Avatar billede lothario Nybegynder
15. august 2006 - 13:21 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

For stort dokument

Hej

Jeg har et dokument jeg prøver at udskrive på min Samsung CLP-510 farvelaserprinter. Jeg udskiver den som booklet. Problemet er at efter ca. 5-6 sider kommer der ikke mere print på siderne. Det korrekte antal ark kører igennem, men de sidste 30-35 sider er helt blanke. Jeg har flyttet spool-mappen til et drev med 10GB plads (spool-filen for dokumentet fylder 1,8GB). Jeg har prøvet alle opsætninger i mine printer-settings, både at printe mår første side er klar, når alle sider er klar og direkte til printeren. Hvis jeg printer direkte til printeren, når den ca. ½ side længere inden arkene bliver blanke. Den færdiggør ikke arket, men stopper pludseligt.

Jeg har en ide om at det har noget med printerens hukommelse at gøre, men er det en faktor, når jeg bruger en spool-fil? Eller er det pga booklet printningen, hvor den jo skal bruge "begge ender" af dokumentet når den printer?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. august 2006 - 13:49 #1
Det kan godt være hukommelsen - og hukommelsen har intet med spool filen at gøre.

Spool filen er et beregningsdokument som PC´en laver i baggrunden. I "gamle" dage stod din PC og hang, indtil printet var sendt til printeren. Det foregår nu i baggrunden i "spooleren".

Men du kan teste det nogenlunde simpelt. Uden at kende Samsung printerdrivere ganske godt, er jeg sikker på at du kan indstille kvaliteten et sted. Den står sikkert til 1200 dpi (eventuelt med noget "optimering".) Sæt den ned til 600dpi - så bruger dokumentet ikke så meget hukommelse i printeren.
Avatar billede lothario Nybegynder
15. august 2006 - 13:51 #2
Den er sat til 600dpi...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. august 2006 - 13:52 #3
:-) Så prøv at sætte den længere ned (hvis det er muligt)
Avatar billede lothario Nybegynder
15. august 2006 - 13:55 #4
Det er desværre ikke muligt...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. august 2006 - 14:16 #5
Så fik jeg hentet driveren, så jeg kan følge lidt med...

Du kan forsøgsvis slå den op i 1200 dpi og se, om det gør resultatet dårligere.

Eller du kan holde den i 600 dpi og prøve at sætte den til at printe i gråtoneskala.
Avatar billede lothario Nybegynder
07. oktober 2007 - 16:45 #6
opgav at printe booklet