Avatar billede svane Nybegynder
17. august 2006 - 15:12 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Xp som server

Hej
Jeg har været inde og læse div. indlæg og blevet lidt klogere. Kan det lade sig gøre, at installere en server med Xp-pro, og 9 andre maskiner (også installeret med xp-pro) og lade de andre maskiner trække/gemme oplysninger på denne?
Kan man sætte firewall op?
Kan groupwise køre på en Xp-maskine?
Skulle der være nogle problemer i at serveren kan håndtere en netprinter - tænker på at uddele rækkefølge af udskriftsjob?
Jeg kan forestille mig der kunne være et problem i at give de forskellige brugere rettigheder til at se forskellige ting på serveren????
Så vidt jeg kan se kræver det et temmelig indgående kendskab til de andre serverprogrammer, for at kunne sætte tingene rigtig op, det har jeg ikke. Så enten skal jeg finde en der er uddannet, eller jeg skal kunne gøre det via xp.
Hilsen Charlotte
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2006 - 16:18 #1
du kan installerer IIS på en xp pro maskine, og du burde også kunne tildele priotet på udskrift's  brugerne. (går ud fra at det er det du mener)

jeg laver et setop engang i aften, så skal jeg nok poste et bedre svar.
Avatar billede bimmer17 Nybegynder
19. august 2006 - 00:08 #2
Nu er xp jo ikke specielt velegnet til server, da der er mange begrænsninger, f.eks. kan du kun have et domæne kørende i IIS. Der er også begrænsninger på hvor mange brugere den kan håndterer samtidig osv.
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2006 - 16:20 #3
det kan godt lade sig gøre at bruge xp som bla en printserver, hvor dine forskeldige brugere, har forskeldig priotet til at printe.

Du kan bruge xp, og tildele de forskeldige brugere forskeldige rettigheder til forskeldige mapper som bliver delt i jeres "´Workgroup".

Du kan ikke lave et domæne, med en xp maskine.
Avatar billede svane Nybegynder
19. august 2006 - 17:52 #4
Jeg har prøvet at installere IIS på min egen maskine, men blev ikke væsentligt klogere af det.
Så fremgangsmåden er at installere Xp pro på serveren, og IIS, og via ISS tildele rettigheder?
Vil det være bedst at dele hd i de forskellige drev der skal bruges, eller at lave drev med div. programmer efterfølgende? Vil det være muligt at lade nogle bruge lave ændringer på f.eks f-drev, og andre brugere kun at læse filer?
Brugerbegrænsningen skulle ikke være noget problem, da der er 10 brugere og xp godt kan håndtere det.
Kræves der nogle specielle købeprogrammer til at angive rettigheder?
Der er ikke behov for at lave et domæne.
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2006 - 19:44 #5
jeg går ud fra at du selv kender goupwise, for det kender jeg intet til!  he he.

først skal du oprette dine "brugere" på din xp maskine.
Om du laver en gruppe, eller du tilføjer alle brugeren manuelt, er helt op til dig.
(højreklik denne computer > Administrer > lokale brugere og grupper > opret i den du vælger !.

Du starter med at lave din harddisk på xp-serveren til en NTFS partition, hvis det ikke allerede er sket.
herefter skal du oprette "shares" og konfigurer rettigheder her, efter det skal du på dit share vælge "sikkerhed" og tildele NTFS-rettigheder til dine brugere.

du installerer nu din printer på xp-serveren, og deler den.
Du skal nu installer en "Driver" til den samme printer igen, hvis der er forskeld på den priotet som brugerne skal skrive ud med !

eks din chef skal have førsteret til udskrivning:

instaler printeren igen, tilføj din chefs konto under sikkerhed,  under avanceret, vælger du priotet og den skal så være højrere end resten af kontorets, (laveste = 1 højeste = 99)

dette vil gøre at printer bruger 2 og din chef samtidig, bliver din chef's dokumenter udskrevet først !
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2006 - 19:45 #6
her er en guide til sharing  på engelsk.
http://www.windowsnetworking.com/articles_tutorials/wxppntsh.html
Avatar billede svane Nybegynder
20. august 2006 - 12:18 #7
Ville du været interesseret i at være bagland, hvis et eller andet glipper? Selvfølgelig mod betaling. Begynder jeg først på det SKAL det ret hurtigt op og køre.
Avatar billede Slettet bruger
20. august 2006 - 13:07 #8
ja da.  tænker du som tlf support eller fysisk ?  er at finde i Brejning mellem fredericia og vejle.
Avatar billede svane Nybegynder
20. august 2006 - 22:24 #9
Formodentlig fysisk. Stedet er i Odense. Hvis du har mulighed for det kan du evt. ringe til mig mandag eller tirsdag og få de nærmere omstændigheder. Jeg vil også gerne ringe dig op. Tlf. 30350486
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2006 - 11:43 #10
hvis i vil se lidt mere hvad en mcp kan så kik her.

De kurser der omhandler windows-xp  indeholder tilsammen en beskrivelse hvad en mcp kan.

http://www.segment.dk/kursusvis_mcp.php?id=Windows
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2006 - 12:26 #11
Hvis du er interesseret, kan vi også lave en update-server på din xp maskine.
Det betyder at du som administrator kan bestemme hvilke opdateringer til computerne der skal installeres.
Det har desuden den fordel at i ikke belaser jeres internetforbindelse når i opdaterer, ved at alle jeres computere skal hente opdateringer fra microsoft samtidig.

Hvis du har behov for det, kan jeg lave en "simpel" dokumentation så i kan se hvordan jeg forestiller mig at løse opgaven.
Avatar billede svane Nybegynder
21. august 2006 - 12:42 #12
Det havde jeg også regnet med skulle gøres. Jeg er ved at hente de opdatereringer jeg ikke allerede har. Indtil nu ... tak for hjælpen. Hvis du lige lægger et svar kan jeg lukke spørgsmålet.
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2006 - 12:44 #13
håber da at høre fra dig igen !
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2006 - 20:06 #14
Hvis i hellere vil have en fast pris for det hele, kan det også lade sig gøre.

(så slipper i for at spekulerer hvor mange timer jeg skal bruge)

henrik
Avatar billede svane Nybegynder
27. august 2006 - 10:46 #15
Som jeg sagde til dig, skal vi først til møde for at klarlægge om vi gør der. Jeg laver selvfølgelig det arbejde jeg selv kan, jeg vil jo ligesom også gerne tjene nogle penge :-))
Men som sagt - skal du nok høre noget, når jeg ved noget præcist