Avatar billede m0nk3y Nybegynder
24. august 2006 - 09:49 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Lidt information omkring variabler

Hej Eksperter.

Jeg har aldrig rigtigt lært Visual Basic gennem en guide, men bare lært det lidt igennem mig selv og ved at se på andres kode. En af de ulemper jeg så har, er at jeg så ikke rigtig har noget grundviden omkring vb.

Jeg har set nogen steder, at nogen deklarere mange variabler i samme linjer, eks.:
Public var1, var2, var3 as string

Lige nu har jeg bare alle mine variabler deklareret hver for sig.
Hvornår kan man oprette variablerne sammen, og hvornår bør de oprettes hver for sig (og er der noget bestemt man skal tage hensyn til når man opretter et array)? Og hvad hedder det desuden når man opretter dem (indtil videre har jeg jo bare kaldt det deklarere)?

Håber ikke det var for mange dumme spørgsmål på en gang.

Med venlig hilsen
Kristian Just Iversen
Avatar billede supertekst Ekspert
24. august 2006 - 10:05 #1
Public betyder at variabler med denne erklæring er kendte i hele projekt-koden:
f.eks.:
public nr, navn, adresse  'disse variabler kan ses "overalt" - også i andre moduler
dim x,y                  'disse kan kun ses i dette modul

private Sub start()
dim tæller                        'kan kun ses i denne sub
...
end sub

public Function findKunde()        'funktionen kan ses af andre moduler i projektet
dim fundet                        'kan kun ses i denne function
...
end function

Vedr. array - det første element har altid index 0:
dim mitArr(10,3)

x = mitArr(0,0)        'laveste indeksering
y = mitArr(9,2)        'højeste

Deklaration af variabler er ok - disse kan jo så også initialiseres - d.v.s. tildeles en startværdi.

Endvidere kan de typedeklares:
Dim navn as string, beløb as single
- d.v.s derved kan variablerne kun tildeles bestemte værdier
Avatar billede m0nk3y Nybegynder
24. august 2006 - 10:47 #2
Det vidste jeg stortset godt :) Det spørgsmålet gik ud på er hvornår at man kan oprette variabler i samme linjer som det her:

Public var1, var2, array1() as string

og hvornår man bør have dem i hver sin linje som det her:

Public var1 as string
public var2 as string
public array1() as string

men ellers tak for svaret :)
Avatar billede supertekst Ekspert
24. august 2006 - 11:45 #3
Det kan du gøre som du vil - 1. version er kortest - men 2. version måske mere overskueligt.
Avatar billede m0nk3y Nybegynder
24. august 2006 - 11:51 #4
okay, men kan det passe jeg engang har haft problemer med at blande arrays og normale f.eks. string variabler i samme linie?

Smid et svar, så får du point.
Avatar billede supertekst Ekspert
24. august 2006 - 11:58 #5
Jeg har taget udgangspunkt i VBA - måske kan det du nævner have været i VB?
Men her er et svar.
Avatar billede m0nk3y Nybegynder
24. august 2006 - 12:46 #6
ja, det var det. Men tak for hjælpen anyways :-)
Avatar billede supertekst Ekspert
24. august 2006 - 13:00 #7
Selv tak!
Avatar billede efry Nybegynder
25. august 2006 - 15:38 #8
Såvidt jeg kan se er svaret ikke korrekt for når man skriver
public var1, var2, array1() as string
så er det kun array1() der dimensioneres som String.

Hvis var1 og var2 også skal dimensioneres som string skal deklarationen lyde:

Public var1 As String, var2 As String, array1() As String

Man kan også i en linie skrive f. eks.

Public var3 as Integer, var4 as String, var5 As Long

hvilket kan være hensigtsmæssigt hvis de tre variabler hænger sammen på en eller anden måde, f. eks hvis var5 er længden af var1.
Avatar billede m0nk3y Nybegynder
25. august 2006 - 19:08 #9
Okay, det lyder også godt. Det var godt at vide :)
Ønsker du point kan jeg lige oprette et nyt spørgsmål - jeg mener også du har fortjent lidt, da det også var noget af den grundviden omkring variabler som jeg manglede.