Avatar billede listige_luc Praktikant
04. august 2006 - 22:30 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Mere ram

Halløjsa!

Jeg overvejer at investere i noget mere ram til min pc, da det efterhånden er ved at være en ældre herre, og jeg ikke lige har økonomien til en ny pc pt. Jeg håber at det vil kunne forbedre ydeevnen i forhold til spil.

Pt. har jeg 2 x 256 MB Samsung PC2700 DDR SDRAM. Jeg har en ledig ram port.

Jeg mindes at have læst et sted at det kører bedst hvis det er samme ram type, altså her PC2700. Er det korrekt?

Jeg mangler gode råd/anbefalinger mht. mærke og størrelse? Jeg overvejer nemlig 512 MB mere eller 1 GB, men hvor meget nytter ram ift. CPU'en? Det er ikke noget ved at smide 1 GB i, hvis det ikke giver noget synderligt ift. 512 MB, og at det så bedre kunne svare sig at investere i en ny pc. :-)

Dette er min pc:
CPU Type    AMD Athlon XP, 1666 MHz (12.5 x 133) 2000+
Motherboard    ASRock K7S8X v3
Grafikkort    NVIDIA GeForce FX 5700LE  (256 MB)
Avatar billede jacla Nybegynder
04. august 2006 - 22:51 #1
Det er Rammen der "fodre" Cpu'en med comandoer, så flere ram vil kunne hjælpe på hastigheden. Men hvis du ikke spiller eller kører stor yunge programmer, vil du næppe mærke den store forskel.

De fleste PC'er man køber er under dimensionertet vad RAM angår.

Og så er det et spørgsmål om du vil ofre, hvad en 1 MG Ram blok koster.

Hvilke programmer og styresystem har du ?

Vh

Jan
Avatar billede off-line Nybegynder
04. august 2006 - 22:51 #2
Ram arbejder hurtigere end en HD, og sparer HD´så den ikke skal arbejde så meget.
Det er en god ide med flere ram, men tag dine nuværende ram med hen i en PC
forretning, så du får de rigtige, ellers kan pengene være spildt. Især windowsXP
er meget sart med ram.
Avatar billede off-line Nybegynder
04. august 2006 - 23:00 #3
Enig i, at hvis du ikke kører store spil, eller lign. er 512MB ram mere,
tilstrækkelig, Men mest fordi, det sparer din HD, for ellers vil du ikke
opleve megen forskel, med mindre, din HD er gammel og langsom.
Avatar billede listige_luc Praktikant
04. august 2006 - 23:23 #4
Jeg kører XP. Spillene er Black & White 2 og HOMM 5. Jeg arbejder lidt med photoshop indimellem.
Avatar billede listige_luc Praktikant
04. august 2006 - 23:26 #5
Jeg vil gerne have anbefalet nogle fra fx edbpriser.dk, da jeg ikke ved hvad jeg skal kigge efter og priserne for 1 GB ligger fra ca. 700 kr og opefter...
Avatar billede jacla Nybegynder
04. august 2006 - 23:28 #6
1 GB RAM burde nok kunne klare den opgave, plus lidt mere :)

Men du kan prøve at taste Ctrl + Alt + Del Vælg jobliste og se ydeevne, når din PC er belastet og Ikke belastet, giver et hint om dit Ramforbrug.
Avatar billede off-line Nybegynder
04. august 2006 - 23:47 #8
Jeg vil stadig mene, at klogeste vil være, at tage dine ram med hen i en
forretning, som vil garantere, at de kan køre sammen. Det kan sommetider
blive dyrt, at prøve på at spare. Hvad skal man stille op med f.eks. 512MB ram,
hvis computeren kører dårligere med dem, end uden?
Avatar billede listige_luc Praktikant
05. august 2006 - 00:00 #9
Vil det ikke være nok at give dem specifikationerne på det ram, der allerede sidder i? Følgende er fra Everest: Samsung M3 68L3223DTL-CB3, 256 MB PC2700 DDR SDRAM (2.5-3-3-7 @ 166 MHz)(2.0-3-3-6 @ 133 MHz)
Avatar billede jacla Nybegynder
05. august 2006 - 00:25 #10
Du kan med programmerne SIW: http://www.shareup.com/SIW-download-23742.html

og Belarc Advisor: http://www.belarc.com/free_download.html

Finde alle relevante oplysninger om din PC Inkl. RAM TYPE og antal sloths
Avatar billede listige_luc Praktikant
05. august 2006 - 00:34 #11
Øh...det gør Everest også. Mht. at tage dem med hen i en forretning, så kræver det vel en antistatisk pose at transportere dem i?
Avatar billede listige_luc Praktikant
05. august 2006 - 00:42 #12
Hmm...det eneste jeg vil vide er hvilken RAM, der kan køre sammen med mit nuværende RAM, da jeg har en ledig slot. Indtil videre er det eneste forslag, at tage det gamle med hen i en butik, hvilket jeg sagtens kan se fornuften i, men det er jo ikke ligefrem det, jeg har lyst til. :-)
Avatar billede listige_luc Praktikant
05. august 2006 - 01:09 #13
Er der nogle af disse som vil kunne køre sammen med mit nuværende RAM?

http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=37&Parent=&Sort=&Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=1000&Soegeord=184&Direction925=1&Sorted925=2700&Direction30614=1&Sorted30614=1024&Equal20=156&Submit.x=31&Submit.y=6&Equal31279=&Equal1372=&True28959=&Trueval28959=118452

Kan man køre med 1,5 GB? Jeg har jo 2 x 256 MB og overvejer at smide 1 GB i den ledige slot...der var jo engang hvor man skulle doble op mht. RAM, da det ellers ikke ville køre.
Avatar billede off-line Nybegynder
05. august 2006 - 01:25 #14
Ja du kan godt køre med 1,5GB, men alt over 1GB i alt, er overflødig, hvis det
ikke er til krævende ting. Det vil ikke kunne mærkes. Detimod kan du sætte sidefilen
ud af funktion. Og nej transfort af ram, kræver ikke særlige poser, når bare du ikke
sætter fedtede fingrer på kontakterne, og lige rører ved kassen, før du sætter dem
i (forresten svært,atundgå)
Avatar billede listige_luc Praktikant
05. august 2006 - 01:34 #15
gotfred --> hvad vil du definere som krævende ting?
Avatar billede jacla Nybegynder
05. august 2006 - 01:41 #16
CadcCam Ny Spil som Flight simulator mv eller en masse programmer der køre samtidigt
Avatar billede off-line Nybegynder
05. august 2006 - 11:30 #17
Ja nemlig, grafikkrævende spil, eller store tekniske beregninger.
Jeg gik selv fra 512MB til 1024MB, uden at kunne mærke nogen forskel.
Men jeg finder at pengene er givet godt ud, fordi det som sagt, sparer
på harddisken, og dermed også på varmen i kabinettet. Men jeg kunne ikke
finde på, at købe endnu flere ram, med mindre selvfølgelig, at nogen kunne
komme med en begrundelse, jeg ikke kender (enenu?).
Avatar billede jacla Nybegynder
05. august 2006 - 14:56 #18
gotfred => Desværre bliver de kommende programmer nok ikke mindre krævende i fremtiden. :)

vh

Jan
Avatar billede off-line Nybegynder
05. august 2006 - 15:43 #19
Nej du har ret, og min computer er en "lastvogn" hvor jeg sagtens kunne nøjes
med en "cykelkurv" Men i computer verden findes kun "lastvogne" store eller små.
Men kun store elregninger.
Avatar billede jacla Nybegynder
05. august 2006 - 16:03 #20
HØRT ;)

Mener nu heller ikke at alt skal gøres op i millisekunder, Når eks, Norton  æder minutter i opstarten.

vh

Jan
Avatar billede listige_luc Praktikant
07. august 2006 - 19:31 #21
Memory: 3 DDR DIMM slots: DDR1, DDR2, and DDR3
PC1600 (DDR200) / PC2100 (DDR266) for 3 DDR DIMM slots, Max. 3GB;
PC2700 (DDR333) for 2 DDR DIMM slots, Max. 2GB;
PC3200 (DDR400) for 1 DDR DIMM slot, Max. 1GB

Faldt jeg lige over i manualen til mb'et. Er det forstået korrekt at hvis jeg vil have mere ram, så kan jeg max have 2 GB PC2700 i 2 porte i alt eller 1 GB PC3200 i 1 port? Dvs. uanset hvad kan jeg ikke bruge mit nuværende ram sammen med noget nyt...
Avatar billede jacla Nybegynder
07. august 2006 - 22:39 #22
Jo du kan godt kører med "skæve ram" dvs. ! GB Ram 1 en sloth/port og din 256 MB Ram i den anden => ca 1250 MB Ram eller 1,25 GB Ram hvis vi taler om PC 3200

Ellers kan du vælge En sloth/port med 256 MB Ram og 2 GB RAM PC 2700

vh

Jan
Avatar billede listige_luc Praktikant
08. august 2006 - 17:22 #23
okay det forstår jeg slet ikke ift. det der står i manualen. Det skal vist skæres mere ud i pap. :-)
Avatar billede off-line Nybegynder
08. august 2006 - 17:28 #24
Så længe du har en ram port fri, kan du tilføre flere ram, uanset størrelse, bare
de passer med de ram du har i forvejen. Windows tæller dem selv sammen.
Avatar billede listige_luc Praktikant
08. august 2006 - 19:04 #25
Okay, men hvad betyder følgende med max fra manualen:

Memory: 3 DDR DIMM slots: DDR1, DDR2, and DDR3
PC1600 (DDR200) / PC2100 (DDR266) for 3 DDR DIMM slots, Max. 3GB;
PC2700 (DDR333) for 2 DDR DIMM slots, Max. 2GB;
PC3200 (DDR400) for 1 DDR DIMM slot, Max. 1GB
Avatar billede jacla Nybegynder
08. august 2006 - 21:49 #26
Memory: 3 DDR DIMM slots = Antal RAM blokke du kan sætte i din PC Gælder kun hvis du bruger PC1600 (DDR200) / PC2100 I ALT RAM = Max. 3GB

Bruger du kun 2 af de 3 slots kan du anvende en hurtiger RAM type som PC2700 (DDR333) for 2 DDR DIMM slots, Max. 2GB;

Bruger du kun 1 slot/port Kan du sætte 1 meget hurtig RAM blok i. EN PC 3200 DDR 400

Det såkaldte DDR står for Double Data Rate, som er en standard for den interne hukommelse, og i forhold til den almindelige SD RAM har den en hastighedsforbedring på 100%

Tallet efter DDR er den Frekvens de arbejder med altså henholdsvis 200/333 og 400 MHz.

Jo hurtigere ram er jo bedere, hvis Motherboard og CPU Bushastighed mv. "kan følge med"

Så det er ikke altid kvantitet men kvalitet af RAM'en

Håber du forstår lidt mere nu.

vh

Jan

NB!
Avatar billede listige_luc Praktikant
08. august 2006 - 23:25 #27
Aha der faldt tiøren...så forstår jeg bedre din tidligere kommentar. Godt så.

Så jeg kan vælge at købe 1 GB PC2700 og køre 1,25 GB i 2 porte ELLER købe 1 GB PC3200 og så "nøjes" med det i 1 port. Hvad får jeg mest ud af?

Er der nogle mærker af ram, der kan anbefales, og er der nogle man bør holde sig fra? De fås jo i lidt forskellige prisklasser...
Avatar billede jacla Nybegynder
09. august 2006 - 00:13 #28
Kingston skulle efter min viden være ok :)

Men vent til de andre har "talt" vil nødig peakke dig noget på

vh

Jan
Avatar billede off-line Nybegynder
14. august 2006 - 22:08 #29
Det ser ud til, at du kunne bruge jacla´s svar, så husk, at give ham point,
og lukke.
Avatar billede jacla Nybegynder
14. august 2006 - 22:22 #30
Deler gerne med jer andre  c",)

vh

Jan
Avatar billede listige_luc Praktikant
14. august 2006 - 22:23 #31
Ja smid et svar jacla og der vanker point...:-)
Avatar billede jacla Nybegynder
14. august 2006 - 22:41 #32
Så takker jeg mange gange c",)

vh

Jan