Avatar billede Slettet bruger
21. august 2006 - 16:31 Der er 44 kommentarer og
1 løsning

Uenighed eller misforståelse ?

Vedr. http://www.eksperten.dk/spm/727247
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2006 - 16:33 #1
"Lige så vi er enige om hvad du skal uddybe. Jeg er nemlig ikke helt sikker på hvor meget du mener er noget sludder.

Du siger følgende gælder (som ikke er korrekt):

1) Boot sektoren på disketten er uden betydning for, om ntldr bliver indlæst fra disketten>>>>  JA

2) Windows understøtter formatering af en floppy i NTFS format>>>>>>  NEJ
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. august 2006 - 16:35 #2
Enig :)
Avatar billede jmad Nybegynder
21. august 2006 - 16:39 #3
Boot sektoren betyder alt. Når BIOS er færdig, er det bootstrap koden i boot sektoren, som afgør hvad der videre skal ske.

En diskette formateret under 2k/xp indlæser ntldr
En diskette formateret under win9x indlæser io.sys

Har disketten ingen bootstrap kode, så sker der ikke yderligere (med mindre BIOS går videre, og forsøger at boote fra et andet medie)
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2006 - 16:45 #4
Jeg gider faktisk ikke at diskutere om noget som jeg ved med 100% sikkerhed virker og som jeg har lavet flere hundrede gange, inden du udbassunerer yderlig uvidenhed så overfør da de 2 omtalte filer til formateret diskette - slet filerne i roden på harddisken og så vil du se skidtet starter op
Avatar billede jmad Nybegynder
21. august 2006 - 16:49 #5
Hvis du ikke gider diskutere emnet, så gider jeg heller ikke forklare yderligere. Men du skal nok lige lave lidt mere research på området, for du må have overset noget et sted
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2006 - 17:06 #6
OK nu har jeg faktisk lavet en reseach på det her og har nogenlunde styr på det - jeg bad dig om at komme med en nærmere uddybende forklaring 21/08-2006 14:12:35 i den forrige tråd - foreløbig har jeg ikke set nogen forklaring på hvordan man formaterer Win 98 - Win2k /xp - du opfordrede mig til at forsætte diskussionen og jeg har oprettet et spørgsmål hvor man ikke spammer andre - Hvorfor trækker du dig så? - min metode er beskrevet på http://www.it-knowlegde.dk/start_xp_fra_diskette.html (diskette) og på http://www.it-knowlegde.dk/ntldr_mangler.html (cd-rom) rigtig mange brugere her på eksperten er blevet hjulpet med disse 2 link og svaret er blevet accepteret, mener du virkelig i ramme alvor at alle disse brugere er vildfarne fantaster??
Avatar billede jmad Nybegynder
21. august 2006 - 17:06 #7
Du kan starte med at spørge dig selv: hvis boot sektoren ikke har nogen betydning, hvad er det så der indlæser ntldr?

Harddiskens boot sektor har ingen betydning, når BIOS booter fra floppy
Avatar billede jmad Nybegynder
21. august 2006 - 17:14 #8
Du kan bevise det for dig selv: formater en diskette i win98, og læg xp's bootfiler over. Så kan du jo selv se om den gider boote

Og så er det vel ikke mig der trækker mig. Du siger lige ud, at du ikke gider diskutere emnet. Skal jeg diskutere med mig selv?
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2006 - 17:18 #9
Vi tar det for absolut sidste gang - formater en diskette i FAT32 og overfør NTLDR og NTDETECT.COM til disketten - boot op på disketten og din XP / 2K installation starter
Og så kan der ikke tygges mere langhalm på den historie
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. august 2006 - 17:23 #10
Er næsten ked af at sige det jmad - men helgec har 100% ret.
Der kan ikke tæskes langhalm på det!

:)
Avatar billede jmad Nybegynder
21. august 2006 - 17:24 #11
Jeg er ikke ny i faget. Jeg har lavet mange disketter.

Formater en diskette i FAT32, siger du. Det er ikke ligegyldiget i hvilket styresystem du gør det. Forskellen er den boot sektor, som lægges ind på disketten. Jvf. 21/08-2006 16:39:03
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2006 - 17:28 #12
Prøv da at styre dig menneske og læs hvad der skrives - der er INGEN der overhovedet taler om boot sector
Avatar billede jmad Nybegynder
21. august 2006 - 17:31 #13
Styre mig? Kom da for fanden ned fra den piedestal.

I stedet for at sige jeg ingenting ved, så lave noget mere research på hvordan sådan en bootprocess foregår. Du ved tydeligvis intet om det.

Dig gider jeg sgu ikke diskutere mere med
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. august 2006 - 17:41 #14
jmad> hvis helgec intet ved om det, hvorfor bliver hans svar så accepteret gang på gang?
Brugerne siger endda at hans hjælp hjalp dem med deres problem...

Tjah - hvis det er fordi han intet ved om det, så vil jeg begynde at blande mig i kategorien om HTML - det ved jeg intet om, så jeg må kunne score masser af point der... :D
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2006 - 17:54 #15
Tak for den negative karma - ekspertens regler forbyder mig at sige min mening om dig, men et gammelt ordsprog siger "at mod tåber kæmper selv guderne forgæves" hermed har jeg ikke sagt at der er guder der har deltaget i denne tråd
Avatar billede jmad Nybegynder
21. august 2006 - 20:13 #16
john, manden påstår hårdnakket, at book sektoren ingen betydning har for boot processen. Hvordan kan jeg så sige andet?
Avatar billede jmad Nybegynder
21. august 2006 - 20:22 #17
http://support.microsoft.com/kb/325879/EN-US/

"You cannot format the floppy by using Microsoft Windows 95, Microsoft Windows 98, or Microsoft Windows Millennium Edition"
Avatar billede jmad Nybegynder
21. august 2006 - 20:24 #18
Og før nogen siger at det kun er til Windows 2003, så er boot processen præcis den samme i 2000 og xp
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. august 2006 - 20:28 #19
Enig.
1 ting er hvad der står på en side - noget andet er hvad der er afprøvet i praksis.

Jeg har selvfølgelig også afprøvet helgec´s trick bare for at være 100% sikker - han har altså ret.
Det lyder underligt, men det virker altså :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. august 2006 - 20:29 #20
hmmm....
"Er jeg mon den eneste der har regnet ud at jmad er den samme som john_stigers? Det er ellers indlysende. Jacla og Helgec får dårlig karma for at sige jmad (som kun er oprettet for at genere helge) imod. Det gør John ikke. Underligt? http://www.eksperten.dk/spm/727457 Skal vi til at kalde dig Hollywood_John"

Nu er det her sgu cirkus fandme ved at tage overhånd...
jmad og jeg er ikke den samme!
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. august 2006 - 20:30 #21
Hvorfor fanden skulle jeg sige helgec imod med en bruger og støtte ham med en anden???

Helt ærligt!!!
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2006 - 20:35 #22
Undskyld min uvidenhed, men hvordan passer 21/08-2006 20:29:46 ind i alt det her ?????
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. august 2006 - 20:36 #23
Har lige anmeldt mig selv for  at have en dobbeltbruger.

Anmeldelse 3849
Oprettet    21. august 2006, 20:34
Opdateret    1. januar 1970, 01:00
Status    Åben
Anmeldte brugere
Brugernavn    Oprettet    Sidste logind    Karma
john_stigers
15. november 2001, 23:18    21. august 2006, 20:19
Anmeldte spørgsmål
Id    Oprettet af    Titel    Point    Oprettet    Accepteret    Handling
Anmeldte artikler
Id    Oprettet af    Titel    Point    Oprettet    Handling
Anmeldelse
er jeg dobbeltbruger med jmad?

haha :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. august 2006 - 20:37 #24
helgec - læs karmaen, så finder du hurtigt ud af det.
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2006 - 20:46 #25
Er der noget der kan ophidse mig så er det når Henrik Qvortrup (Fogh`s gamle spindoktor) står og taler om alle de halvhjerner der render rundt, men manden har sgu ret og adskillige af dem har en brugerprofil her på eksperten
Avatar billede NanoQ Nybegynder
22. august 2006 - 09:11 #26
John, jeg skriger af grin, hvis det viser sig, at i ER dobbeltbrugere, og i derfor bliver deaktiverede - så kan man tale om split personalities... ;)

Det er en sjov tråd denne... for begge har jo for så vidt ret. Det er helt korrekt, at helgec's løsning virker. Det er dog også korrekt, at bootsectoren har altafgørende betydning for bootprocessen. Det er bare ikke relevant i denne situation :)
Avatar billede ejvindh Ekspert
22. august 2006 - 14:12 #27
Med fare for at have misforstået hele diskussionen: Disketter bliver slet ikke formateret i hverken Fat32 eller NTFS. Jeg mener (men har ikke kunnet checke det her), at de formateres i Fat12 -- også når de laves på en XP maskine med NTFS. De nyere formater er jo (primært) udviklet for at håndtere store datamængder -- hvilket man jo sjældent har brug for på en diskette ;-)

Hvad jeg så ikke ved er, om indholdet af bootsektoren er forskellig når man laver en disk i WinXP, end når den laves fra de ældre systemer.

Hvis man slår op i hjælp på WinXP, får man følgende informationer:

NTFS
Recommended minimum volume size is approximately 10 megabytes (MB).  Volumes much larger than 2 terabytes (TB) are possible. Cannot be used on floppy disks.

FAT
Volumes from floppy disk size up to 4 gigabytes (GB). Does not support domains.

FAT32
Volumes from 512 MB to 2 TB. In Windows XP, you can format a FAT32 volume up to 32 GB only. Does not support domains.

Jeg ved ikke om dette kaster nyt lys på diskussionen ....
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2006 - 15:24 #28
"Jeg ved ikke om dette kaster nyt lys på diskussionen" Nej jeg tror ikke der tændes noget lys, situationen er vist gået i baglås - du har naturligvis ret i at disketter formateres med FAT12, jeg fik i kampens hede skrevet FAT32 det er naturligvis forkert. Det som diskussionen drejer sig om er den kendsgerning, at hvis NTLDR og/eller NTDETECK.COM mangler i roden på en installation så kan systemet boote på c-drevet hvis de omtalte filer er tilgængelige på cd-drevet eller a-drevet, det er derfor at der ofte kommer spørgsmål hvor brugeren ikke kan forstå at hans/hendes computer kun kan starte hvis de har XP installations cd-en siddende i drevet - det har således intet at gøre med MBR, som denne helt fordrejede diskussion går på.
Avatar billede jmad Nybegynder
22. august 2006 - 17:26 #29
Det her er sgu lidt tragisk. Jeg fik ellers anbefalet eksperten, som et sted hvor man kan diskutere it på et professionelt plan. Det første jeg oplever er, at blive sablet ned af helegc.

Ingen har nogensinde snakket om MBR, andet end helgec.

Det jeg snakker om, er boot sektoren på disketten. Ja, en diskette har også en boot sektor. Hver partition på harddisken har en boot sektor (MBR er en helt anden slags boot sektor).

Lad os tage det i små bidder:

Når du booter fra harddisken: BIOS indlæser MBR. MBR indlæser boot sektoren fra den partition som er markeret 'aktiv'. Hvis det er Windows 2000/XP, indlæser denne boot sektor ntldr. Hvis det er Windows 9x, vil boot sektoren indlæse io.sys

Bootstrap koden i diskettens boot sektor ligner meget den for partitionen.

Hvis du formaterer en diskette under 9x, vil boot sektoren på disketten indlæse io.sys. Hvis denne ikke er til stede, vil du få den klassiske fejlbesked "invalid system disk". Er disketten formateret under 2k/xp, vil den IKKE kigge efter io.sys, men ntldr

Hvis BIOS er sat til at boot på harddisken, og ntldr mangler, så hjælper det ikke have en diskette siddende i drevet med ntldr. Boot sektoren kigger kun på den partition der bliver forsøgt bootet fra.

DVS for at det kan lade sig gøre at boote Windows op fra en floppy, skal følgende gøres (præcis som der står i guiden fra Microsoft):

1) Formater disktten under Windows 2k/xp, således disketten får en korrekt boot sektor
2) Læg ntldr, ntdetect.com og boot.ini over
3) BIOS skal have floppy som 1st boot device

og ja, jeg afprøvet alt dette i praksis
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. august 2006 - 20:24 #30
jmad - lad os sige du har ret!
"Hvis du formaterer en diskette under 9x, vil boot sektoren på disketten indlæse io.sys. Hvis denne ikke er til stede, vil du få den klassiske fejlbesked "invalid system disk". Er disketten formateret under 2k/xp, vil den IKKE kigge efter io.sys, men ntldr"

Hvordan hænger det sammen med at der på en bootdiskette oprettet i XP ikke er nogen NTLDR? Se: http://rapidshare.de/files/30371747/xpdiskette.JPG.html
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. august 2006 - 20:24 #31
(Klik på free for at se billede)
Avatar billede jmad Nybegynder
22. august 2006 - 20:27 #32
Det troede jeg stod klart og tydelige i de forskellige guider. Den fil kopierer du selv over på disketten.

Tag et kig på boot sektoren med en disk editor, og du vil kunne se helt tydeligt hvilken fil der vil blive forsøgt indlæst
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. august 2006 - 20:31 #33
ok - jeg tror du og helgec skal sætte jer ned og trække vejret stille og roligt.
I er i bund og grund enige, for i skriver det samme.
Bare på hver sin måde :)

Over and out - jeg er ikke med i dette spørgsmål længere.
Avatar billede jmad Nybegynder
22. august 2006 - 20:33 #34
Jeg kan ikke se vi er enige, når han bliver ved at påstå, at en win9x formateret diskette kan boote en Windows 2k/xp installation op med den omtalte opskrift :)
Avatar billede ejvindh Ekspert
22. august 2006 - 20:41 #35
Jeg må indrømme, at jeg er ved at være blevet overbevist af jmad. Og at det ikke nødvendigvis betyder at helgec's råd er dårlige. Hvis de disk-images som kan findes på it-knowlegde-linksene er baseret på XP-formaterede disketter, forklarer det jo, hvorfor de virker alligevel. De har nemlig den type bootsektor, som kræves for at Windows kan gå videre med at læse XP-systemet.

I bund og grund var det jo sådan set jacla (og ikke helgec), der foreslog at køre det over en Win98-diskette.
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2006 - 20:45 #36
Ok! nu forstår jeg også hvori diskussionen bunder, måske har jeg været for dum, men jeg har også hele tiden forholdt mig til mine guider - Jeg beklager
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2006 - 22:01 #37
"jmap" er det dig der har givet mig en negativ karma med flg. ordlyd "Hmmmm....mon der er en årsag til du ofte får dårlig karma? næææ det er alle andre der er nogle fjolser. Helgec ved bedst" Så kom ud af busken og bekend kulør - normalt forventer jeg ingen respons på mine kommentarer, men hvis du ikke be eller afkræfter dette må jeg desværre konkludere at det er dig og så vil jeg mene at det er en helt uanstændig opførsel - så svar venligst bare ja eller nej
Avatar billede jmad Nybegynder
22. august 2006 - 22:35 #38
Nej. Den karma jeg lagde har jeg fjernet igen, da jeg har fået den den opfattelse, at dårlig karma ikke er tilladt her (jeg lagde den pga den nedladende tone du førte dig frem med)
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2006 - 23:43 #39
OK! det er skam i orden at give negative karmaer, det ser dog bedst ud med en afsender - har du opfattet min tone som nedladende beklager jeg og andet er der snart ikke at sige om det
23. august 2006 - 15:17 #40
helt enig med helgec.

En formateret diskette DOS eller windows, kopier ntdtect, ntloader og bootini !!, så virker, i hvert tilfælde på nt, 2k og 2k3. Man skal lige holde tungen lige i munden, hvis man skal boote på en SCSi ctrl, med BIOS enabled, så skal lige en fil mere med.
Det er i øvrigt ikke så længe siden jeg gjorde det på en usb stick, på en w2k3 server, hvor jeg skulle skifte disk 0, i et windows spejl.

Da jeg studerede nt4.0 valgte jeg at boote fra diskette, hver gang jeg skulle lege med NT på min hjemme PC, der kørte fat32 på partition 1.
Avatar billede jmad Nybegynder
24. august 2006 - 16:07 #41
En diskette formateret i (engelsk) DOS, har en boot sektor som ser sådan ud:

http://ata-atapi.com/hiwdos.htm

Der er ganske enkelt ingen mulighed for, at den kode på noget tidspunkt vil indlæse ntldr fra disketten
Avatar billede jmad Nybegynder
24. august 2006 - 16:35 #42
Hvis nogen vil prøve i praksis, men ikke har adgang til at formatere en diskette under DOS eller win9x, så hent et image på bootdisk.com
24. august 2006 - 17:14 #43
jmad du har fuldstændig ret.
Jeg har lige testet det.
Jeg ville ellers have bidt mig i næsen, på at jeg brugt disketter der var formateret under win98.

Jeg bukker mig i støvet :)
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2006 - 18:26 #44
For god ordens skyld og så håber jeg at denne diskussion kan op ophøre - "jmad" har helt ret i at man ikke kan tricket med en diskette der er FORMATERET med WIN98, men man kan godt overføre omtalte filer ved hjælp af Win98 - hele diskussionen, som jeg oplever den starter med at jeg henviser til egen guide og den virker - "jacla" henviser til en Win98 diskette og det afviser jeg i kommentaren 21/08-2006 06:45:26 herefter kunne jeg ikke se "skoven for bare træer" og jeg opfattede simpelthen ikke hvad det var "jmad" mente, det beklager jeg. Man kan vel sige at titlen på denne tråd virkelig blev aktuel. En ting har jeg lært, fremover henvises til guiden og så ikke de lange diskussioner bare pga. misforståelser
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2006 - 20:52 #45
Lukker