Avatar billede Wezio Juniormester
31. august 2006 - 22:50 Der er 17 kommentarer og
3 løsninger

Ny bærbar pc, ekstrem langsom

Jeg har lige købt en Dell Inspiron 6400, med Intel Centrino Duo Core CPU på 1.66Ghz, 80 gb. hdd, 256mb. grafik og 1024 mb. ram. Jeg har før haft en Dell bærbar og har nu to nye stationære med Pentium4 processorer og jeg er godt tilfreds.

Mit problem med min nye bærbare PC er at den er utrolig lang tid om at starte op.. der går ikke lang tid fra jeg tænder den, til Windows XP logoet er på skærmen, men når så selve Windows starter op, har jeg målt tiden hvor den bare står og "tænker" (tid hvor HDD lampen står og blinker og der er et timeglas) til ca 2 min og 40 sek. og det er rigtig irriterende!

Desuden har den et sidefil forbrug på 340 mb. når den lige er startet op (er det ikke vildt meget, når jeg ikke har lagt noget ind på den endnu??)

Under Windows Jobliste har jeg en masse ting der står og kører og bruger rigtig mange mb.! Hvad kan jeg gøre??

Jeg ser lige om jeg kan ligge et screenshot af job-listen herind også...

Jeg håber at nogen har et forslag til, hvad jeg kan gøre for at få den lidt hurtigere igang, men bliver irriteret af al den ventetid... især fra en helt ny PC!

På forhånd tak
Avatar billede Wezio Juniormester
31. august 2006 - 23:00 #1
Her er et screenshot af Windows-jobliste:
http://www.g-rs.dk/task.jpg

Jeg har efterfølgende jeg købte computeren installeret Microsoft Office Pro 2003 og der var installeret McAfee Antivirus på maskinen da jeg købte...
Avatar billede nanouser Nybegynder
31. august 2006 - 23:47 #2
Har du prøvet at bruge en Windows recreater? Som f.eks WinXP system repair?
Avatar billede jacla Nybegynder
01. september 2006 - 00:04 #3
Ellers prøv opskriften fra: www.arlet.dk (En langsom Computer)

vh
Jan
Avatar billede thov Forsker
01. september 2006 - 00:31 #4
En rensning med Dell-de-crapifier skader ikke http://danborg.org/spy/download/rem_ms_dell.exe

(Det er en af gutterne fra www.spywarefri.dk som har tilrettet den engelske version.)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
01. september 2006 - 08:21 #5
Hvad siger logbogen? Hvis der ikke er nogen deciderede fejl, kan du prøve at se på klokkeslettene fo se om der er en task der har taget speciel lang tid om initialisering.
Avatar billede drgonzo Praktikant
01. september 2006 - 09:10 #6
din sidefil står også forkert, den skal stå til 1½ gange rammængde ved start og 3 gange ram mængde som max, altså 1536mb - 3072mb
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
01. september 2006 - 09:28 #7
En forkert størrelse sidefil er ikke årsagen til 2½ minutters opstart, med mindre den er helt deaktiveret, eller sat meget mindre end rammængden. servermann skriver heller ikke at han har sat sidefilen til 340Mb, men at systemet bruger den mængde. og nej, servermann, det er ikke usædvanligt med så stor en sidefil efter opstart. jo mere ram maskinen har, jo større sidefil efter opstart. Når maskinen viser en sidefil på 340Mb betyder det ikke at der er brugt 340Mb, blot at der er reserveret denne mængde!!!

Hvis sidefilen er stillet til systemadministreret størrelse, spiller denne ikke ind på den lange opstartstid. Det er dog korrekt at opstarten samt anvendelsen af computeren kan optimeres ved at sætte en større, fast sidefil. Det er dog en uendelig diskution med hensyn til hvor stor sidefilen skal være. De fleste er dog enige om at 1½-2 gang rammængde i fast størrelse er en udmærket størrelse.

Logbogen er mit bedste bud, da du her kan se hvad der er startet hvornår, og hvor lang tid det tog. Er der linier med røde krydser, er det der du først skal kigge!
Avatar billede drgonzo Praktikant
01. september 2006 - 09:46 #8
evt gå ind i start menu, kør, skriv msconfig, kig under fanebladet start, se hvad der starter med win
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
01. september 2006 - 09:57 #9
... og check dine tasks her http://www.liutilities.com eller her http://www.neuber.com eller her http://www.processlibrary.com
Avatar billede strych9 Praktikant
01. september 2006 - 21:47 #10
Umiddelbart gætter jeg på at din hdd kører i PIO tilstand frem for DMA.
Check den med Infotool for at se om det passer:
http://www.cdspeed2000.com/files/NeroInfoTool_403.zip
Avatar billede strych9 Praktikant
01. september 2006 - 21:49 #11
og hvis det er det, så kan du fixe det med det her util: http://ftp.us.dell.com/fixes/PIOtoDMA.exe
Avatar billede Wezio Juniormester
01. september 2006 - 23:22 #12
Tak for alle de svar der er kommet.. jeg prøver her i week-enden, at kigge på de links I har givet mig... :-)

Så håber jeg, at jeg kan finde ud af hvad der er galt. Jeg har en del programmer jeg skal have lagt ind på computeren, men jeg har ikke særlig meget lyst til at smide mere ind på den nu, når den kører så langsomt :(
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
21. september 2006 - 21:58 #13
Hvad fandt du ud af?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
30. september 2006 - 19:55 #14
???
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
15. oktober 2006 - 19:38 #15
????
Avatar billede Wezio Juniormester
22. oktober 2006 - 18:35 #16
Hej igen!

Sorry, jeg glemte fuldstændig den her tråd :( (pinligt!)

En re-installation af maskinen hjalp på mit problem og alt det "standard-crap" der er installeret på den fra fabrikken røg ud og nu kører den bare!

Jeg har dog på fornemmelsen at min Mcaffe antivirus sløver en del på computeren.. det gjorde min tidligere Norton også..

Hey, smider I ikke nogle svar?!? :)
Avatar billede webcreator Nybegynder
22. oktober 2006 - 18:38 #17
Fornuftigt at reinstallere uden at det pre-installed pjat. Det bidrager sjældent til noget fornuftigt. I øvrigt kan jeg anbefale Antivir i stedet, frem for McAfee. Det kan hentes helt gratis i en privat-version her : www.free-av.com
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
22. oktober 2006 - 18:50 #18
Ok.
Avatar billede strych9 Praktikant
22. oktober 2006 - 18:53 #19
ok
Avatar billede drgonzo Praktikant
23. oktober 2006 - 01:41 #20
:)