Avatar billede karina-87 Nybegynder
06. august 2006 - 13:12 Der er 24 kommentarer

Lagring af filer på USB-stik

Hej!

Jeg søger hjælp til et privat problem ang. lagring af filer til USB-stik! Jeg har haft en del problemer med at lagre billeder til mit USB-stik. Alle billederne er overført til pc'en fra min mobiltelefon. Når jeg prøver at overføre fra en mappe til USB-stikket, kommer min computer (Windows 98) med en meddelelse om, at den ikke kan "create or repplace the directory or file". Jeg har fundet ud af, at problemet i nogle tilfælde opstod, når jeg havde en kopi et andet sted på computeren, men denne gang kan jeg ikke umiddelbart se nogle. Billederne er gemt på harddisken i "My Pictures". Jeg forstår ikke, hvad der kan være galt!

Håber I kan hjælpe!

M.v.h.
Karina.
Avatar billede follmann Novice
06. august 2006 - 13:27 #1
Et problem kan være er, at din usb-stik i forvejen er fuld.
Avatar billede summer Mester
06. august 2006 - 14:03 #2
Velkommen til eksperten.
1) Har du USB stikken siddende i stikket hele tiden? Hvis ja, så prøv at tage det ud og i igen.
2) Hvis det må slettes det der på stikket, så prøv at formater det - Højreklik drevet og vælg formater.
3) Hvis det er via en genvej til USB-stikket på Skrivebordet du anvender, så vær sikker på det er den samme som i Denne Computer.
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2006 - 16:08 #3
Har du prøvet at overføre billederne enkeltvis, altså ikke hele mappen
Avatar billede karina-87 Nybegynder
08. august 2006 - 16:56 #4
For det første er der ikke brugt ret meget plads på USB-stikket! Jeg har prøvet at tage det ud en enkelt gang, og problemet var der stadig, da jeg satte det i igen. Det må ikke slettes, det der er på stikket, og jeg har heller ikke brugt nogen genvej. Jeg mener også, at jeg har prøvet at overføre billederne enkeltvis! Så tror desværre ikke, at jeg kan bruge nogen af jeres råd. :-(
Avatar billede summer Mester
08. august 2006 - 17:40 #5
Kan du midlertidig gemme filerne på computeren? Hvis ja, så gør det og formater stikket.
Avatar billede summer Mester
08. august 2006 - 18:05 #6
Det er sikkert en ældre computer du har, da du kører win 98. Jeg sidder ved en årgang 2000 og hvis jeg f.eks. skifter batteri på bundkortet, eller på anden vis sætter Bios til Default, så skal jeg ind i Bios og vælge Enable ved USB ud/indgangen.
Mener du dette kan være tilfældet og kender du "vejen" ind i Bios?
Du skal lige være sikker på du har prøvet forslaget fra helgec!
Avatar billede karina-87 Nybegynder
08. august 2006 - 20:04 #7
Jeg kan godt gemme filerne midlertidigt på computeren, men jer er desværre ikke i nærheden af den nu og kan ikke komme det inden 9-10 dage! (Er på min højskole!)

Det ER en ældre computer, jeg har! Jeg ved desværre ikke helt, hvad du mener med "bundkortet" og kender heller ikke noget til det der "Bios", du snakker om. Er ikke den store computerekspert! Så vil du være sød at forklare, hvad du mener? :-)
Avatar billede summer Mester
08. august 2006 - 21:41 #8
Bundkortet er den "plade" alle komponenter, sokler o.s.v. er monteret. Her et eksempel på et: http://www.bios-flash.dk/mb.jpg Nede til venstre for "Model Number" sidder et 3 volt batteri. Dette batteri sørger for at computeren "husker" hvordan systemet (BIOS) skal startes op, selv om alt strøm er afbrudt til pc'en. Batteriet holder ikke evigt, så hvis det er dødt, kan computeren ikke huske at USB er enabled i BIOS Bios: http://da.wikipedia.org/wiki/BIOS batteriet er billigt og nemt at skifte, hvis man er lidt fingernem.

BIOS kommer man ind i ved at holde Delete tasten nede når computeren starter op. Det er lidt forskelligt hvordan "billedet" af BIOS ser ud, men du skal brúge de 4 piletaster og Page Up og Page Down, for at navigere rundt og vælge. Hvis du kan se at USB er Disabled skal dette ændres til Enabled. Husk at gemme ændringen når du er færdig: Tast Esc. F10 y og Enter. Så starter maskinen normalt op.

Husk KUN at ændre dette punkt og ikke andet. BIOS er "livsnødvendig" for at systemet kører som det skal.

Du er velkommen til at spørge igen, eller vente til du kommer hjem.
Avatar billede karina-87 Nybegynder
09. august 2006 - 19:46 #9
Tak for tippet! Jeg fik dog ikke meget ud af at kigge på den illustration, må jeg indrømme! Men nu ved jeg da måske lidt om, hvordan det ser ud på min computer! :-)
Avatar billede karina-87 Nybegynder
18. august 2006 - 19:43 #10
Hej igen!

Nu er jeg kommet hjem og har forsøgt at gøre som du beskrev, summer. Men det lader ikke rigtigt til at virke. Jeg har prøvet at holde Delete-tasten nede lige efter, at jeg havde startet computeren, men så komme følg. tekst frem: "EO 301-Keyboard Error." Og hvis jeg blev ved med at holde tasten nede, kom min computer med en hyletone, som om den var helt gal! Hvad kan der være i vejen?
18. august 2006 - 20:04 #11
Klaske "gentagne" gange på DEL tasten.

Prøv evt. i læse på skærmen lige i de første sekunder om hvilken tast der skal bruge stil SETUP
Tilfældigt eksempel -> http://www.linuxhardware.org/images/articles/nf2kt400-071003/SOYO-KT400-BIOS-Post.jpg
Altså LIGE i DET tidspunkt at det skrives på skærmen skal du klaske [DEL], [F1], [F2] , eller hvad der nu står...
Avatar billede karina-87 Nybegynder
18. august 2006 - 20:31 #12
Jeg prøvede denne gang at holde tasten nede lidt længere efter at hyletonen var begyndt. Så trykkede jeg vist nok enter, da der ikke skete noget, og så kom der noget mere tekst frem (jeg kan desværre ikke huske, hvad der stod). Jeg trykkede igen på enter, og så kom jeg ind i en oversigt eller sådan noget, "Computer Setup" stod der. Så var der nogle forskellige valgmuligheder. Der stod bl.a. følg.: "PCI Bus Master Enabled", "Power management Enabled" og "Alternative memory reporting Disabled". Er det det rigtige, jeg er kommet ind i??
18. august 2006 - 20:47 #13
... jeps - det er [BIOS]
(Som på ikke har med XP styresystemet at gøre...)

Citat:
"Hvis du kan se at USB er Disabled skal dette ændres til Enabled. "
Avatar billede summer Mester
18. august 2006 - 22:27 #14
Velkommen tilbage karina-87. Jeg kan se du har fundet ind i Bios. Det kan godt være svært at finde rundt der inde, hvis det er første gang. Du kan jo heller ikke læse dette samtidig med du er inde i BIOS.
Menuen du skal ind i hedder sikkert INTEGRATED PERIPHERIALS. Du bruger de 4 piletaster til at markere menuen og tast så Enter. Her skal du efter en valgmulighed der hedder Onchip USB. Hvis der ud for den står Disabled, har du fundet "fejlen". Du bruger de 4 piletaster til at markere menuen og Page Up og Page Down taster til at ændre til Enabled. Tast så Esc (Escape) to gange, F10 - ændre n til y og tast Enter. Så starter PC'en op igen.
Avatar billede karina-87 Nybegynder
19. august 2006 - 00:04 #15
Der er ikke umiddelbart noget at se, der hedder INTEGRATED PERIPHERIALS. Menuerne er følg.: "System," "Communications," "Storage," "Input Devices" og "Exit". Jeg er bange for at komme til at trykke på noget forkert, da det lader til, at man skal være lidt forsigtig med det der BIOS-værk! :-)
Avatar billede summer Mester
19. august 2006 - 12:12 #16
Så længe du ikke har udført: >>>F10 - ændre n til y og tast Enter<<< sker der ikke noget. Er du i tvivl om det du har ændret, så lader du bare F10 n (no) være.
Jeg tror det er "Input Devices" du skal markere og se under. Se efter noget der ligner "Onchip USB" og om dette er Disabled.
Avatar billede karina-87 Nybegynder
19. august 2006 - 12:36 #17
Men der er ingen funktion, der hedder "Enable." Det eneste der står er: "USB legacy keyboard support Disabled" og "Mouse wakeup event Disabled!"
Avatar billede summer Mester
19. august 2006 - 12:46 #18
Er det det eneste det står inde under "Input Devices" de to du nævner skal du ikke ændre ved.
Avatar billede karina-87 Nybegynder
19. august 2006 - 12:51 #19
Ja, det er det eneste!
Avatar billede summer Mester
19. august 2006 - 17:14 #20
Du skrev tidligere >>>Jeg kan godt gemme filerne midlertidigt på computeren<<<
Vil det sige du har adgang til USB stikket - kan se hvad der er og kopiere eller flytte filer der fra og til computeren. Hvis det er tilfældet, er det egentlige "kun" at du ikke kan skrive/flytte til stikket.
Avatar billede karina-87 Nybegynder
19. august 2006 - 20:52 #21
Ja, jeg HAR adgang til USB-stikket! Jeg har jo også overført en smule til det! Jeg fandt ud af, at det i de tilfælde handlede om, at der havde været en kopi af billedet et andet sted på computeren. Men i denne her situation er det ikke tilfældet!
Avatar billede summer Mester
19. august 2006 - 21:46 #22
Det er en hård nød at knække. Jeg er desværre ikke hjemme i morgen. Har du mulighed for at låne et andet USB stik til afprøvning? Det er måske dit stik der ind imellem er defekt.
Måske kigger der en anden bruger forbi, der kender til dette problem.
Avatar billede summer Mester
19. august 2006 - 21:54 #23
Et uskadeligt forsøg. I modsætning til nyere  windows, skal der ofte installeres en driver i windows 98. Har du installations-cd'en, ellers prøv dette link: http://www.komputer.dk/Crosslink.jsp?d=488&a=3886 klik på Acrux.exe og hent driveren.
Hvis ingen af delene virker, kaqn du måske oplyse hvad dit usb stik nøjagtig hedder.
Avatar billede summer Mester
27. marts 2008 - 19:34 #24
Lukketid??