Avatar billede stenmadsen Nybegynder
26. juli 2006 - 22:12 Der er 6 kommentarer

Varmedød eller blot halvdød PC?

Min gamle PC, der fungere som server, er gået varmedød. Det sidste stykke tid har den med mellemrum frosset, når CPU'en eller chipsættet er blevet for varmt. Indtil i dag har været nok blot at slukke PC'en og lade den køle af, når jeg opdagede problemet. Men denne gang er problemet værre. Det er et gigabyte bundkort med en AMD athlon 1600. Når jeg tænder PC'en  starter bootprocessen (hvilket jo er et godt tegn), og den når der til hvor man kan trykke DEL for at komme til bios setup. Her venter den. Trykker jeg DEL ændre teksten sig til GO->Setup, hvorefter der ikke sker mere, bortset fra at CPU'en bliver varm. CPU'en har dog altid været en "varm sag", som har det bedst med CPU kølings programmet SK2CTL aktiveret. Da jeg er lidt i tvivl om, hvornår i bootprocessen CPU/chipsættet deltager, så er mit spørgsmål: Mon det er mest sandsynligt at det er CPU'en der er brændt af, eller chipsættet på bundkortet?
Avatar billede stiophan Nybegynder
26. juli 2006 - 22:23 #1
Det kan være svært at sige.. Den letteste måde at finde ud af dette er at teste med andet hardware.
Avatar billede strych9 Praktikant
27. juli 2006 - 01:00 #2
Du bliver nødt til at prøve den barebones før man kan sige det.

Det vil sige strip den ned så alle eksterne enheder undtagen skærm er taget fra. Hiv alle indstikskort ud. Tag kabel til eventuelt front I/O panel fra nede på bundkort. Hiv strøm og datakabler ud af samtlige drev.
Tag det kabel fra strømforsyning som sidder på motherboard ud og sæt det i igen. Tag samtlige RAM moduler ud, og så sæt blot et af dem i (sæt det tættest på CPU) og så prøv at tænde for dyret.
Kan du komme længere nu? Hvis ja, så sæt et keyboard til og se om du kan komme ind i BIOS. Derinde laver du en load defaults og så save and exit, og så tilføjer du dine enheder een for een indtil fejlen findes.
Avatar billede strych9 Praktikant
27. juli 2006 - 01:01 #3
prøv også, hvis du kommer ind i bios, at slå quickboot (eller quickpost/quicktest) fra.
Avatar billede mrbonus Novice
27. juli 2006 - 10:11 #4
Tag ydre kabinettet af, sørg for at alle blæserne kører, inkl strømforsyningens, og evt. fjern støv fra kølelegemerne, hvis den stadig ikke kan komme ind i bios, er du sikker på at det ikke er varmens skyld, så er der noget der er defekt. Hvis det er det, må jeg sige pas.
Jeg havde selv en computer, hvor strømforsyningens blæser var røget, den blev varm på 0 komma 5, og frys næsten med det samme efter opstart. Da den afgav enorme mængder varme.
Avatar billede stenmadsen Nybegynder
27. juli 2006 - 11:18 #5
Her til morgen (jeg har ferie, dejligt) tændte jeg PC'en igen, og status var stadig den samme, dvs. PC'en stoppede ved bios setup. Jeg tog alt fra/ud af PC'en undtagen grafikkort. Da jeg tændte PC'en lød de velkendte bip-bip for manglende ram. Det gav lidt håb om, at ikke alt var futtet af i sommerheden. Jeg satte en RAM blok i og tændte igen, men nu nåede PC'en kun at vise videokortets bootinfo. RAM blokken blev skiftet med en anden RAM blok med samme resultat. SUK det så alligevel ikke så godt ud.For at gøre et eller andet satte jeg harddisken til igen, og se så, nu bootede PC'en, godt nok med en advarsel om fejl i BIOS indstillingerne for DVD-drevet (som jo ikke var sat til). Jeg satte DVD-drevet til og prøvede igen. Så var jeg igen tilbage til udgangspunktet, hvor PC'en ikke ville forbi/ind i BIOS setup. Nåh, man kan jo godt leve et stykke tid uden DVD-drev, så det blev pillet fra. Nu da jeg alligevel var i det eksperimenterende hjørne, bootede jeg op igen (uden DVD-drev) og kiggede bios indstillingerne igennem. De så helt OK ud, men jeg satte alligevel DVDdrevets indstilling til AUTOdectect. Det skulle lige prøves, der var jo kommet lidt mekaniske lyde fra DVD-drevet. Og så virker det hele pludseligt. Fantastisk, det en sejlivet sag denne gamle PC, købt i Zitech. Den er ellers blevet mishandlet godt. Blæseren på chipset har ikke kørt længe, så ved kraftig diskette aktivitet kunne PC'en fryse, men da jeg aldrig (næsten) bruger disketter mere, gad jeg ikke gøre noget ved det. CPU'en har også med mellemrum været op over 85C, hvilket har fået PC til at fryse. Da PC'en fungere som server, har den nogle gange stået sådan, med glohed CPU, i mange timer før jeg opdagede det.Nu fortjerner den vist lidt nyt kølepasta under CPU køleren og en blæser på chipsettet. Hvem ved måske er der flere års server-tjeneste tilbage i den. Der er lidt point til stryc9, hvis du sender et svar
Avatar billede strych9 Praktikant
27. juli 2006 - 19:47 #6
Fin fejlsøgning. Glad for at jeg kunne hjælpe dig på vej.