Avatar billede olling Nybegynder
24. juli 2006 - 19:38 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Hjemmeside giver dødt link hos mig - men virker ellers.. MYSTISK

Hej.. Jeg har et problem med at gå ind på en bestemt hjemmeside. Det er tilsyneladende samspillet imellem webadressen og IP-adressen der fucker op – men det skal jeg ikke gøre mig klog på.

Lad mig beskrive problemet:

Når jeg fra min egen PC eller PC’erne i min familie prøver at gå ind på hjemmesiden http://epg.kml.kiss-technology.com/ , så får jeg ’ Siden kan ikke vises’ (jeg når slet ikke til login-skærmen). Det er derimod ikke noget problem for mig at komme ind på siden fra arbejde, fra min mobiltelefon eller fra mine venner.

Det er et mystisk problem, og lad mig lige forklare hvad jeg har tjekket indtil nu:

1)    Alle i min familie bruger WinXP-home – og maskinerne er helt opdateret/sikkerhedsmæssigt. Der er også installeret Norton internet security 2006 på maskinerne – men problemet er det samme, hvad enten firewall+viruskiller er slået til eller fra.
2)    Vi bruger alle TDC bredbånd eller webspeed (og bor i hver sin ende af landet)– men TDC selv har ikke noget problem med at se siden – og jeg har ikke noget problem at få en tracerute til siden.
3)    Jeg kan godt komme ind på siden, hvis jeg indtaster IP-adressen på epg.kml.kiss-technology.com/ direkte (det er 81.7.169.12). Jeg kan bare ikke rigtig bruge siden, da alle handlinger medfører en ’ Siden kan ikke vises’ – hvorefter de virker igen, hvis jeg erstatter http://epg.kml.kiss-technology.com/ med IP-adressen..

På nettet kan man se en beskrivelse, hvor en fyr løser problemet ved at formatere hans PC. Det skal vi undgå. Samtidig skal jeg lige huske at sige, at dette er den eneste side, hvor jeg har oplevet et sådant problem. Alligevel kunne det jo lyde som om, at det var et problem i Explorer?

1)    Jeg har slettet alle midlertidige internetfiler, og sat computeren til at reloade alle sider ved hvert besøg.
2)    Enkelte gange er computeren MEGET lang tid om at afgøre, at siden ikke kan vises.. op til et minut.

Er der nogen, der kan hjælpe mig med at løse knuden?
Avatar billede mcgoat Nybegynder
24. juli 2006 - 20:31 #1
kigger lige med
Avatar billede vejmand Juniormester
24. juli 2006 - 20:55 #2
Hvis det er i Internet Explorer du har problemet, kan det måske hjælpe at skifte til FireFox.

Kan downloades herfra: http://www.mozilla.org/products/firefox/all
Avatar billede strych9 Praktikant
24. juli 2006 - 21:04 #3
Prøv at sætte MTU i routeren til 1492 frem for 1500 som den sikkert står til ligenu.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. juli 2006 - 21:06 #4
Ikke fordi jeg tror det er derfor, mere for at udelukke muligheden: hvad står der i din c:\windows\system32\drivers\etc\hosts fil ?
Avatar billede olling Nybegynder
24. juli 2006 - 21:50 #5
* Til Strych9: Ok.. Det har jeg prøvet, men det hjalp ikke.. Hvad skulle det betyde - og skal jeg sætte det tilbage til 1500 igen?

* Til vejmand: nej, jeg holder mig til IE - foreløbig. Jeg har brugt siden flere gange fra IE - så det er nok ikke programmet i sig selv, der er problemet -men derimod en indstilling, eller andre programmer der betyder noget..

* Til Erikjacobsen:  Der står følgende: # Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp.
#
# Dette er HOSTS-eksempelfilen, der bruges af Microsoft TCP/IP til Windows.
#
# Denne fil indeholder IP-adressetilknytninger til værtsnavne. Du bør ikke
# angive flere end en post pr. linje. IP-adressen skal placeres i den første
# kolonne efterfulgt af det tilsvarende værtsnavn.
# IP-adressen og værtsnavnet kan adskilles af mindst ét mellemrum.
#
# Kommentarer (som disse) kan indsættes på individuelle linjer eller efter-
# følge computernavn. Kommentarer skal anføres med nummertegn '#'.
#
# Eksempel:
#
#      102.54.94.97    rhino.acme.com          # kildeserver
#      38.25.63.10    x.acme.com              # x-klientvært

127.0.0.1      localhost
Avatar billede strych9 Praktikant
24. juli 2006 - 21:54 #6
Så vidt jeg ved bruger TDC PPPoE, så lad den bare blive på 1492 som er den optimale indstilling til PPPoE. Alt andet vil give problemer.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. juli 2006 - 22:05 #7
Det var så heller ikke hosts-filen - havde der stået en linie med domænenavnet, så ku' det ha' været en forklaring.
Avatar billede vejmand Juniormester
24. juli 2006 - 22:17 #8
olling >> Grunden til jeg foreslog FireFox er at jeg selv har haft/har et lignende problem som jeg har søgt løst flere gange, bl.a. her: http://www.eksperten.dk/spm/607356

Der er dog aldrig kommet en holdbar løsning, udover FireFox.

Men jeg lytter med på sidelinien, og håber du få et brugbart svar.
Held og lykke.  :-)
Avatar billede strych9 Praktikant
24. juli 2006 - 22:54 #9
Med henblik på systematisk fejlsøgning kunne du måske prøve at installere firefox bare som en test olling?
Avatar billede olling Nybegynder
25. juli 2006 - 07:08 #10
Hej.. Nu har jeg installeret Firefox - og problemet er nøjagtig det samme.

Det er kun på den ene side, at jeg har problemer, alle andre sider virker tilsyneladende fint. Det gælder både kiss-technology.com/  - og sider, der har ry for at være problematiske, som f.eks. www.pokerclub.dk, som vejmand har oplevet problemer med.

Når det så åbenbart ikke er browseren - hvad kan det så være?
Avatar billede vejmand Juniormester
25. juli 2006 - 07:34 #11
Lige et par langskud:

Er windows XP´s egen firewall slået til?
Hvis ja, så prøv at deaktivere den sammen med Norton´s firewall

Prøv evt. også at tilføje siden til "Websteder jeg har tillid til" i Internet Explorer.
Funktioner -> Internetindstillinger -> Fanen "Sikkerhed" -> Klik på "Websteder jeg har tillid til" og tilføj siden -> Luk og genstart Internet Explorer

Jeg ved heller ikke om det kan være et Java problem, prøv evt. at opdatere din Java her: http://java.com/en/download/index.jsp
For mit eget vedkommende har det hjulpet, da jeg havde problemer med login på HomeBanking.
Avatar billede strych9 Praktikant
25. juli 2006 - 19:10 #12
Prøv også lige tekst versionen af siden, om den kan?
http://epg.kml.kiss-technology.com/l.php

Hvis det virker er det måske værd at kigge på det der gustne javascript der er på den side du har problemer med.
Avatar billede olling Nybegynder
25. juli 2006 - 20:52 #13
Hej.. Så har jegv prøvet lidt igen.. Desværre har forslagene ikke hjulpet.

Vejmand: Windows-firewallen er slået fra, sammen med norton. Men det gør ingen forskel, hverken i IE eller firefox. Jeg har tilføjet siden til sider, som jeg har tillid til - men det har heller ikke hjuplet. Jeg har også opdateret min java - stadig ingen ændringer... Ævs.

Strych9: Nej, den kan heller ikke.. Men det hele virker, når jeg selv indsætter IP'en istedet for linket...
Avatar billede vejmand Juniormester
25. juli 2006 - 21:25 #14
Okay, nu har jeg desværre ikke flere "gode" forslag.
Hvorfor det virker med at indsætte IP'en i stedet for linket har jeg ingen anelse om.
Håber der kommer én forbi med løsningen.
Avatar billede strych9 Praktikant
25. juli 2006 - 21:37 #15
Jeg har lidt mere

Prøv at tilføje følgende i host filen og gem den:
epg.kml.kiss-technology.com 81.7.169.12

Bare lige under hvor der står 127.0.0.1      localhost

Hvis det magisk virker nu, så skulle problemet være isoleret til at være DNS opslag hos den DNS server som styrer kiss-technology.com - eller rettere sagt din maskines kommunikation med den. Prøv det her først, og så kan vi finde DNS serveren og prøve noget ping osv til den bagefter hvis det har noget med den at gøre.
Avatar billede strych9 Praktikant
25. juli 2006 - 21:41 #16
duh.. sorry. Tilføj det omvendt af hvad jeg skrev. Altså sådan her

81.7.169.12 epg.kml.kiss-technology.com

Jeg tror ikke vi kigger på noget i applikationslaget her.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. juli 2006 - 21:47 #17
Og inden du gør det, så start en dos-prompt, skriv

  nslookup epg.kml.kiss-technology.com

og fortæl os hvad den siger.
Avatar billede olling Nybegynder
26. juli 2006 - 17:20 #18
Hej Erikjacobsen:  Den siger:

C:\Documents and Settings\Jakob>nslookup epg.kml.kiss-technology.com
Server:  ns3.inet.tele.dk
Address:  193.162.153.164

Non-authoritative answer:
Name:    epg.kml.kiss-technology.com
Addresses:  81.7.169.12, 81.7.169.13
Avatar billede olling Nybegynder
26. juli 2006 - 17:30 #19
Strych9: WEEEEEEEEEEEEEEEE Det virkede! Problemet er løst.. Jeg tilføjede linien, genstartede - og alt fungerede som det skulle.. men hvad består fejlen i?
Avatar billede strych9 Praktikant
26. juli 2006 - 22:15 #20
Ved det ikke 100% endnu.

Prøv at sende et ping fra kommandoprompt til disse 5:

nserver:      ns1.gratisdns.dk
nserver:      ns2.gratisdns.dk
nserver:      ns3.gratisdns.dk
nserver:      ns4.gratisdns.dk
nserver:      ns5.gratisdns.dk

Er der svar fra alle 5?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. juli 2006 - 22:49 #21
Jeg kan heller ikke greje hvorfor. Een af de IP-adresser du får fra TDCs DNS-server er jo samme IP, som den du skriver i din hosts-fil. Der vælges een af de 2. Eneste mulighed for forklaring kunne være, hvis den valgte den anden, og den af en eller anden mystisk grund ikke virkede.

Hvis du derfor ændrer IP-adressen i din hosts fil til den der slutter på 13 i stedet for 12, genstarter, og det så *ikke* virker, så er der en slags forklaring.

Men det virker jo nok også med 13 til sidst, og så er der ikke anden forklaring en at din Windowsmaskine af en eller anden grund ikke kan lide domæner med dobbelt subdomæne ... nej, vel,
det lyder heller ikke sandsynligt.
Avatar billede strych9 Praktikant
27. juli 2006 - 00:02 #22
Har godt nok en migræne på størrelse med rundetårn, men kan ikke helt lade være med at fundere over dette spørgsmål.

Det eneste lignende fortilfælde jeg har været ude for er da round robin i Gentoos DNS server (prøv nslookup rsync.gentoo.org) uddelte pakker med for mange ip numre i så de blev for store en almindelig consumer bredbåndsrouter at kapere.

Den måde jeg ville gå videre med fejlsøgning af det ville først være at gå udenom router og plugge maskinen direkte på internet med offentligt ip hvis dette er muligt.
Hvis det ikke virker så prøve at makke lidt med tcp/ip indstillingerne i windows registreringsdatabasen. Blandt andet at slå black hole detection til, og måske prøve en MTU på halv størrelse (altså en der ville passe til feks k56 modems).

Endelig ville jeg prøve at lave et pakkedump med en sniffer og analysere det så man kan se præcist hvad der sker. Man skal være rimelig rutineret for at sætte filtrene i en sniffer op til at lave et ordentligt dump, så det er vist at gå for vidt her.

Men alt i alt er jeg helt sikker på at det er et netværks problem, og sikkert i layer 3, som vi kigger på her.
Men det her lille hack med hosts filen virker jo indtil videre. Det er op til dig, olling, hvor meget du gider at lægge i det.
Avatar billede strych9 Praktikant
27. juli 2006 - 00:07 #23
Hov, lægger lige et svar, men synes at erikjacobsen og vejmand skal lægge et også.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
27. juli 2006 - 00:15 #24
Ja, det er nok ikke din windows - jeg læser (igen...) at det er alle dine maskiner i husstanden, sågar familien...
Kan routeren skiftes, evt. blot midlertidigt, så prøv det. Hvilken router har du? Det er nok noget TDC halløj du ikke selv kan pille ved...;(
Jeg samler slet ikke på point, tak, så tænk ikke på mig.
Avatar billede vejmand Juniormester
28. juli 2006 - 12:39 #25
Heller ingen point til mig, tak.  :-)
Avatar billede olling Nybegynder
29. juli 2006 - 08:17 #26
Hej Erikjacobsen.. Av - der er den detalje, at familien bor spredt over Sjælland og Jylland.. Vi har alle TDC kabeltv eller bredbånd, kører med win XP home og Norton - men det er som sagt forskellige netværksmiljøer med TDC som den eneste fællesnævner..
Avatar billede olling Nybegynder
29. juli 2006 - 08:19 #27
Strych9: Når jeg pinger navneserverne hos gratisdns, så får jeg fejl på NS2 - de andre virker fint.
Avatar billede olling Nybegynder
29. juli 2006 - 08:28 #28
erikjacobsen: Hmm. Det virker fint, når jeg piller i hostsfilen.. Jeg biller mig endda ind, at det kører en smule hurtigere med 13 til sidst - men det er sikkert noget jeg bilder mig ind..
Avatar billede olling Nybegynder
29. juli 2006 - 08:33 #29
Strych9: Hmmm. Siden rsync.gentoo.org virker ikke, kun hvis jeg som du beskriver plugger den uden om ruteren.. Hmm. Det opklarer vel mysteriet: Problemet skyldes de rutere på netværket som driver netværkene i min familie, og som realistisk set nok ikke har ligget i den dyre ende af skalaen.. :)

Som jeg glemte at skrive til Erikjacobsen, så har jeg en linksys 54 trådløs standart ruter.. Hvad de har i resten af familien ved jeg ikke - men er det ikke noget med, at TDC uddeler linksys-rutere, hvis man lader dem ordne det?
Avatar billede danieru Nybegynder
03. august 2006 - 16:25 #30
Godt jeg fandt denne tråd, jeg har nemlig samme problem med siden www.gamerz-forum.com - den vises kun NOGEN gange.. andre gange siger den bare siden kan ikke vises, er det samme løsning til den?
Avatar billede strych9 Praktikant
03. august 2006 - 18:30 #31
Du kan jo prøve at tilføje dette til host filen.
69.56.196.74 www.gamerz-forum.com
men her virker det ærlig talt bare som om deres dns server er sløv..