Avatar billede melange Nybegynder
27. juli 2006 - 20:44 Der er 13 kommentarer

Malerbøtten vil ikke som jeg

Her kommer noget jeg burde mene vart et meget let spørgsmål :)

billedet før: http://img63.imageshack.us/img63/2412/untitled1ad5.jpg

Jeg vil simpelthen bare have farver et område rødt, men photoshop sjusker i kanterne (af åbenlyse årsager).
Så hvordan gør man?

Som det måske kan ses på billedet ligger de sorte streger i et layer for sig, mens baggrunden i en layer for sig.

på forhånd tak
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
27. juli 2006 - 20:48 #1
Med en tilstrækkelig lille pensel og stor zoomgrad
Avatar billede melange Nybegynder
27. juli 2006 - 20:55 #2
jann-jensen: ....kan jeg bruge 100 år og en sommer på det (det er en tegning i 3508x2480). Det er da seriøst ikke løsningen?
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
27. juli 2006 - 21:01 #3
Ok du må jo håbe at der er andre med bedre løsninger
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
27. juli 2006 - 21:07 #4
Prøv at markere måske med tryllestaven for at se om du kan få en tilstrækkelig nøjagtig markering  og så mal løs
Avatar billede hcma Novice
27. juli 2006 - 21:31 #5
prøv stadig at markere med tryllestaven -> hvis du så ikke er tilfreds, vælger du menuen Select -> Contract/Expand indtil du er tilfreds
Avatar billede melange Nybegynder
27. juli 2006 - 21:41 #6
hcma: hmm - heller ikke optimalt. Afstanden til "kanten" varierer jo, hvilket betyder at jeg med en konstant forøgelse enten vil få for meget med nogle steder eller for lidt med andre.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
27. juli 2006 - 21:45 #7
I photoshop eller Photoshop elements 4 er der forskellige muligheder for at markere meget nøjagtigt. Det har jeg set i nogle videokurser fra digital foto forside CD, så det kan altså lade sig gøre. Man skal bare lige lære det, som de professionelle bruger.
Avatar billede melange Nybegynder
27. juli 2006 - 21:47 #8
jeg er ikke et sekund i tvivl om det kan lade sig gøre. Det er derfor jeg spørger her :)
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
27. juli 2006 - 21:58 #9
Jeg tror bare du skal prøve dig frem med de forskellige markeringsværktøjer for at se hvilken en der er den mest nøjagtige. Hvilken Photoshop har du?
Avatar billede martince Nybegynder
28. juli 2006 - 00:19 #10
Hejsa

Der er flere metoder der kan bruges, nogle mere nøjagtige end andre. Den mest tidskrævende og samtidig den mest nøjagtige, er at bruge pen værktøjet og så markere stille og roligt alt det der skal laves rødt - men som sagt, tager lang tid. En nemmere måde er at øge hvor stor nøjagtigheden af fx tryllestaven skal være. Du kan dobbeltklikke på den, så ændre i tallet, helt op til 100%, så får du mere og mere med når du bruger tryllestaven. Det samme er tilfældet med malerspanden.
Avatar billede rumleskafte Nybegynder
28. juli 2006 - 00:40 #11
Du skal bare lave farverne i et lag og lægge tegningen i et andet oven på, og gøre laget med tegningen til "Multiply" eller "darken"... prøv dig frem.
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
28. juli 2006 - 13:51 #12
rumleskafte har ret, her er mit bud:

Lav et lag med sorte streger på hvid baggrund

læg et nyt lag over, og mal på det. lav det til "darken" og stregerne kommer frem igen.

Hvoedan der kombineres med dit problem med malerbøtten ved jeg ikke, men jeg tror at du bliver nødt til at male en god del af det i hånden.

Prøv dette:
Vælg det der skal være rødt med tryllestaven. Vælg Select > Modify > Expand og skrive 5 pixels eller mere. Fyld ud med rødt (Alt + backspace for at fylde med forgrundsfarve). Dette røde skal laves i et nyt lag, og laget skal have mode "darken"
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
21. august 2006 - 15:45 #13
Melange, har du fået klaret dit problem evt. på anden måde? Har du ikke kunnet bruge nogle af vores forslag? Så kom da alligevel forbi for at lukke tråden og tag stilling til om der er nogen, der er berettiget til point eller du selv skal tage dem.
Det er da bare irriterende at sidde med tråde, som bare hænger i lang tid uden at blive afsluttet.

Jann