Avatar billede downloading Nybegynder
21. august 2006 - 01:01 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Værdi af database med emails til udsending af reklamer

Hej.

Nogle der ved, hvor meget en database der indeholder følgende oplysninger ville være værd?

Navn
Email adress
Alder
Køn
Land (alle engelsktalende, og langt størstedelen fra USA og GB)

SAMT har alle vedkendt sig at modtage emails med reklamer ca. 2 gange om måneden..

Værdi ca. efter størrelserne..

20'000 personer?
50'000 personer?
80'000 personer?
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
21. august 2006 - 01:08 #1
Lyder i mine øre som noget sluder ...
I usa skal man ikke sige Ja til at modtage Reklamemail ... men nej (Den såkaldte CanSpam Act)
Så tror mere det er en såkald spamliste du forsøger at få vurderet prisen på ???
Avatar billede downloading Nybegynder
21. august 2006 - 07:34 #2
forsår jeg ikke hvad du mener med...?

Det er en database over mine brugere, som alle ved oprettelsen har sagt ja tak til at modtage ca. 2 reklamer via mail om måneden, denne service skal selvfølgelig kunne fravælges på min side, og i alle mailsne... Det er da ikke spam!!!?
Avatar billede robotten Praktikant
21. august 2006 - 08:41 #3
Er det så ikke kun mail fra dig, de har valgt at sige ja til? Og ikke at du sælger databsen til andre, der så spammer dem for vildt?
Tror det er et skråplan rent moralsk, juridisk ved jeg ikke...
Avatar billede power_t Nybegynder
21. august 2006 - 09:01 #4
Du må ikke videresælge databasen til tredjepart.

Persondataloven §6, stk.2:
"En virksomhed må ikke videregive oplysninger om en forbruger til en anden virksomhed til brug ved markedsføring eller anvende oplysningerne på vegne af en anden virksomhed i dette øjemed, medmindre forbrugeren har givet sit udtrykkelige samtykke hertil. Et samtykke skal indhentes i overensstemmelse med reglerne i markedsføringslovens § 6 a."
Avatar billede downloading Nybegynder
21. august 2006 - 13:34 #5
tak for svarene :)

Men hvis de har accepteret at modtage ca. 2 reklamer på deres email, fra andre firmaer, og samtidigt accepteret at informationer om deres køn, alder, navn og mail bliver vidergivet til tredjepart.. Må man så godt, og hvad ville sådan en være værd?

Mange tak.
Avatar billede robotten Praktikant
21. august 2006 - 13:51 #6
En hængning i nærmeste træ til dig, det er den værd :(
Det er folk som dig der giver, 98-99 af al mail er spam. Øv
Avatar billede downloading Nybegynder
21. august 2006 - 13:56 #7
haha.. ingen ting som folk der dømmer uden at have ordentlig baggrundsviden :)

De har ACCEPTERET, og de kan AFMELDE sig igen ved ÉT KLIK!

Min idee var faktisk ikke at sælge hele databasen, men at lave det, så jeg kunne sende reklamemails ud fra forsekllige firmaer, til lige den gruppe de vil ramme... Jeg HADER selv spam, men hvis man siger JA til det og har mulighed for at fravælge sig det igen, så ser jeg INTET galt i det...!
Avatar billede downloading Nybegynder
21. august 2006 - 13:57 #8
ville bare vide værdien på sådan informationer...
Avatar billede robotten Praktikant
21. august 2006 - 14:15 #9
Et ømt punkt...

Tjaaa...  jeg ved det faktisk ikke. Jeg har da også givet samtykke til nogle netsteder, om at de må sende info/reklamemails til mig.
Men om det samtykke må videresælges til 3. part, tror (håber) jeg nu ikke. Men det kommer nok også an på, i hvilket land de er indsamlet, der gælder jo nok forskellig lovgivning.

Ren fornuftsmæssigt burde det ikke være lovligt herhjemme, da alle indsamlede maillister så i princippet vil kunne ligges sammen, så man til sidst havde en stor database at sende til. Denne dtabase kunne så videresælges til alle tænkelige virksomheder.

Men summa sumarum: Jeg kan ikke komme med et værdigæt, men find lige ud af lovligheden i det først :)
Avatar billede downloading Nybegynder
21. august 2006 - 14:27 #10
Selvfølgeligt skal det tjekkes :)

Men min logik siger mig at der intet ulovligt er i det.. Muligvis at sælge databasen.. Ved jeg ikke.. Men ihvertfaldet ikke i at JEG sender reklamemails ud til den (rekalmer for andre sider eller produkter), så længe det kan fravælges.. Men nu må vi se.. Ville være dejligt hvis nogle kunne dokumenterer noget :)
Avatar billede robotten Praktikant
21. august 2006 - 15:01 #11
Har lige prøvet at Googgle "beskyttelse af personlige oplysninger". Kan se, at det er emget individuelt. Man mange ligger dog vægt på, at de ikke vidregives - medmindre de selv kan se noget fornuft i det...
Avatar billede cpacan Nybegynder
21. august 2006 - 17:02 #12
Som jeg ser det, så afhænger det nøje af de betingelser, som brugeren har accepteret ved afgivelse af accepten (permission). Normalt må kontaktinformationerne ikke videregives til trediepart, uden at man spørger brugeren.

"Any opt-out mechanism you offer must be able to process opt-out requests for at least 30 days after you send your commercial email. When you receive an opt-out request, the law gives you 10 business days to stop sending email to the requestor's email address. You cannot help another entity send email to that address, or have another entity send email on your behalf to that address. Finally, it's illegal for you to sell or transfer the email addresses of people who choose not to receive your email, even in the form of a mailing list, unless you transfer the addresses so another entity can comply with the law."

Fra CAN-spam act http://www.ftc.gov/bcp/conline/pubs/buspubs/canspam.htm
Avatar billede bacardil Nybegynder
21. august 2006 - 23:20 #13
Hvis man står som køber, så vil man nok se på følgende.

Hvor mange bouncer
Hvor meget omsætning har de generet de sidste 6 mdr.
Hvor længe har de holdt på listen, bliver de i gennemsnit 3,6 eller 12 mdr.

Men som udgangspunkt, hvis alt er posetivt, så vil jeg sige et sted mellem 2-6 kroner pr. bruger
Avatar billede downloading Nybegynder
23. august 2006 - 21:25 #14
ok.. Mange tak... Hvad er "bouncer"?
Avatar billede bacardil Nybegynder
24. august 2006 - 20:59 #15
Hvis det nyhedsbrev der bliver sendt ikke kommer frem fordi "postkassen er fuld", e-mail ikke findes hos hotmail mere" m.v.
Avatar billede kotler Nybegynder
30. august 2006 - 13:45 #16
Er nok meget svært at angive. Hvis du har en god kvalitet på brugerne kan du tjene 3-4 kr. på et klik fra en udsendt nyhedsmail, så med udsendelser pr. 2. uge vil jeg nok plædere for en livstidsværdi af en bruger, der ligger noget over 2-6 kr.
Men som sagt, det kommer an på så mange forhold, f.eks.:
- Hvad er dit tidsforbrug på udesendelsen(her skal en evt. køber fraregne alternativ omkostninger)
- Hvor stor er klik-raten?
- Hvor mange af profilerne er aktive?
- etc.
Avatar billede heine112 Nybegynder
05. oktober 2006 - 18:21 #17
Jeg tror, at værdien er negativ. Du bliver sortstemplet forever.
Avatar billede downloading Nybegynder
06. oktober 2006 - 11:06 #18
ok.. Nu er jeg altså blevet træt af det piss!!!

Jeg yder brugerne på min side en GRATIS service! Hvordan tjener jeg så penge!? Jeg sender den en til to mails om måneden med nogle reklamer! Gider de ikke længere bruge min service kan de afmelde sig, og modtager så fremover ikke nogle reklamer! Hvad "#¤%¤&%&¤ er der så slemt ved det!!!

Jeg kunne jo også bare tage betaling for tjenesterne på min side, men erfaring siger at det gider folk ikke!
Avatar billede robotten Praktikant
06. oktober 2006 - 11:18 #19
Moderer dit sprog, eller gider ingen hjælpe dig....
Avatar billede cpacan Nybegynder
06. oktober 2006 - 11:51 #20
Desværre er virkelighedens internetbrugere hammerbesværlige - de vil gerne have så meget som muligt for mindst mulig indsats... og så bryder de sig ikke om kommercielle reklamer! Lev med det, eller find en anden forretningsmodel.
Avatar billede downloading Nybegynder
26. oktober 2006 - 09:59 #21
robotten: HJÆLPE! Der er kun kotler der gad hjælpe, and brugte dette spørgsmål som deres eget lille debat hjørne. Jeg gider da ikke blive dømt for en total lovlig og i mine øjne fair måde at føre forretning på. Kan folk ikke klare der, så SKRID! og ja! SKRID, (sikke dog et grimt sprog! JA! Men nu er jeg dæleme træt af det!)

capacan: Jeg lever med det! Men gider ikke finde mig i at blive tilsvinet! I kan holde jeres egne holdninger for jer selv, så gør jeg det samme... dette var et sprøgsmål, kan i ikke bidrage med et svar, så lad være at joine! Det gør jeg også med andre folk!
Avatar billede kotler Nybegynder
26. oktober 2006 - 10:21 #22
Synes det er nogle lidt sjove svar, der dukker op i den her debat. Jeg kan nemlig overhovedet ikke se, hvordan det skulle være ulovlig at sende nyhedsbreve ud til folk, der selv har angivet, at de gerne vil modtage dem(Det er heller ikke ulovligt, kan jeg oplyse). Der findes jo masser af interessebanke på nettet, f.eks. yes2mail, jatak.com, etc. Disse selskabers resultater viser jo netop, at denne indtjeningsmodel er farbar, så der er ingen grund til, at "Downloading" bliver nødt til at hænge sig i det nærmeste træ :-)
Avatar billede downloading Nybegynder
26. oktober 2006 - 10:44 #23
hehe.. Tak :)
Avatar billede cpacan Nybegynder
26. oktober 2006 - 11:32 #24
Jeg har ikke påstået at PM er ulovligt, jeg har blot påpeget det problematiske i at sælge databasen videre, under hensyn til de vilkår folk har givet deres accept under. Det har intet med tilsvining eller grimt sprog at gøre.

Min sidste kommentar skal jeg gerne præcisere - hvis man udelukkende tænker i kold kasse og glemmer at sætte sig 100% i brugerens stol, når man arbejder med PM, så får man utilfredse brugere/modtagere - det reducerer værdien af en sådan database betragteligt, hvis man ignorerer hvilken accept brugeren selv oplever at have givet.

Diskussionen er ingenlunde sort eller hvid - men casen er ukendt, hvilket gør det vanskeligt at svare helt specifikt. Derfor er mine kommentarer holdt i generelle vendinger.
Avatar billede kotler Nybegynder
26. oktober 2006 - 12:20 #25
Databasen kan selvfølgelig ikke sælges videre i sig selv. Men hvis der er lavet en juridisk enhed omkring databasen(et selskab), kan selskabet sælges videre med indhold(altså databasen). Jeg har dog heller ikke indtryk af, at Downloading vil sælge databasen, han skriver f.eks. "Min idee var faktisk ikke at sælge hele databasen, men at lave det, så jeg kunne sende reklamemails ud fra forsekllige firmaer, til lige den gruppe de vil ramme...".
Er forøvrig helt enig i din betragtning omkring kvalitet af PM-databaser. Hvis man ikke kan levere kvalitet i nyhedsbrevenes indhold falder værdien af databasen hurtigt, da mange af profilerne hurtigt vil switche væk. Det var også det jeg mente med, at værdien afhæng af, hvor mange der var aktive i basen.