Avatar billede rebel_penguin Nybegynder
25. august 2006 - 15:46 Der er 10 kommentarer

Server og Database til nyt site - hvilke, outsourcing/køb?

Hej alle,

Jeg skal til at starte et nyt website op. Jeg forventer (og håber) over tid at kunne nå op på en 60.000 daglige brugere og ca. 360.000 daglige page impressions.

Der vil naturligvis gå noget tid inden sitet når denne størrels, kræver en masse marketing m.m.

Sitet kodes i .NET.

For at komme til mine spg:

Database: Alle anbefaler mssql til .NET. MySql er jo som bekendt gratis - passer det at MySQL ikke er godt sammen med .NET?

Server hosting: Har folk kendskab til hvor meget det vil koste at hoste en server der kan klare overstående og kan det bedre betale sig at købe?

Er det muligt at lave en aftale hvor man betaler for hvor meget serveren bliver brugt, altså variable prisfastsættelse på hosting siden?

Kender folk til gode og pålidelige firmaer der tilbyder hosting?

Tak for hjælpen,

Rebel Penguin
Avatar billede ibleif Nybegynder
25. august 2006 - 15:53 #1
MySQL passer lige så fint som alle andre databaser... kan kun anbefales herfra. Har efterhånden lavet nogle store løsninger baseret på .NET og MySQL.

De fleste steder vil du betale for hvor meget trafik du bruger, og om det er dansk eller international trafik.

// Ibleif
Avatar billede coderdk Praktikant
25. august 2006 - 16:36 #2
http://www.netgroup.dk/ har jeg snakket med for ikke så længe siden, de virker meget seriøse
Avatar billede agermose Nybegynder
25. august 2006 - 20:22 #3
Hej

det kan ikke betale sig at købe en server. Lej den af udbyderen. Hvis du føler meget for at eje, så lease den i det mindste :-)

Det er meget svært at sige om én server kan løse opgaven. Det kommer i meget høj grad an på hvor godt eller dårligt din .NET er kodet og specielt hvordan databasen bruges.
Start fornuftigt og se, om du når de mål du snakker om, inden du ofre en hel masse på noget, der er totalt overkill. Det er let senere at gå over på to server (en til web og en til database f.eks.) eller andet. Det er svært at hive pengene ind igen, hvis du ikke opnår hurtig success i den skala du regner med.

"forbrugsaftaler" er ikke normalt i mindre aftaler hvor du grundlæggende bare leder efter en server eller to eller det, der er mindre.

Du kan evt. kigge efter "virtuel server" som en billig måde at komme igang og få vist at din ide holder.

Hilsen
Jan Agermose
Avatar billede hacked Nybegynder
26. august 2006 - 15:02 #4
Visse ASP.Net ting kræver lidt mere, hvis du vil anvende MySQL istedet for fx. Microsoft SQL Server. Microsoft har mange præudviklet "plug n play" ting som kun virker til SQL Serveren. Man kan dog porte, men det kræver som skrevet tidligere lidt mere udviklingstid (ikke meget men lidt). MySQL er en fin opstartsdatabase. Jeg vil helt klart anbefale dig, at starte op med MySQL.  Som alternativ kan du eventuelt se på gratis-versionerne af Oracle, SQL Server eller måske endda postgres eller berkeley DB. De fleste vil nok vælge MySQL fordi den er mest kendt men de har alle deres fordele.

Hvad angår hosting så kommer du til at betale for antal mb upload/download. Husk at priserne kan variere alt efter om det er indland eller udland. Så der hvor dit marked er bør dit site som regel hostes.

Det er fint, at forvente 60.000 brugere, men vær realist, især hvis det er første gang du sætter et website op. Det er fint at have mål men hellere flere små mål end et stort, der måske kommer til at tage flere år, at få opfyldt.

Held og lykke med projektet.
Avatar billede hacked Nybegynder
26. august 2006 - 18:29 #5
Rettelse: Det som regel per GB upload/download du betaler for istedet for MB.
Avatar billede hacked Nybegynder
26. august 2006 - 18:34 #6
Hostingfirma: rackspace.com.
Avatar billede hacked Nybegynder
26. august 2006 - 18:35 #7
Ps. Husk de fleste hosting firmaer kræver lidt extra for Windows installationer. Det er billigere med Linux ect.
Avatar billede cybermike Nybegynder
12. september 2006 - 09:18 #8
Jeg ville nok enten vælge et sprog som var direkte portabelt som f.eks. php eller jsp, eller som minimum sikre mig at koden kunne køre i .GNU eller Mono. Mysql er fin som database, mssql er bedre men også dyrere. I langt de fleste tilfælde når vi snakker websites kan mysql snildt klare presset.

Jeg vil tilbyde/forslå(hvis du finder andre der vil tilbyde dig dette) dig en løsning hvor du i starten/udviklingsfasen kører på en vserver, som langsomt kan få tildelt flere resourcer og når du mener dig klar til det kan vi opgradere løsningen til en dedikeret server i løbet af max en time. Den dedikerede server kan du enten leje eller købe af mig. Jeg vil anbefale dig at leje den da vi så står for vedligeholdelse af hardware.

Jeg vil bare mene det er dumt at begynde at give 1000-2500kr om måneden for en dedikeret server nu når du ikke er sikker på siden bliver en success.

Hvis du er intresseret eller bare nysgerig er du velkommen til at kontakte mig på mc@mcs.bz eller tlf 405 11 627 idag efter kl 14.00
Avatar billede coderdk Praktikant
31. oktober 2006 - 23:58 #9
Kommet videre?
Avatar billede coderdk Praktikant
09. oktober 2008 - 14:06 #10
Pling-plong?