Avatar billede ajbo Nybegynder
31. august 2006 - 19:58 Der er 6 kommentarer

Hvordan eksekveres en Makefile?

Jeg ønsker at installere et program i Ubuntu (Linux). I biblioteket installeres der en fil, der hedder Makefile. Hvad gør jeg for at få den kørt på ret måde?
Avatar billede arne_v Ekspert
31. august 2006 - 20:15 #1
du skriver make
Avatar billede ajbo Nybegynder
01. september 2006 - 07:46 #2
Det er da godt nok, men make filen mangler. Jeg forstår det sådan, at jeg skal kalde make, så den kan køre Makefile. Jeg ville gerne kunne installere et program til redigering af et større antal meget gamle smalfilm, som jeg har betalt dyrt for at få overspillet - overspilninger er desværre i .vob formatet, og redigeringsprogrammet vil kun indlæse DV format - vil du godt forsøge at hjælpe mig videre?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. september 2006 - 23:35 #3
du skal have installeret make og formentligt også GCC

så du skal nok have fundet installations CD'en frem og fundet de 2
(plus afhaengige alt muligt)
Avatar billede ajbo Nybegynder
02. september 2006 - 07:39 #4
Undskyld min sene kommentar. Jeg har været til skolejubilæum. Du tager vist fejl af mit styresystem. Jeg bruger som nævnt Ubuntu og ikke Microsoft Windows, så jeg har det meste på computeren og ikke på en CD eller DVD. Er det der ikke, hentes det forholdsvis automatisk ind fra nettet, hvis og når jeg ønsker det - alt er jo lidt enklere i Ubuntu end i Windows. Jeg har imidlertid fundet ud af, hvordan jeg selv kan generere make filen og dermed også hvordan Makefile eksekveres. Men tak for dit forsøg på at hjælpe mig.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. september 2006 - 02:23 #5
Jeg er udmærket klar over forskellen på Ubuntu og Windows.

Jeg tager det for givet at du har en Ubuntu CD.

Jeg har ingen anelse om hvorvidt din Ubuntu maskine er på internettet
eller om du opdaterer den med nye versioner af diverse.
Avatar billede ajbo Nybegynder
03. september 2006 - 07:51 #6
Det er da muligt, at installations CDen kunne have hjulpet mig, men det ville nok være en for besværlig vej at gå. Det jeg skulle gøre var fra en terminal at eksekvere kommandoen:

sudo apt-get install build-essential

Men tak for forsøg på hjælp.