Avatar billede qaaq Nybegynder
22. august 2006 - 21:16 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Er dette en god måde at lave en søgemaskineoptimeret webshop?

Hej

Jeg har en webshop kørende som jeg programmerede i frames og asp for 5-6 år siden, og som jeg synes det er tid til at få gjort søgemaskinevenlig.

Derfor har jeg læst en del på nettet om SEO men vil gerne høre hvad i har af forslag inden jeg går i gang. (jeg håber ikke det bliver for lang en smøre)

Det er planen at jeg vil lave en admin-del hvor jeg indtaster alle de tags som skal være på hver produktside, samt beskrivelse og billede til produktet.
Når jeg har oprettet alle mine produkter vil jeg generere en række .asp filer med tags og opbygning som er optimeret (til forhåbentlig at få en god placering i søgemaskinerne på de valgte søgeord).

Samtidig vil jeg generere en "menu"-oversigt over kategorier som indeholder produkterne.

Derved får jeg en række fysisk eksisterende filer med gode navne, og uden querystrings som søgemaskinerne jo ikke kan håndtere.

Grunden til at jeg vil generere .asp filer, er at kunden da kan tilføje produktet direkte til indkøbskurven fra den genererede fil.

Hvad synes i om den metode? jeg er meget åben for ideer og kritik!
Avatar billede apo Praktikant
22. august 2006 - 21:30 #1
Forhåbentlig har du siden hen droppet brugen af frames. Frames er ikke særlig hensigtsmæssige i forhold til SEO - eller i forhold til brugerne for den sags skyld (det sidste er min egen mening).

Søgemaskinerne (Google) kan nu godt håndtere querystrings men er ikke glad for '&'-tegn eller for mange parametre.

Det lyder lidt som det admin-system, jeg selv har lavet hvor jeg indtaster nogle data (artikler indeholdende HTML-kode eller 'tags', som du kalder det) i en formular, og gemmer dem i en database. Samtidigt bliver der genereret en ny mappe, indeholdende en fysisk .ASP-fil, med en fast 'skabelon' (til sidevisning), hver gang, der bliver gemt en ny artikel i databasen. Det fungerer fint.

Du kan såmænd også tilføje et produkt til en indkøbskurv fra en dynamisk produktside (der er ingen forskel på dynamiske eller statiske sider så længe, du bruger sessions eller cookies til at gemme indholdet af 'kurven').
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. august 2006 - 21:36 #2
Du optimerer et shop system på samme måde som alle andre sider, her er hvad du bør kikke på.

1. Søgemaskinevenlige URL'er så sin shop kan crawles
2. Indhold. Mange shops har billeder, produktnavn og pris og ikke andet. Skal du optimerer skal der være tekst på den ene eller anden måde som søgemaskinen kan opfatte som indhold.
3. Søgeordsanalyse. Det er vsentligt at finde de søgeord folk faktisk bruger, ellers får din optimering ingen effekt
4. Optimering af dit indhold til dine vaægte søgeord.
5. Links. skaf relevante links fra andre sites til dit site. og link dit site ordentligt sammen

Du ved formodentligt at du kan finde en del artikler her på eksperten om emnet,
Avatar billede qaaq Nybegynder
22. august 2006 - 21:45 #3
bufferzone: jeg har læst alle dine glimrende artikler om SEO samt en masse andre, så det er jeg helt med på. Mit spørgsmål går mest af alt ud på om det er hensigtsmæssig i forhold til brugen af asp sider som statiske sider fremfor dynamiske. (kaffemaskine.asp frem for product.asp?ID=345)

Altså: er det lige så godt rent SEO mæssigt at filen hedder .asp frem for .htm ?
Avatar billede qaaq Nybegynder
22. august 2006 - 21:46 #4
apo: ja, jeg har droppet frames :o)

Er det rigtigt at google kan bruge ? querystrings? det har jeg ikke kunnet finde noget om på nettet.
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. august 2006 - 21:57 #5
Det bedste er altid at have så regulere url'er som muligt og kan du få søgeordet med så er det endnu bedre. kaffemaskine.asp er langt at foretrække frem for product.asp?ID=345 der er slet ingen sammenligning.

Jeg er her ikke helt sikker, hvis du har muligheden for at bruge htm frem for asp, så ville jeg nok foreslå dette, men det ville forbavse mig hvis søgemaskinerne ikke kan håndterer en asp også og hvor stor betydning det har er jeg ikke sikker på.
Avatar billede apo Praktikant
22. august 2006 - 21:57 #6
Google har ingen problemer med et enkelt parameter: '?ID=345' - Jeg synes, at jeg læste for nyligt at GoogleBot efterhånden var ved at kunne læse querystrings med '&'. Men jeg kan ikke huske hvor jeg læste det.

"Brug ikke "&id=" som parameter i dine webadresser, da vi ikke inkluderer disse sider i vores indeks." Se: http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=35769

Du kan læse dig til meget her: http://www.google.com/support/webmasters/
Avatar billede apo Praktikant
22. august 2006 - 22:01 #7
[men det ville forbavse mig hvis søgemaskinerne ikke kan håndterer en asp også]

I følge dette, kan Google håndtere ASP:
http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=35287&query=asp&topic=&type=
Avatar billede apo Praktikant
22. august 2006 - 22:02 #8
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. august 2006 - 22:11 #9
Der er to pointer der er væsentlige.

1 det er altid en fordel hvis du har søgeord i din url i forhold til dynamiske links af id=1234 typpen.

Søgemaskiner bryder sig grundlæggende ikke om dynamiske sites. De er bange for at få botterne fanget i uendelige loops eller fanget botten i databasefejl og andt der sinker deres indexering. Det er derfor en fordel hvis google ikke opfatter sitet dynamiskt. Google og andre kan bedst lide statiske html baserede sites, selvom de sagtens i dag håndterer dynamsike sites uden de store problemer
Avatar billede qaaq Nybegynder
23. august 2006 - 18:27 #10
tak begge to, apo smid et svar hvis du vil have point
Avatar billede apo Praktikant
23. august 2006 - 18:50 #11
Kommer her :o)
Avatar billede apo Praktikant
26. august 2006 - 21:17 #12
Tak for points :o)