Avatar billede moola Nybegynder
26. juli 2006 - 13:18 Der er 22 kommentarer

Start comp op via Lan!

Kære Ekspeter..

Jeg sad og kiggede lidt i min bios på min server og der stod at man kunne "Power computer via Lan", men hvordan kan jeg gøre det?
Avatar billede webdesigner Praktikant
26. juli 2006 - 13:40 #1
mener at det er noget med et specielt netværkt kort....
der er lavet til wake on lan...
men hæng mig ikke op på det
Avatar billede leif Seniormester
26. juli 2006 - 13:43 #2
WOL = Wake On Lan

Kan du hvis dit udstyr kan håndtere det, det betyder som sådan at computeren aldrig er 100% slukket, da netkortet vil stå og lytte på om der kommer en forespørgsel.
Avatar billede leif Seniormester
26. juli 2006 - 13:43 #3
Du skal primært have MAC adressen på netkortet du vil lave WOL på.
Avatar billede leif Seniormester
26. juli 2006 - 13:44 #4
26. juli 2006 - 13:52 #5
GUI baseret ->
http://www.download.com/Wake-On-LAN/3000-2085_4-10486164.html

CommandoLinie baseret ->
http://www.spettel.de/lanstart/download.html

(Er faktisk afprøvet/leget med forleden... virker som ønsket...)
Avatar billede moola Nybegynder
26. juli 2006 - 13:52 #6
Lidt alá de gamle windows versioner hvor efter man havde slukket computeren fra windows kom der den besked "Du kan nu slukke din computer" og så skal man bagefter slukke på computeren???
26. juli 2006 - 13:55 #7
Gælder selvf. kun for de putter som HAR den funktion ifølge BIOS - og den IKKE er disablet der...
Jo - putter er helt lukket ned kun 230V stikket er der selvf. stadig liv i ...
Avatar billede moola Nybegynder
26. juli 2006 - 13:56 #9
Jamen det har jeg, jeg kan slå det til og fra inde i min bios!

Dr1, Kan du fortælle mig lidt mere om hvad du gjorde for at få http://www.spettel.de/lanstart/download.html til at virke?
26. juli 2006 - 14:07 #10
Avatar billede moola Nybegynder
26. juli 2006 - 14:09 #11
Okay så du kan ikke bare nøjes med at bruge den commando linie baseret?
Avatar billede leif Seniormester
26. juli 2006 - 14:16 #12
GUI = Grafisk Brugerflade = Dem som godt kan li' windows
CommandLine = Kommando linie = Dem som hellere vil bruge gamle DOS kommandoer
Avatar billede moola Nybegynder
26. juli 2006 - 14:19 #13
gi mig 5 min, prøver lige så!
Avatar billede moola Nybegynder
26. juli 2006 - 14:20 #14
Kan det passe at man ska sætte et kabel fra netkortet ned i bundkortet for at få det til at virke?
Avatar billede leif Seniormester
26. juli 2006 - 14:25 #15
Det skal jeg ikke på dem jeg har.
Avatar billede moola Nybegynder
26. juli 2006 - 14:27 #16
Okay, som det ser ud lige nu har jeg sat min mac adresse ind i programet og min server står nu i logoet "Du kan nu slukke din computer" og der er stadig strøm på maskinen uden at køleren etc kører! Hvad gør jeg galt?
Avatar billede leif Seniormester
26. juli 2006 - 14:33 #17
Hvis billedet "Du kan nu slukke din computer" kører maskinen stadig. Den skal være slukket.
Avatar billede moola Nybegynder
26. juli 2006 - 14:38 #18
Altså alt stopper med at køre i den, f.eks Hdd, blæsere etc. Er det ikke rigtigt nok?
Avatar billede leif Seniormester
26. juli 2006 - 14:43 #19
Maskinen skal som sådan være slukket, men med 230v sat til så bundkortet har strøm på.
Avatar billede moola Nybegynder
26. juli 2006 - 14:47 #20
Okay det prøver jeg så ;)
Avatar billede moola Nybegynder
26. juli 2006 - 14:49 #21
Jeg ved ikke helt præcist hvad jeg skal sætte den til inde i bios udover Wake on lan?
26. juli 2006 - 15:25 #22
"...kabel fra netkortet ned i bundkortet..." - Ja det vil jeg mene. Jeg har dog kun afprøvet med On-Board LAN...

For en go' ordens skyld:
Fra PC#1 ka' du vække/tænde PC#2 - hvis PC#2 har WOL aktiveret ...