Avatar billede whistler_whistler Nybegynder
23. august 2006 - 08:17 Der er 14 kommentarer

Windows XP genstarter i opstarten

Jeg har en gammel bærbar computer, hvor der kommer en blå skærm op lige efter windows XP logoet med den sorte baggrund kommer op.
Desværre er den blå skærm der kun i et halvt sekund hvorefter den genstarter. Så jeg når aldrig ind i windows.

Nu har jeg så to spørgsmål:
1 - findes der en måde hvorpå jeg kan få en avanceret windows XP startup, således at jeg kan se hvad den forsøger at indlæse når fejlen opstår? Eller laver XP en automatisk log eller lignende således at man kan finde frem til hvor fejlen opstår. Ellers står man lidt på bar bund.
2 - Hvis ikke jeg finder fejlen vil jeg prøve at formatere harddisken og installere XP på den igen. Men jeg har lidt data som jeg gerne vil have taget backup af før jeg foretager denne formatering. Men hvordan kan jeg nemmest gøre dette, når jeg ikke kan komme ind i windows. Findes der en smart tool til at overføre data til en usb-pen eller cd brænder fra dos, eller hvilke muligheder har jeg.
Avatar billede peet49 Nybegynder
23. august 2006 - 08:24 #1
F8 under opstart og vælg ikke genstart ved fejl.
Avatar billede Slettet bruger
23. august 2006 - 08:46 #2
"Findes der en smart tool til at overføre data til en usb-pen"  Har du ikke andre muligheder gan du altid downloade og brænde en Live-cd så kan du overføre på livet løs.
Vedr. din "syge" installalation - jeg ville da prøve at køre en "chkdsk /r" fra XP-skivens genoprettelseskonsol
Avatar billede whistler_whistler Nybegynder
23. august 2006 - 09:08 #3
Hvis jeg trykker f8 får jeg kun mulighed for at "fejlsikret tilstand", den har jeg prøvet med samme resultat. Et kort blåt blink med en masse hvid tekst og så ellers en genstart.
Jeg prøver lige at køre en chkdsk, hvad er en Live-cd og hvordan fungerer det?
Avatar billede whistler_whistler Nybegynder
23. august 2006 - 09:20 #4
Når jeg kører chkdsk fra genoprettelseskonsolen får jeg følgende meddelelse lige efter jeg trykker "enter": "Enheden indeholder to eller flere uoprettelige fejl"

Så det kunne vel godt tyde på at harddisken er ved at ryge sig en tur.
Avatar billede Slettet bruger
23. august 2006 - 09:24 #5
Nej det behøver det ikke at betyde - har du kørt med parameteren /r
Avatar billede Slettet bruger
23. august 2006 - 09:27 #6
En Live-cd er en Linux baseret boot-cd der kører fra cd-drevet - du kan vælge mellem et par stykker men hvis du ønsker fuld grafisk brugerflade a.la. Windows skal du bruge DAPPIX (700 Mb.) kan du arbejde fra en konsol han du bruge INSERT (50 Mb:) de evt. http://www.helgec.dk/dappix.html
Avatar billede whistler_whistler Nybegynder
23. august 2006 - 09:55 #7
Ja har prøvet både med og uden /r og med samme resultat. Jeg prøver lige at hente dappix og se om jeg kan få det til at virke. Og så eventuelt tage en backup af vigtige data før jeg ekperiemterer videre :-)
Avatar billede Slettet bruger
23. august 2006 - 10:19 #8
Jeg er temmelig sikker på at det vil køre for dig med DAPPIX, blot skal du huske at give skriveadgang til destinations-drevet
Avatar billede peet49 Nybegynder
23. august 2006 - 10:49 #9
Jeg har reddet mange data med Dappix, det virker fint.
Avatar billede whistler_whistler Nybegynder
23. august 2006 - 11:11 #10
Det lyder da også som en god idé med sådan en cd. Den kan jo erstatte alle de gamle startdisketter jeg har liggende.
Ved i om der følger diverse tools med. Fx antivirus, spyware programmer, mulighed for at lave partitioner m.fl ?
Avatar billede Slettet bruger
23. august 2006 - 12:23 #11
"Det lyder da også som en god idé med sådan en cd. Den kan jo erstatte alle de gamle startdisketter jeg har liggende.
Ved i om der følger diverse tools med. Fx antivirus, spyware programmer, mulighed for at lave partitioner m.fl ?"
Ja, men nu rolig, vi taler Linux det er ikke sådan lige til at anvende under Windows
Avatar billede whistler_whistler Nybegynder
23. august 2006 - 14:08 #12
Findes der mon ikke en windows udgave, der benytter samme princip. Den må jo på en eller anden måde emulere en del af rammen som en disk, og det samme princip kunne vel benyttes til en windows xp, eller?
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2006 - 20:55 #13
Og hvordan er det så gået ??
Avatar billede whistler_whistler Nybegynder
25. august 2006 - 09:40 #14
Jeg fik knoppix til at virke, men det viste sig at partitionen tilsyneladende er ødelagt. Da jeg forsøgte at køre chkdsk, eksisterede der én partition, nu har jeg så forsøgt at starte knoppix op, og den finder ingen data ppå partitionen, og jeg har endnu engang forsøgt med repairkonsollen hvor den siger at der ikke er noget gyldigt drev.
Jeg har så forsøgt at køre diskpart fra repair konsollen hvor den siger at disken er upartioneret. Har i en god idé til hvad jeg kan gøre hvis jeg vil forsøge at få data tilbage?