så jeg skal kunne styre det hele fra VBA.

-> akyhne:
Måske det var værd at prøve. Jeg prøver lige.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
05. september 2006 - 16:45 #9
Det som x-lars foreslår kan sagtens lade sig gøre. fordelen med en Form er at du kan lave meget andet på den. Billeder, tekst, dropdown, faneblade, optionbutton o.s.v.

Det kommer an på dine krav. Med VBA, kan du også bestemme hvilke standard Excel værktøjslinier der skal være åbne.
Avatar billede x-lars Novice
06. september 2006 - 14:40 #10
Hvis du vedhæfter værktøjslinien til dit Excel-ark og gemmer det, burde den åbne sig for alle brugere af arket, da den så integreres i arket.

Vedhæft:
Højreklik på værktøjslinien, vælg Tilpas, peg på din værktøjslinie, klik på Vedhæft..... Klik igen på din værktøjslinie i venstre-panelet, klik på Kopiér, klik OK og gem.

Fjern værktøjslinie ved lukning:

Denne kode skal i This Workbook-modulet (husk at tilpasse navnet på værktøjslinien).
Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)
On Error Resume Next
    Application.CommandBars("My_Toolbar").Delete
On Error GoTo 0
End Sub
Avatar billede lklingenberg Nybegynder
07. september 2006 - 11:36 #11
Jeg valgte modellen med en form, da jeg så havde andre muligheder (fx at få en tekst til at ledsage knappen, og tilføje/fjerne menuen i forskellige situationer).

Tak for indspark til både akyhne og x-lars. Jeg vil ikke udelukke at x-lars' model 'comes ind handy' i anden sammenhæng, så jeg vil tillade mig at lade jer dele points - hvis I giver et svar :-)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
07. september 2006 - 11:59 #12
Der er bare ok. Glad for at kunne hjælpe :-)
Avatar billede x-lars Novice
07. september 2006 - 12:03 #13
Du giver bare broderparten til akyhne, når du er hans løsning, du har styret efter!

Held og lykke med projektet!
Avatar billede x-lars Novice
07. september 2006 - 12:04 #14
Ævvvvv, første "du" skulle være "det"
Avatar billede lklingenberg Nybegynder
07. september 2006 - 12:17 #15
Thanx!