Avatar billede prikmus Nybegynder
14. august 2006 - 11:25 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Belaste cpu for at se om den bliver for varm

Hejsa eksperter..

Jeg har nogle problemer med min computer i tiden og det er ved at gå mig lidt på..
Jeg har en mistanke om at min cpu bliver for varm.. Jeg har været i bios for at se temp på den og den vil ofte ligge på omkring 51 grader eller lige der under.. Men jeg stoler ikke helt på det for jeg har problemer med at lave flere ting på min computer.. og når jeg brænder cd'er så får jeg "hakker" i pladen - Jeg har prøvet at opdatere firmware på min brænder. Ingen forskel der..
Når jeg har et pgr. åben og vil åbne min internet explore så vil den ikke åbne før jeg har lukket de andre ting ned jeg er igagn med..
Min cpu er en prescott 3.0 og jeg har lade mig fortælle at de har ret meget tildens til at blive alt for varme.
Avatar billede prikmus Nybegynder
14. august 2006 - 11:29 #1
Det skal siges at min computer køre på helt ren og ny installation :o)
Avatar billede madshammer Nybegynder
14. august 2006 - 11:46 #2
Dette program skulle være rigtig godt til at stressteste din cpu med: http://users.bigpond.net.au/cpuburn/

-madshammer
Avatar billede arne_v Ekspert
14. august 2006 - 21:52 #3
1) faa fat paa et program som kan monitorere CPU temperatur (Everest eller Aida)

2) noter dig idle temperatur

  lig belastning paa CPU og monitorer hvordan temperatur andrer sig

jeg vil betragte det som normalt hvis idle er 40 grader og full load er 60 grader

hvis din temperatur er for hoej saa starter du med at checke blaeser
Avatar billede rangerbs Nybegynder
15. august 2006 - 12:21 #4
madshammer -> kan der ske noget ved at stressteste ens CPU? altså kan der være en lille risiko for at brænde/skade CPU'en eller andre dele?
Avatar billede madshammer Nybegynder
15. august 2006 - 12:40 #5
Er der en lille risiko for at få en bøde på 500 kroner ved at hente to Metallica sange på LimeWire?
Jah, det er der vel... Og der er heller ingen der tager ansvaret for det, hvis din cpu brænder sammen, jég betaler ihvertfald ikke en ny, det er helt sikkert, men programmet er jo bygget til at afbryde testen når kernen overskrider en forudbestemt temperatur, så risikoen er vel minimal, men man kan vel aldrig helt udelukke den.
Avatar billede prikmus Nybegynder
21. februar 2007 - 22:14 #6
Hvad siger i der har giet lidt råd til at smide et svar så lukker jeg dette ned :o) og siger tak for hjælpen
Avatar billede arne_v Ekspert
21. februar 2007 - 22:37 #7
ok