Avatar billede marsch Nybegynder
02. september 2006 - 17:07 Der er 2 kommentarer

Installere Win over netværk med PXE

Da jeg tit omistallere min windows, og jeg har samtidig en feora server kørende, kunne det være fedt vis jeg kunne installere(EVT ligge image) over netværket. jeg har søgt lidt på PXE og ris servere men syntes ikke rigtigt a jeg kan finde en guide der beskriver det, så hvis i evt kender en guide der kunne hjælpe mig. Både min egen PC og min server får IP af en router, så skal dens DHCP server deaktiveres, så min server kan agere dhcp server?
Avatar billede serverservice Praktikant
07. september 2006 - 22:42 #1
Jeg har skrevet en artikel om RIS i windows - men den kan du så ikke anvende hvis det skal foregå fra en Linux server.

Men der er en 3. mulighed for at gøre det manuelt med pxe boot fra netkort og du kan stadig bruge rooteren på samme segment.

1. Start med at lave et i386 share på din server.
2. pxe boot - eller brug en netværks boot diskette.
3. når du er i prompten skal du mappe sharet fra serveren med net use
4. derefter køre winnt.exe fra I386 - evt. med nogle switche
Jeg har selv lavet det samme princip engang via en 2000 server med netværks boot diskette og vil mene du kan gøre det sammme med pxe boot når den får ip fra routeren. Jeg er bar ikke lige klar over hvad der sker efterfølgende om den går til en konneado prompt , men prøv ad.
Muligt at der også finde snoget RIS til linux, har desuden selv en fedora server kørende, så lad os se hvad du finder ud af.
Avatar billede serverservice Praktikant
08. oktober 2006 - 14:40 #2
noget du kunne bruge eller kan du forklare lidt dybere hvad du mener.
Ja du skal bruge serveren som dhcp - om du vil anvende router som gateway er op til dig eller lade den være før server er muligt.
Her skulle væer noget ris til linux  http://syslinux.zytor.com/pxe.php
eller her http://www.it-experts.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29