Avatar billede letmaelk Nybegynder
04. september 2006 - 20:13 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Køb af trådløst netværk

På tirsdag (d. 12) får jeg Cybercity med alm. modem. Jeg har så påtænkt mig at skaffe mig noget trådløst netværk. Det er til en 2 værelses lejlighed hvor der i det ene rum (det uden ADSL) skal stå en stationær computer som jeg vil ha' koblet trådløst på. Derudover skal det være muligt for mig at kunne koble den nye PS3 trådløst på samt hvis der kommer en eller to gæster forbi med bærbare computere o.lign.

Hvad skal jeg skaffe af hardware for at kunne få en optimal opsætning? Og evt. et produktnavn til noget af kvalitet.
Avatar billede madsnb Nybegynder
04. september 2006 - 20:21 #1
Jeg har gode erfaringer med http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=150845 ...

Denne fungerer også fint og er stabil, men jeg synes den første jeg skrev rækker længere!
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=18516
Avatar billede madsnb Nybegynder
04. september 2006 - 20:21 #2
Nummer 2 er lidt billigere...
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
04. september 2006 - 20:33 #3
Du skal bare lige være opmærksom firmware version 5 i Linksys WRT54G, den der er nr 2. Den er der problemer med.
Avatar billede madsnb Nybegynder
04. september 2006 - 20:52 #4
Præcis.. Kan dog ikke huske firmware opdatering løste problemet, men vi kan hurtigt blive enige om den kan opføre sig underligt..
Avatar billede letmaelk Nybegynder
04. september 2006 - 20:54 #5
Du vil simpelthen vurdere SMC'en til at være bedre? og et rigtig godt køb. Men hvad så med et netkort til den stationære PC? Har hørt noget om at man skal være påpasselig med hvilket kort man køber til de enkelte routere.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. september 2006 - 21:01 #6
Hvis du skal have en linksys, skal du have en WRT54GL: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=167077 den har ingen firmware problemer.

Til den stationære ville jeg købe Linksys WMP54G: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=18514

Til din PS vil jeg sige at linksys WGA54G vil virke efter hensigten: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=45827

Det er ikke nødvendigt at købe det hele fra samme producent, men det kan gøre det lettere for dig selv at have det hele fra samme producent.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. september 2006 - 21:02 #7
Glemte at sige at Linksys er en underafdeling af verdens største netværks producent (cisco) og jeg har 2 af deres routere der virker upåklagelige, den ene er 4 år gammel.
Avatar billede madsnb Nybegynder
04. september 2006 - 21:06 #8
Ah der skulle også bruges netkort..? Ja linksys er nemmerlig cisco indmad, men jeg synes nu alligevel de flere gange har skabt sig tosset! SMC derimod har bare kørt... Før i tiden har jeg altid anbefalet linksys, men gider ikke mere når den ikke er 100% god...
Avatar billede madsnb Nybegynder
04. september 2006 - 21:10 #9
Til din stationære havde jeg nok smidt denne i http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=170963.

Der hvor du kan opleve problemer er hvis en producent kører et unikt program for at optimere ydelsen, men drop de producenter.. Det virker ikke bedre end andet. Linksys og SMC gør ikke sådan noget. Mener netgear gør, men husker det ikke helt.
Avatar billede madsnb Nybegynder
04. september 2006 - 21:12 #10
Gider du ikke at pille i computeren, jamen så køb en USB dongle.. http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=126717.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. september 2006 - 21:32 #11
Har 2 wmp54g kort og 2 linksys routere, den ene med IP telefoni, der har aldrig været problemer!
Avatar billede letmaelk Nybegynder
05. september 2006 - 18:54 #12
Ok.. tak for de forskellige inputs. Men med hensyn til den der adapter?! Så vidt jeg har fattet er den nye PS3 da med indbygget wifi.. eller har jeg misforstået noget? Det er heller ikke umiddelbart så vigtigt lige pt. Men ville bare være sikker på at jeg kunne koble den på netværket til den tid.

Derudover, kan man bare koble "uendeligt" mange på routeren?? Tænker hvis der kommer et par gutter mev evt. bærbare computere.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. september 2006 - 19:13 #13
hvis den er med WLAN vil den kunne kobles på Linksys udstyret der understøtter både B og G protokollen. B og G er de to mest brugte standarter til trådløs kommunikation.
Avatar billede letmaelk Nybegynder
05. september 2006 - 19:16 #14
ok.. Jeg tror sq bare det ender med den Linksys router + netkort du refererede til i dit svar. Så håber jeg det bedste :) Tak for svar..
Avatar billede madsnb Nybegynder
06. september 2006 - 16:05 #15
Held og lykke....
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. september 2006 - 17:46 #16
Du må sige til hvis du får problemer, men læs manualen så er du næsten sikker på at klare den uden problemer.

Er der problemer fra starten af skal du bare resette routeren så er du flyvende.