Avatar billede filia Juniormester
19. august 2006 - 17:07 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Farve/fyld-transparency i billedformat

Når jeg skal bruge et billede med transparens, bruger jeg eps eller png.
Men de kan ikke bevare transparensen i f.eks. en farve, altså i fyld.
Problemet er med andre ord ikke baggrunden, men selve fyldet.

Dvs. hvis jeg har et område, som er fyldt ud men gennemskinneligt, så er det ikke længere transparent, når det bliver eps eller png og f.eks. lægges ind over et andet billede i et andet program.

Kan man gøre noget ved transparensen eller laget el. lign i Illustrator for at bevare transparens i fyld i et kompatibelt billedformat som f.eks. png og eps?
Avatar billede jabberwochy Nybegynder
21. august 2006 - 10:47 #1
Hvis du bruger Adobe er det mest oplagte at bruge programmernes egne formater, da photoshop kan læse Illustrator og omvendt og InDesign kan læse begge dele. derudover kan de alle også læse pdf, som også kan beholde alle informationer.

Ved bitmaps er tiff et godt format, da du kan gemme lag og alpha kanaler og dermed dine transparente og semitransparente lag.

Ved vektorfiler, som oftest fra Illustrator ville jeg gemme enten i .ai eller .pdf, men det afhænger af den applikation du skal have det over i...
Avatar billede filia Juniormester
22. august 2006 - 00:24 #2
Tak for svar!
Det fik mig til at prøve igen, også med mit 'yndlingsformat', png, og der havde jeg vist bare glemt at gemme med transparent baggrund. - ...
Pdf havde jeg slet ikke tænkt på.
Jeg er nu nået frem til følgende dur-dur ikke med transparent fyld i almindelige formater:

Tif og png gemt fra Photoshop: tif + png OK i InDesign, png OK i Illustrator.
Ingen dur i Word.

Tif, png og pdf gemt fra Illustrator: png + pdf OK i både InDesign og Illustrator.
Png OK i Word.

Tif fra Illustrator dur ikke i nogen af dem. Illustrator har vist generelt et problem med tif. Eller også er der nogle for mig ukendte indstillinger, der skal til.
Mærkeligt, at png´en fra Photoshop er højst underlig i Word og alt andet end transparent, mens png´en fra Illustrator som ventet fungerer fint.
Tif i Word har aldrig fungeret, så heller ikke her.

Konklusionen er, at png er en god idé fra Illustrator, tif er en god idé fra Photoshop.
Fra Photoshop til Word skal billedet (som png) så hen over Illustrator først, hvis det skal være transparent i Word.

Eps-en har jeg også checket igen, og den kan ikke gemme transparent fyld, herunder skygger, feathers etc., heller ikke i en vektortegning, selvom den bevarer en transparent baggrund.

Jeg har brugt InDesign CS, Illustrator CS og Photoshop 7.

Det er rigtigt, at programmerne er så kompatible med hinanden, at et billedformat er mindre nødvendigt, men alligevel kan der tit være behov for formater, der er uafhængige af, hvilken version man bruger, og om modtageren overhovedet har dem.

Hvordan det så lige går med f.eks. Quark, Flash etc., ved jeg ikke. Har dog lige konstateret, at PageMaker 6.5 ikke kan modtage hverken pdf eller png, nok ikke nogen overraskelse. Flash/Macromedia skal jo nok blive kompatibelt, hvis de ikke er det allerede.

'Til gengæld' mener jeg at vide, at png også kan bevare transparens i html, men vist ikke helt browser-uafhængigt.

Long story!

:-)
Filia
Avatar billede jabberwochy Nybegynder
22. august 2006 - 08:59 #3
Godt at kunne hjælpe, det virker til at du har fået researcet en del på det selv dog.

png-formatet er jeg ikke den store kender af, troede faktisk at det var udviklet til web-brug og ikke print-brug.

Jeg har lige læst denne artikel fra html.dk:
http://www.html.dk/artikler/00029/
samt denne lidt mere tekniske fra png-udviklerne:
http://www.libpng.org/pub/png/pngintro.html

Det virker til at jeg skal skifte fra gif til png :)

Med hensyn til din specifikke opgave, som jeg jo ikke kender, virker det dog underligt at du vil importere billedet/grafikken over i Word, og ikke hente Word-teksten over i InDesign.

:-)
jabberwochy
Avatar billede filia Juniormester
22. august 2006 - 13:51 #4
Tak for links!
Ja, der er altid meget at følge med i - godt, at vi kan regne med en højere levealder!
Det drejer sig ikke om nogen bestemt opgave her, det er bare det forkromede overblik, der er rart at have (nogenlunde pudset) til daglig brug, og spørgsmålet om transparent fyld (inkl. skygger, feathers osv.) dukkede pludselig op.
Et billede til Word er aktuelt, når man skal lave f.eks. brevpapir, selvom et transparent billede sjældent vil være nødvendigt i den forbindelse, eftersom hele grafikken importeres og ligger i baggrunden/top/fod. Men mange almindelige brugere/kunder bruger kun Word, og måske kunne et transparent billede være rart at have, f.eks. til brug i en farvet tabel el. lign.

Go´ tirsdag!
:-)
filia