Avatar billede bibsen2 Nybegynder
04. september 2006 - 18:52 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvilken konto til disse?

1.
Visitkort
Streamers (til bagrude..  som reklame)
Klistermærker (som reklame, bla. til uddeling)
Kopiarbejde (til flyers)

Skal alle disse bare under "10100 - Reklamer og annoncer" ???

2.
Google Adwords annoncering og andre banner adds osv..
Også "10100 - Reklamer og annoncer" ???

3.
Kasser, papir, tape (til at sende vare)
Under "7000 - Kontorartikler" ???

4.
Porto til udsendelse af varer..  Denne "vare" bliver jo vidersolgt til kunden
Men skal den bare stadig under "7200 - Porto" ???

5.
T-shirts    reklame/salg
Disse skal dels bruges som reklame ved at tvinge venner og familie til at gå i dem
men de skal også sælges på vores side..
Dette er vel 2 forskellige ting.. så hvordan styre man det.. og bogføre det.

Håber på nogle gode svar
Brian Ibsen
Avatar billede mrjh Novice
04. september 2006 - 20:25 #1
Der er nok ikke nogen endelig facitliste, men her er hvad jeg vil foreslå.
1+2) Enig, split evt. op på Reklameartikler og annoncering, men hører ihvertfald til under salgsfr. omk.
3) Her ville jeg bruge en konto under vareforbrug eller variable omk. (f.eks. emballage), da omk. er salgsafhængig.
4) samme som 3. bogf. evt. sammen med fragt
5) Idet det formodes at du ikke bruger lagerstyring, ville jeg føre det under variable omk./varekøb. De par T-shirts som bruges til venner og familie kan du evt. bogføre som salgsfr. omk. hvis du ønsker det.
Avatar billede madsnb Nybegynder
04. september 2006 - 20:44 #2
Hehe der er en som er startet på EØ :) I det virkelige liv er der jo ikke et facit mht. konti osv. Det kan bogføres på mange måder!
Avatar billede bibsen2 Nybegynder
04. september 2006 - 21:18 #3
EØ ??
Avatar billede madsnb Nybegynder
04. september 2006 - 21:20 #4
Hehe det ligner Erhvervsøkonomi man har på handelsskolen... Eller hvad hedder det i dag..? Virksomhedsøkonomi eller sådan noget..
Avatar billede bibsen2 Nybegynder
04. september 2006 - 21:27 #5
Ahh.. nej, det er jeg godt nok ikke..  men måske jeg sku tage et aftenkursus...
så ku det gå bedre med at lave regnskab for min webshop :)
Avatar billede madsnb Nybegynder
04. september 2006 - 22:25 #6
hehe ja det er god lære man får der!!
Avatar billede bibsen2 Nybegynder
07. september 2006 - 20:44 #7
Hvis du mener at jeg bør placere porto under vare indkøb...  hvornår bruger man så den konto under administration som hedder porto...

og ville der være noget galt i at bruge denne konto??
Avatar billede mrjh Novice
07. september 2006 - 21:21 #8
Jamen så fortsætter vi lidt med undervisningen :-)
Principoelt bør du skelne mellem porto til forsendelse af dine varer som er en variabel omk. og porto til breve som er en adm. omk. - ihvertfald hvis du vil kunne se et korrekt dækningsbidrag. Men der er ikke noget forkert i at føre det hele under adm., da det er internt regnskab.
Avatar billede bibsen2 Nybegynder
09. oktober 2006 - 22:07 #9
luk