Avatar billede dengamle Nybegynder
01. august 2006 - 12:26 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Harddisk ønskes delt i flere partioner

Jeg har fået en ny PC med Win XP pro preinstalleret. Denne installation er kørt.
Jeg vil gerne have min disk delt i flere partioner, så jeg f.eks. kan bruge Ghost til at lave en sikkerhedskopi.
Kan Win XP kan gøre det? Hvor og hvordan?

hilsen
dengamle
01. august 2006 - 12:28 #1
WinXP kan kun gøre det i forbindelse med en installation. hvi sdu vil undgå at installere igen, kan du bruge programmet Partiiton Magic, der kan ændre på partitioner uden at slette data.
01. august 2006 - 12:29 #2
=Partition Magic
Avatar billede off-line Nybegynder
01. august 2006 - 12:44 #3
Hvis du bruger Parttion magic, så tag først backup, hvis du har noget vigtigt
på din PC. Jeg har flere gange brugt programmet, og det går som regel godt, men 2 gange er det uden påviselig grund gået galt, og partitionen blev ødelagt. Andre
har oplevet det samme. Men hvis du kun har windows på din HD, hvorfor så ikke
spare pengene, og begynde forfra. Slet partitionen, og opret en ny, på 15GB kun
til windows, så kan du bagefter, i diskhåndtering, oprette (og nedlægge) alle de
partitioner du vil, uden at du behøver andet end windows.
Avatar billede dengamle Nybegynder
01. august 2006 - 12:44 #4
kan Partition magic findes på nettet som share ware?
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. august 2006 - 12:47 #5
Nej som demo - og med demo skal det forståes bogstaveligt.
Det kan demonstrere hvad programmet kan men ikke lave nogen ændringer.
Avatar billede uffesteenberg Novice
01. august 2006 - 12:50 #6
Tilslutter mig gotfred:

Hvis ikke det er for uoverkommeligt, vil jeg anbefale at tage back up af evt. vigtige filer og lave en partition via en ny installering af windows.. jeg synes, man for ofte hører at det fejler med Partition Magic og lignende..

Hvis du skal have en guide til ny installation og oprettelse af partitioner i XP, så bare sig til ;-)
Avatar billede dengamle Nybegynder
01. august 2006 - 12:51 #7
Der er kun Win XP installeret, men der er preloaded på HD, så jeg kan ikke bare slette den!
Hvordan genstarter jeg evt. installationsprocessen?
Avatar billede dengamle Nybegynder
01. august 2006 - 12:53 #8
til uffesteenberg.
Jeg vil gerne have din guide til installation og oprettelse af partioner i XP.
Avatar billede gratis Nybegynder
01. august 2006 - 13:01 #9
der er freeware her: http://visopsys.org/ har ikke selv prøvet det.
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. august 2006 - 13:05 #10
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2006 - 13:33 #11
Du kan vælge at resize din nuværende partition - guide på http://www.helgec.dk/bootit.html herefter kan du bruge diskhåndtering til at oprette de ønskede partitioner
Avatar billede off-line Nybegynder
01. august 2006 - 14:27 #12
gratis - Jeg har brændt en bootCD efter dit link. Det er en Linux. Jeg bootede op
på den, men kunne ikke se hvad jeg skulle gøre, og valgte så en mulighed, fra CDén,
at installere på C drevet. Men da jeg ville starte op på windows igen, var boot
sektoren ødelagt. Nå jeg har True image, så der var ikke varig skade. Men selv om
det måske var min egen fejl, er det ikke et program, jeg vil anbefale brugere med
beskeden computer viden.
Avatar billede dengamle Nybegynder
01. august 2006 - 14:48 #13
tak for den gode debat og løsningsforslag.
Jeg valgte HelgeC løsning med "bootit". Et lille godt program, der selv danner en boot CD. En genstart på boot cd og vælg Partion Work, herefter Resize og indtast den ønskede størrelse på "C" drev. Vupti - et C drev på 15 GB og 60 GB fri disk plads.
Genstart PC - det virker bare.
Tak for det!

Det var alle kommentarerne der gav løsningen, men erikjuul har afgivet et svar, så han får point!
Avatar billede off-line Nybegynder
01. august 2006 - 15:16 #14
Nej nu må jeg protestere. Du kan da ikke sige, at det var helgec, som løste dit
problem og så give point til erikjuul. Det tror jeg heller ikke erikjuul vil
finde i orden. Når helgec har givet det svar, som du kunne bruge, er det også ham,
som skal have point. Det forhindrer selvfølgelig ikke, at du også kan give point
til erikjuul, hvis du synes. Men det at nogen uopfordret lægger et svar, er ikke
det samme, som at de har krav på point
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2006 - 15:25 #15
Måske burde profilen "dengamle" overveje at ændre brugernavn
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. august 2006 - 16:03 #16
INDEN du accepterer det forkerte svar, Så bed vedkommende der kom med mest brugbar hjælp om at smide et svar.

At acceptere svar fra erikjuul fordi han var den eneste der lavede sit indlæg som svar er forkert .
Avatar billede dengamle Nybegynder
01. august 2006 - 16:09 #17
Sorry - det var mig der valgte den forkerte løsning.
hvordan får jeg denne sag sluttet, så helgeC får sine velfortjente point?
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. august 2006 - 16:21 #18
Vent på at helgec får lagt et svar, så accepterer du dette.
Husk også lige gamle spørgsmål: http://www.eksperten.dk/list.phtml?sort=&order=DESC&status_1=on&status_2=on&spm_creator=dengamle&spm_part=&spm_answer=&find=&engine=exp

Tak :)
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2006 - 16:54 #19
Det var vel faktisk "erikjuul" der skulle videregive pointene til mig, men det finder i nok ud af ellers afviser du