Avatar billede doodoo Novice
24. juli 2006 - 11:41 Der er 56 kommentarer og
2 løsninger

Blå skærm hvert 10min

Hey hey

Jeg har netop installeret winXP på ny - da en formatering jo normalt plejer at være rar - denne gang er det bare slået HELT fejl...

Når jeg sidder i fx. photoshop og redigerer billeder kommer der CA. hvert 10min en fejlmelding(blå skærm)... først var det en BUGCODE_USB_noget... og tænkte; min DVD er det eneste USB jeg har sat til for nylig så den røg ud... derefter kom fejlen: IRQL_LESS_OR_EQUAL... hva FANDEN sker der?

Håber inderligt nogle kan hjælpe... sikkert et hardware/driver problem - men kan nogle lede mig videre?
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2006 - 11:45 #1
prøv at skrive alt ned der står på den blå skærm, der findes en del på google om hvordan du retter de fejl, ( på nær den jeg selv oplever, men det er jo typisk !)
Avatar billede mcgoat Nybegynder
24. juli 2006 - 11:50 #2
Der er mange der har det problem.

Højreklik på denne computer->administrer->enhedshåndteringen

Prøv at højreklikke på netværkskortet->Egenskaber->Ressources. Se hvad der står som IRQ og om der er konflikter med andre. Hvis der er så ændre den. Eller prøv at køre hele listen igennem med hardware og se om der er nogle af de andre der har konflikter.
Avatar billede mcgoat Nybegynder
24. juli 2006 - 11:52 #3
http://www.eksperten.dk/list.phtml?method=and&excerpt_on=1&find=IRQL_LESS_OR_EQUAL

er også mange poster herionde på eksperten om det, ved ikke om du har læst dem
Avatar billede doodoo Novice
24. juli 2006 - 11:59 #4
mcgoat > er på arbejde lige nu - MEN
kan det være fordi jeg har et onboard netkort og så det til mit trådløse... så jeg skal deaktivere det onboard jeg egentlig ikke bruger...?
Avatar billede mcgoat Nybegynder
24. juli 2006 - 12:03 #5
ville være en god ide ihvertfald, hvis du ikke bruger det er der ingen grund til det optager en IRQ som andre enheder kan have brug af :)
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2006 - 12:11 #6
det har jeg harft deaktiveret i et stykke tid, men det lader ikke til at hjælpe mig.
Avatar billede mcgoat Nybegynder
24. juli 2006 - 12:15 #7
siden det ændrede sig efter du har rodet med USB kan det være at den irq skal skiftes. kan da prøve :) skal måske også ændres i BIOS alt afhængig af hvordan den er sat op
Avatar billede hcma Novice
24. juli 2006 - 12:52 #8
IRQL_LESS_OR_NOT_EQUAL betyder som regel driverfejl, og det kan være alt hardware mellem himmel og jord
Avatar billede mcgoat Nybegynder
24. juli 2006 - 13:01 #9
hcma. tænker du ikke på DRIVER_IRQL_LESS_OR_NOT_EQUAL ? :)
Avatar billede hcma Novice
24. juli 2006 - 13:28 #10
mcqoat >>  jo selvfølgelig  :o(
men den kan stadig skyldes defekte drivere, dårlige ledninger o.s.v.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=314063
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2006 - 14:16 #11
Avatar billede doodoo Novice
24. juli 2006 - 19:11 #12
så har jeg deaktiveret onboard netkort - men det kommer fandme stadig - er ved at gå AMOKA!
Avatar billede doodoo Novice
24. juli 2006 - 19:14 #13
så også jeg havde 2x lydkort driver installeret - fjernet det ene... afventer blå skærm.......
Avatar billede doodoo Novice
24. juli 2006 - 19:15 #14
goat > ingen konflikter i Ressources
Avatar billede doodoo Novice
24. juli 2006 - 20:48 #15
Udlover snart 7000 point til den der løser det her - det er SÅ fucked!
Avatar billede gratis Nybegynder
24. juli 2006 - 22:07 #16
et forslag:
hvis du kigger i din logbog, |Kontrolpanel > Administration > Logbog se efter Røde krydser under Program og System og post "kilde"og "hændelses id" her (de sidste 10 fra vær kategori)
Avatar billede strych9 Praktikant
24. juli 2006 - 23:03 #17
Gør følgende:

1. Installer MS Debugging tools:
http://www.microsoft.com/whdc/devtools/debugging/installx86.mspx

2. Download DebugWiz:
http://windowsbbs.com/debugwiz.zip

3. Paste debuglog.txt ind i spørgsmålet her.
Avatar billede strych9 Praktikant
24. juli 2006 - 23:06 #18
Iøvrigt:
Hvis du har problemer med at finde minidumps så er de oftest i \Windows\Minidump\
Efter at have kørt Generate Log vil du finde debuglog.txt i roden af C:\
Avatar billede doodoo Novice
25. juli 2006 - 09:08 #19
Tog den ene ram blok ud - intet held
Tog den ud igen og den anden i - her holdte den LÆNGE, kun 1 genstart - og tænkte nu lader jeg den stå i nat - den kørte stadig her til morgen...

Dog prøver jeg lige ovenstående når jeg kommer hjem
Avatar billede hcma Novice
25. juli 2006 - 10:29 #20
prøv at lave en ram-test: http://www.hcma.dk/tips31to40.htm#no31
Avatar billede flemming_a Nybegynder
25. juli 2006 - 11:42 #21
giver den ingen fejlkode (hex) ?
Avatar billede flemming_a Nybegynder
25. juli 2006 - 11:44 #22
fordi så er der en opskrift til mulig løsning her http://support.microsoft.com/?kbid=314063
Avatar billede flemming_a Nybegynder
25. juli 2006 - 11:45 #23
sorry den har du jo fået
Avatar billede doodoo Novice
29. juli 2006 - 13:53 #24
Den er begyndt ikk skrive noget fejl navn (driver_less or blah blah) nu kommer der bare en blå skærm med den alm. tekst :@
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2006 - 14:08 #25
Jeg tror du må se i øjnene at der ligger noget gammelt snavs på den harddisk - jeg ville gi`dyret en gang KILLDISK og herefter lave en ny installation - guide på http://www.helgec.dk/killdisk.html  http://www.helgec.dk/xp-install.html
Avatar billede doodoo Novice
29. juli 2006 - 15:59 #26
Det lyder som den bedste idé hidtig helge... Det prøver jeg når jeg har backed up min HD :)
Avatar billede doodoo Novice
30. juli 2006 - 13:21 #27
Helge... som du skriver i Guiden:

Du er ved vejs ende klik Esc. for at komme ud af killdisk. Du skal nu på helt normal vis oprette partitioner - formatere og installere. Til slut en lille advarsel, AFBRYD ALDRIG STRØMMEN TIL COMPUTEREN UNDER OVENSTÅENDE PROCES du risikerer at ødelægge harddisken

hehehe - hva så hvis min puter synes den skal gå istå som den plejer? det er da ikke fedt men der er vel ingen udvej... jeg går igang :)

(bare et lille indlæg for at opmundre mig selv)
Avatar billede doodoo Novice
30. juli 2006 - 20:27 #28
Avatar billede strych9 Praktikant
30. juli 2006 - 20:36 #29
Siden du får forskellige blå skærme hver gang er der nok nærmere et RAM problem. Prøv at køre en test med memtest86 (www.memtest86.com - findes også på www.ultimatebootcd.com). Prøv også at tage dine RAM moduler ud og sætte dem i igen.
Avatar billede doodoo Novice
30. juli 2006 - 23:04 #30
Ingen fejl på mine ram :|
Avatar billede hcma Novice
30. juli 2006 - 23:32 #31
tilslutter mig helgec's kommentar og anbefaler også Killdisk
Avatar billede doodoo Novice
31. juli 2006 - 10:44 #32
okay... tsk!
Det prøver jeg :]
Avatar billede doodoo Novice
31. juli 2006 - 23:47 #33
Lige nu står min PC og killer - og kom til at tænkte på - hvor sikker er du, Helge (eller hcma) på at dette løser mit problem?
Avatar billede hcma Novice
01. august 2006 - 00:02 #34
jeg er 100% sikker på at harddisken tømmes helt, så du kan starte forfra på en frisk
Avatar billede doodoo Novice
01. august 2006 - 09:27 #35
Yep - det står mig også klart :D men hvis det er et hardware problem SÅ!
Avatar billede doodoo Novice
02. august 2006 - 09:28 #36
Så gik killdisk igennem

Blå skærm er komme én gang efter det - dog har den MEGA problemer med at starte op nu... Når alt memory osv. er læst og windows logo'et burde komme, er der blot sort skærm i al evighed...
Avatar billede hcma Novice
02. august 2006 - 10:53 #37
helgec >>  nogle gode ideer ?  (chkdsk, programstart, løse ledninger, rengøring af kabinet, o.s.v.)
Avatar billede doodoo Novice
02. august 2006 - 12:06 #38
Puha jeg synes jeg har prøvet meget - af det du nævner:

chkdsk
taget hardware ud og sat i igen (også bytte om på ram, prøvet med 1 blok osv.)
rengøring af kabinet...
Avatar billede Slettet bruger
02. august 2006 - 12:10 #39
gå lige ind i diskhåndtering og se hvad status den skriver at din harddisk har !
Hvis windows har fundet nogen "fysiske fejl" på din harddisk burde det fremgå her.
Så kan du hvertfald udelukke at det er harddiskens skyld at din computer starter langsomt op !
Avatar billede doodoo Novice
02. august 2006 - 12:17 #40
langsomt er ikke ordet - den kommer bare med sort bg når windowslogo'et skulle have været der aka den starter IKKE op...
Avatar billede ranza Nybegynder
02. august 2006 - 13:45 #41
GO MAC ! :D
Avatar billede doodoo Novice
02. august 2006 - 13:46 #42
Oha Ranza - som jeg har fortalt dig - hvis den ikke kører idag inden kl. 24 har jeg arbejdet på det (dvs. intet) siden onsdag i sidste uge... hvis den så ikk vil idag heller så bliver det MAC!!!
Avatar billede Slettet bruger
02. august 2006 - 13:50 #43
det lyder som om at din harddisk er smadret.
Avatar billede ranza Nybegynder
02. august 2006 - 13:52 #44
jeg ville forsøge med en ny harddisk, bare for at udlukke at det er problemet. Ellers prøv chkdsk med rodbehandling :) eller hvad det nu hedder på window'sk... altså hvor den scanner sektorene igennem for fejl. Så vit jeg husker er det kun overfladescanning chkdsk udføre som standart...

Du kan også prøve at gøre det hele fra bunden ved at oprette partitionerne en efter en via Part istedet for at bruge windows installationens... Det har jeg ihvertfald oplevet at det gør den langsomt...

Nu ved jeg ikke hvad killdisk gør helt præcis men det lyder som om den rydder alt. Også partitions tabellen.

Du kunne også prøve at boote computeren op på en knoppix cd eller ligende linux distro og se om du stadig har lange opstarts tider...

Ellers ... Go mac ! :D
Avatar billede hcma Novice
02. august 2006 - 14:12 #45
doodoo >>  hvilken chkdsk kørte du ?
Avatar billede hcma Novice
02. august 2006 - 14:15 #46
Avatar billede doodoo Novice
02. august 2006 - 14:34 #47
Kørte fejlsikkertilstand med kommandoprompt.... den tjekkede 3 trin uden fejl...
Avatar billede hcma Novice
02. august 2006 - 14:38 #48
jeg er lost :o(
Avatar billede ranza Nybegynder
02. august 2006 - 14:39 #49
så er det jo bare en standart ntfs scanning ... man kan vælge at få den til at scanne dybt også ... men jeg kan slet ikke huske hvordan så :)
Avatar billede Slettet bruger
02. august 2006 - 15:26 #51
jeg har det stående et eller andet sted,  det er et eller andet med "set disk /dirty"

men jeg kikker lige på det når jeg kommer hjem, og datteren er lagt i seng!
det bliver efter 20 !
men jeg skal nok nå det i aften !
Avatar billede hcma Novice
02. august 2006 - 15:37 #52
henrik svendsen >>  der ligger en masse command line ref's her: http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/ntcmds.mspx?mfr=true
Avatar billede Slettet bruger
02. august 2006 - 19:28 #53
Ja der indgår det bla i, så slipper jeg for at bruge mere tid på det ! ;-)
Avatar billede Slettet bruger
02. august 2006 - 19:41 #54
det jeg tænkte på var hvis doodoo brugte NTFS.
Så kunne han bruge kommandoen:

fsutil dirty set C:          og så enter
Avatar billede strych9 Praktikant
02. august 2006 - 19:48 #55
doodoo -> Hvis du downloadede ultimatebootcd som jeg foreslog, så har du også en masse producenters harddisk værktøjer derpå. Så hvis det feks er en Maxtor disk så kør Maxtors tool, Seagate så kør seatools osv osv. Jeg tror også at det er en semi-defekt harddisk på nuværende tidspunkt, og sikkert nok giver den SMART fejl ligenu hvis du checker den med producentens værktøj.
Avatar billede doodoo Novice
04. august 2006 - 10:49 #56
Drenge, folkens og piger - jeg har købt en mac - kunne simpelthen ikke få noget som helst til at virke... så købte noget man vidste hvad var...
Avatar billede ranza Nybegynder
04. august 2006 - 11:04 #57
oh yeeerh :D
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2006 - 11:05 #58
For god ordens skyld, jeg var ikke tom for ideer jeg får bare ingen mail fra eksperten og så er det svært at følge med - kontakt mig evt via min hjemmeside