Avatar billede sunshine74 Nybegynder
14. august 2006 - 11:06 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Køb af ekstern harddisk

Jeg kunne godt tænke mig et godt råd til køb af en ekstern harddisk. Ønsket er en lagrings enhed på 250-300GB (USB), jeg kan flytte mellem vores 2 computere( de er desværre ikke forbundne)- så jeg kan nøjes med at evt ha musikken på den ene og billeder etc, på den anden og så bruge den eksterne dels som back up og dels ekstra harddisk...Har kigget på en maxtor basic personal storage 7200rpm og 16mb...er den i orden? prisniveauet er fint... Håber der er nogen der kan hjælpe???
Avatar billede draeber Nybegynder
14. august 2006 - 11:13 #1
Jeg har gode erfaringer med Maxtor's eksterne harddiske!
Avatar billede egidiussen Nybegynder
14. august 2006 - 17:48 #2
Hejsa
Hvis du skal have en enhed som er forholdsvis mobil, så kan en "almindelig" harddisk (3,5") godt være lidt klodset og besværlig, da den imodsætning til en ekstern harddisk skuffe med 2,5" harddisk i (ligesom til bærbar computere) skal bruge strømforsyning. Problemet med den små harddiske og skuffer er bare at de er dyrere og derfor får man ikke helt så mange gigabyte for pengene - eksempel:
http://www.edbpriser.dk/Bundle.asp?ID=140813951

Til dit formål jeg jeg helt klart vælge en netdisk - det er en ekstern harddisk med et netværksstik og USB stik. På den måde kan man bruge disken som almindelig USB-harddisk, eller man kan sætte den til netværket (i en switch fx) og på den måde kan man dele filer, lave backup m.m. - næsten som en slags server.
Jeg har selv erfaringer med mærket Freenkcom og de har en meget lækker model som er MEGET robust og samtidig er ned meget støjsvag. Når man ikke bruger disken, så går den i en slags dvale.

Her er et par muligheder:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=130699
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=130694

hilsen
Skipper

P.S.
Jeg har også gode erfaringer med Maxtors eksterne harddiske.
Avatar billede draeber Nybegynder
14. august 2006 - 21:38 #3
->egidiussen: når computerne ikke i forvejen er forbundet via netværk, vil en netdisk jo medføre, at han også skal have lavet netværk!

Mht. 2,5" harddiske er det rigtigt, at der er nemmere at flytte rundt på, men de er som sagt også dyrere og samtidig er de også i de fleste tilfælde noget langsommere end en 3,5" HDD
Avatar billede egidiussen Nybegynder
14. august 2006 - 22:07 #4
Du har muligvis ret - jeg regnede bare med at han delte sin internetforbindelse ud gennem en switch og denne kunne også bruges til at forbinde netdisken.
Avatar billede sunshine74 Nybegynder
14. august 2006 - 22:44 #5
(Jeg er godt nok en hun tak... :-)Tak for de gode råd! Jeg har ikke pt ikke vores computere forbundet via netværk, da den ene står temmelig langt fra router og telefonstik, så derfor er det ikke en nødvendighed med netværksstik. Men på sigt skal vi flytte og håber at få plads til 2 pc'ere samlet i et kontor/værelse og så kan de naturligvis godt deles om harddisken, så er det spørgsmålet om man skal tænke langsigtet og tage en med netværk... Men i starten skal den bare kunne tilsluttes med USB som "flytbar harddisk" eller lign.... og kunne flyttes mellem 2 pc'er rimelig nemt. Ved godt de sikkert er lidt langsommere end den stationære...
Avatar billede draeber Nybegynder
15. august 2006 - 09:30 #6
->sunshine74 - beklager forvekslingen mellem køn, men det svært at se ud fra navnet :-) Nok bare en dårlig vane, næsten altid at skrive "han".
Jeg tror, at jeg ville tænke langtsigtet, hvis jeg var dig, hvis flytningen er inden for overskuelig rækkevidde! Hvis ikke, ville jeg nok købe en billigere USB-disk, som så skiftes ud, når I flytter! Til den tid, får du jo ganske givet mere for pengene med en netdisk!
Avatar billede sunshine74 Nybegynder
15. august 2006 - 09:48 #7
Det er helt iorden :-)det er jo ikke til at vide. Det lyder meget fornuftigt, jeg håber egentlig det er indenfor overskuelig fremtid- men selvfølgelig ved man ikke hvornår man finder det rette....Men jeg regner egentlig med at musik osv alligevel også vil ligge en af pc'ernes harddisk alligevel og billeder på den anden, så vil der jo også være adgang til det alligevel hvis først jeg laver netværk gennem switchen. Så det er måske fint at den senere "bare" er back up, for at have ting man ikke vil miste 2 forskellige steder ( har mistet alt én gang med en harddisk der døede, havde heldigvis ret meget back up på cd/dvd)..Så måske behovet alligevel er dækket med en alm til USB....hvilke mærker er så at anbefale? og hvad skal jeg se efter... der er bl.a. både 8mb og 16mb. Ellers ser de ikke så forskellige ud. ( et rigtigt dumt spørgsmål-har bare ikke tænkt over det før- USB 2.0 er det den alm. USB tilslutning som eks mus og printer sidder i ?)