Avatar billede dumbinc Nybegynder
05. august 2006 - 17:37 Der er 4 kommentarer

"tegne" i illustrator

Hej

Jeg håber I kan hjælpe mig... jeg er total nybegynder i Illustrator - men kender noget mere til photoshop og Indesign.

Jeg skal lave nogle slyngede blomster-konturer i illustrator - enten ved at "tegne" dem i Illustrator - eller tegne i hånden og scanne ind. Mit problem er at jeg ikke kan finde ud af hvordan man "styrer" de linier/punkter - eller hvilket værktøj man skal bruge... altså hvordan man får dem til at bue sådan som man vil have det...
eller hvis jeg scanner det tegnede ind - hvordan jeg får tegningen til at blive til vektor-grafik og ikke hele siden...

jeg arbejder på mac...
Avatar billede Himbear Nybegynder
06. august 2006 - 00:35 #1
Hej,

For at tegne frihånd skal du bruge penslen (brush) den burde du kunne finde i værktøjspaletten.

Hvis du vil scanne og vektorisere tegningen, så bliver hele billedet til vektor, og så må du udklippe det bagefter ... så måske er det nemmeste hvis du kan tegne det i Illustrator.
Avatar billede dumbinc Nybegynder
06. august 2006 - 14:02 #2
Fik vist ikke forklaret det helt så godt før...

det jeg mener er - hvordan man kan få en lige linie til at kurve/bue som man vil. Altså hvordan man får sat flere punkter ind, og hvordan man "flytter" et enkelt punkt og ikke hele linien?
Og der er jo masser af værktøjer man kan lave linier med - pennen, pencil, brush, line-tool.... så hvilket et af dem man skal bruge.

Det er ikke fordi jeg så at sige vil tegne fri-hånd i Illustrator - men hvordan man kan forme en lige linie i de kurver man vil have den i...
Avatar billede miss-g Seniormester
07. august 2006 - 01:27 #3
Uha - det er noget med håndtag og punkter.

Når du trykker venstre musetast ned sætter du et punkt og så slipper man og trækker stregen. Dernæst kan man redigere sin figur(streg) med den hvide pil (i værktøjspalletten). Klik på et punkt og så får du nogle håndtag du kan hive i - de ændrer så buen på din streg.

Det kræver lidt øvelse.
Avatar billede miss-g Seniormester
07. august 2006 - 01:29 #4
Du kan se sådanne buer og håndtag her midt på siden:
http://illustrator.digitalmedianet.com/articles/viewarticle.jsp?id=27664