Avatar billede duedue Nybegynder
01. august 2006 - 10:29 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvordan checker man om man har haft ubudne gæster?

Hej alle.
Har en kollega som arbejder i Sverige og er koblet op til vores small businness server 2003. Vi har tdc firewall på konoret, men kollegaen har kun virusbeskyttelse. For 2 uger siden mens hun arbejdede på serveren, begyndte hendes markør pludselig at bevæge sig, en hjemmeside åbnede op samt commando prompt hvori der blev skrevet nogle commandoer meget hurtigt. Jeg sidder nu her med hendes bærbare pc som ikke har været åbnet siden. Mit spørgsmål er så, kan jeg på nogen måde se om der har været ubudne gæster inde og hvordan?
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
01. august 2006 - 16:06 #1
Lad os se hvad der rører sig på maskinen. Hent HijackThis her http://www.spywarefri.dk/downloads1/hijackthis.exe Kør HijackThis, "Do a systemscan and save a logfile". Kopier loggen her ind i tråden
Avatar billede duedue Nybegynder
01. august 2006 - 16:28 #2
Ok, tak. Her er logfilen:

Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 16:14:03, on 2006-08-01
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\S24EvMon.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\Program\F-SECU~1\backweb\4476822\Program\SERVIC~1.EXE
C:\Program\F-Secure Internet Security\Anti-Virus\fsgk32st.exe
C:\Program\F-Secure Internet Security\backweb\4476822\program\fsbwsys.exe
C:\Program\F-Secure Internet Security\Anti-Virus\FSGK32.EXE
C:\Program\F-Secure Internet Security\Common\FSMA32.EXE
C:\Program\F-Secure Internet Security\Anti-Virus\fssm32.exe
C:\Program\F-Secure Internet Security\Common\FSMB32.EXE
C:\Program\Delade filer\Microsoft Shared\VS7DEBUG\MDM.EXE
C:\WINDOWS\System32\RegSrvc.exe
C:\Program\F-Secure Internet Security\Common\FCH32.EXE
C:\Program\RealVNC\VNC4\WinVNC4.exe
C:\Program\F-Secure Internet Security\Common\FAMEH32.EXE
C:\Program\F-Secure Internet Security\Anti-Virus\fsqh.exe
C:\Program\F-Secure Internet Security\Anti-Virus\fsrw.exe
C:\Program\F-Secure Internet Security\FSPC\fspc.exe
C:\Program\F-Secure Internet Security\Anti-Virus\fsav32.exe
C:\Program\F-Secure Internet Security\FWES\Program\fsdfwd.exe
C:\WINDOWS\system32\ZCfgSvc.exe
C:\WINDOWS\System32\1XConfig.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Program\Apoint\Apoint.exe
C:\Program\Java\j2re1.4.2_03\bin\jusched.exe
C:\Program\Dell\QuickSet\quickset.exe
C:\WINDOWS\System32\DSentry.exe
C:\Program\Roxio\Easy CD Creator 5\DirectCD\DirectCD.exe
C:\Program\Winamp\winampa.exe
C:\Program\F-Secure Internet Security\Common\FSM32.EXE
C:\Program\Apoint\Apntex.exe
C:\Program\F-Secure Internet Security\FSGUI\ispnews.exe
C:\WINDOWS\system32\hkcmd.exe
C:\WINDOWS\system32\igfxpers.exe
C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
C:\Program\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe
C:\WINDOWS\system32\igfxsrvc.exe
C:\Program\F-SECU~1\ANTI-S~1\fsaw.exe
C:\Program\Digital Line Detect\DLG.exe
C:\Program\F-Secure Internet Security\FSGUI\fsguidll.exe
C:\Program\F-Secure Internet Security\backweb\4476822\Program\fspex.exe
C:\Program\WinZip\WZQKPICK.EXE
C:\Program\TeamViewer\TeamViewer.exe
E:\hijackthis.exe

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://www.euro.dell.com/
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.ferle.dk/
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://www.euro.dell.com/
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.euro.dell.com/
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Länkar
O2 - BHO: Yahoo! Companion BHO - {02478D38-C3F9-4efb-9B51-7695ECA05670} - C:\Program\Yahoo!\Companion\Installs\cpn\ycomp5_5_7_0.dll
O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Program\Adobe\Acrobat 7.0\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O3 - Toolbar: MSN Verktygslåda - {BDAD1DAD-C946-4A17-ADC1-64B5B4FF55D0} - C:\Program\MSN Toolbar\01.01.2607.0\sv\msntb.dll
O3 - Toolbar: Yahoo! Companion - {EF99BD32-C1FB-11D2-892F-0090271D4F88} - C:\Program\Yahoo!\Companion\Installs\cpn\ycomp5_5_7_0.dll
O3 - Toolbar: Easy-WebPrint - {327C2873-E90D-4c37-AA9D-10AC9BABA46C} - C:\Program\Canon\Easy-WebPrint\Toolband.dll
O4 - HKLM\..\Run: [Apoint] C:\Program\Apoint\Apoint.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] C:\Program\Java\j2re1.4.2_03\bin\jusched.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Dell QuickSet] C:\Program\Dell\QuickSet\quickset.exe
O4 - HKLM\..\Run: [PRONoMgr.exe] C:\Program\Intel\NCS\PROSet\PRONoMgr.exe
O4 - HKLM\..\Run: [DVDSentry] C:\WINDOWS\System32\DSentry.exe
O4 - HKLM\..\Run: [AdaptecDirectCD] "C:\Program\Roxio\Easy CD Creator 5\DirectCD\DirectCD.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [WinampAgent] C:\Program\Winamp\winampa.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Easy-PrintToolBox] C:\Program\Canon\Easy-PrintToolBox\BJPSMAIN.EXE /logon
O4 - HKLM\..\Run: [F-Secure Manager] "C:\Program\F-Secure Internet Security\Common\FSM32.EXE" /splash
O4 - HKLM\..\Run: [F-Secure TNB] "C:\Program\F-Secure Internet Security\TNB\TNBUtil.exe" /CHECKALL /WAITFORSW
O4 - HKLM\..\Run: [F-Secure Startup Wizard] "C:\Program\F-Secure Internet Security\FSGUI\FSSW.EXE" /reboot
O4 - HKLM\..\Run: [News Service] "C:\Program\F-Secure Internet Security\FSGUI\ispnews.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [igfxtray] C:\WINDOWS\system32\igfxtray.exe
O4 - HKLM\..\Run: [igfxhkcmd] C:\WINDOWS\system32\hkcmd.exe
O4 - HKLM\..\Run: [igfxpers] C:\WINDOWS\system32\igfxpers.exe
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [MsnMsgr] "C:\Program\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe" /background
O4 - Global Startup: Adobe Reader Speed Launch.lnk = C:\Program\Adobe\Acrobat 7.0\Reader\reader_sl.exe
O4 - Global Startup: Digital Line Detect.lnk = ?
O4 - Global Startup: F-Secure 2006.lnk = C:\Program\F-Secure Internet Security\backweb\4476822\Program\fspex.exe
O4 - Global Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Program\Microsoft Office\Office\OSA9.EXE
O4 - Global Startup: WinZip Quick Pick.lnk = C:\Program\WinZip\WZQKPICK.EXE
O8 - Extra context menu item: &Blockera detta popup-fönster - C:\Program\F-Secure Internet Security\Anti-Spyware\blockpopups.htm
O8 - Extra context menu item: E&xportera till Microsoft Excel - res://C:\Program\MICROS~2\OFFICE11\EXCEL.EXE/3000
O8 - Extra context menu item: Easy-WebPrint Add To Print List - res://C:\Program\Canon\Easy-WebPrint\Resource.dll/RC_AddToList.html
O8 - Extra context menu item: Easy-WebPrint High Speed Print - res://C:\Program\Canon\Easy-WebPrint\Resource.dll/RC_HSPrint.html
O8 - Extra context menu item: Easy-WebPrint Preview - res://C:\Program\Canon\Easy-WebPrint\Resource.dll/RC_Preview.html
O8 - Extra context menu item: Easy-WebPrint Print - res://C:\Program\Canon\Easy-WebPrint\Resource.dll/RC_Print.html
O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program\Java\j2re1.4.2_03\bin\npjpi142_03.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java-konsol - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program\Java\j2re1.4.2_03\bin\npjpi142_03.dll
O9 - Extra button: Webbfilter - {200DB664-75B5-47c0-8B45-A44ACCF73C00} - C:\Program\F-Secure Internet Security\FSPC\fspcmsie.dll
O9 - Extra button: (no name) - {200DB664-75B5-47c0-8B45-A44ACCF73F01} - C:\Program\F-Secure Internet Security\FSPC\fspcmsie.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Webbfilter - {200DB664-75B5-47c0-8B45-A44ACCF73F01} - C:\Program\F-Secure Internet Security\FSPC\fspcmsie.dll
O9 - Extra button: IE-sköld - {300DB664-75B5-47c0-8B45-A44ACCF73C00} - C:\Program\F-Secure Internet Security\Anti-Spyware\ieshield.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: IE-sköld... - {300DB664-75B5-47c0-8B45-A44ACCF73C00} - C:\Program\F-Secure Internet Security\Anti-Spyware\ieshield.dll
O9 - Extra button: Referensinformation - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\Program\MICROS~2\OFFICE11\REFIEBAR.DLL
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program\Messenger\msmsgs.exe
O10 - Broken Internet access because of LSP provider 'winsflt.dll' missing
O16 - DPF: {B38870E4-7ECB-40DA-8C6A-595F0A5519FF} (MsnMessengerSetupDownloadControl Class) - http://messenger.msn.com/download/msnmessengersetupdownloader.cab
O18 - Protocol: msnim - {828030A1-22C1-4009-854F-8E305202313F} - "C:\Program\MSNMES~1\msgrapp.dll" (file missing)
O20 - Winlogon Notify: igfxcui - C:\WINDOWS\SYSTEM32\igfxdev.dll
O20 - Winlogon Notify: Sebring - C:\WINDOWS\System32\LgNotify.dll
O23 - Service: F-Secure 2006 (BackWeb Plug-in - 4476822) - F-Secure Internet Security 2005 - C:\Program\F-SECU~1\backweb\4476822\Program\SERVIC~1.EXE
O23 - Service: FSGKHS (F-Secure Gatekeeper Handler Starter) - F-Secure Corporation - C:\Program\F-Secure Internet Security\Anti-Virus\fsgk32st.exe
O23 - Service: fsbwsys - F-Secure Corp. - C:\Program\F-Secure Internet Security\backweb\4476822\program\fsbwsys.exe
O23 - Service: F-Secure Anti-Virus Firewall Daemon (FSDFWD) - F-Secure Corporation - C:\Program\F-Secure Internet Security\FWES\Program\fsdfwd.exe
O23 - Service: F-Secure HTTP Server (fshttps) - F-Secure Corporation - C:\Program\F-Secure Internet Security\FSPC\fshttps\fshttps.exe
O23 - Service: F-Secure Management Agent (FSMA) - F-Secure Corporation - C:\Program\F-Secure Internet Security\Common\FSMA32.EXE
O23 - Service: Intel NCS NetService (NetSvc) - Intel(R) Corporation - C:\Program\Intel\NCS\Sync\NetSvc.exe
O23 - Service: RegSrvc - Intel Corporation - C:\WINDOWS\System32\RegSrvc.exe
O23 - Service: Spectrum24 Event Monitor (S24EventMonitor) - Intel Corporation  - C:\WINDOWS\System32\S24EvMon.exe
O23 - Service: VNC Server Version 4 (WinVNC4) - Unknown owner - C:\Program\RealVNC\VNC4\WinVNC4.exe" -service (file missing)
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
01. august 2006 - 18:11 #3
Der kan godt have været nogen inde på maskinen, da der er to "fjernkontrol" programmer. Ved du om bruger selv har installeret disse programmer, og evt har tilladt andre at hjælpe, via disse programmer ?

http://research.sunbelt-software.com/threatdisplay.aspx?name=TeamViewer&threatid=43415

http://www3.ca.com/securityadvisor/pest/pest.aspx?id=453093339

Iøvrigt, så vær opmærksom på at wireless sikkerheden er bedst mulig
Avatar billede duedue Nybegynder
02. august 2006 - 09:43 #4
Det er muligt, at det er via "fjernkontrol" programmerne der har været nogen inde. Bruger kan jo have givet tilladelse til det uden bruger har tænkt over det. Jeg sletter teamviewer og VNC. Lige et spørgsmål inden du får point... Vil du mene vi skal installere en software firewall på hendes pc?
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
02. august 2006 - 12:43 #5
Såvidt jeg kan se, er der en firewall på maskinen. F-Secure internet security har en udmærket firewall indbygget. Den skal måske blot aktiveres
Avatar billede duedue Nybegynder
02. august 2006 - 13:15 #6
Jeg takker mange gange for hjælpen!!!
Avatar billede duedue Nybegynder
02. august 2006 - 13:28 #7
Skriv et svar så jeg kan gi' dig point...
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
02. august 2006 - 13:30 #8
Okay tak, men det er lidt svært, da du lige har givet dig selv pointene
Avatar billede duedue Nybegynder
02. august 2006 - 13:35 #9
Nå for pokker... Jeg kager lidt rundt i det åbenbart. Hvordan kan jeg gi' dig point så - skal jeg oprette et nyt spørgsmål?
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
02. august 2006 - 14:53 #10
Ja, du kan evt lave et spørgsmål med pointene, med henvisning til dette spørgsmål. F,eks i stil med dette http://www.eksperten.dk/spm/582701